Sida 6 av 6

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Postat: fre 09 apr 2010, 17:58:24
av Hornlund
Kul, det blir spännande att se hur det slutar. Håll oss gärna uppdaterade!
Fast trångt blir nog bara förnamnet, eller ska ni flytta torpeden?

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Postat: fre 09 apr 2010, 18:52:03
av SHySwe
Kylaren får vara nån annanstans, sen får vi se hur torpedväggen mm klarar sej.
Den 165a jag tänker köpa har mekaniskt lås på mittdiffen.
Kan man då köra orginallådan utan främre drivaxlarna? Risken att den blir fyrhjulsdriven senare ökar då mycket! ;)

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Postat: tis 13 apr 2010, 17:49:56
av SHySwe
Nehepp, allt är inte enkelt. I mitt tycke var detta klockrent.
Men att strypa en motor funkar tydligen inte ens för sfro. Att ha möjlighet att kunna ta ut högre effekt senare räcker tydligen hos bilprovningen (alltsåinte sfro) för att kunna underkänna ett ombyggt fordon. Så om en ny Saab eller Volvo går att chippa så borde den få underkänt? Nä, det är skillnad...
Nåja. Jag måste hitta större bromsar. Lite surt, KE70-bromsarna blev så bra.
Nån som vet vilka skivor som passar på KE70 (260mm ventilerade) och en bakaxel med skivor eller stora trummor som ryms under rollan?

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Postat: ons 14 apr 2010, 08:48:57
av Dale
De där med å strypa motorn e de inte lite så att motorn skall vara "orörd"? En 3S-GE ist då? På en ST165 drivlina inkl bromsar. ;-)

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Postat: ons 14 apr 2010, 09:31:17
av SHySwe
Förklaringen jag fått är att om jag verkligen kan strypa så kan jag återställa åxå.
3S-GE får jag besikta med de bromsar jag har nu, KE70. Och då har jag en fin gatbil. Men ingen räser för banbruk. (vill ju kunna utmana theRealPinto nån gång! ;) )
Så enda alternativet är att riva bromsarna igen.
Behöver 10tum fram. Sett nån lösning med hilux calipers och peugeot 604 skivor... Gamla supra rwd borde kanske finnas med den dimensionen?
Läste en massa trådar igår om diverse, men de flesta stannar vid 9tum.

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Postat: ons 14 apr 2010, 17:28:01
av Johnny Blade
Dessa skivor är 266mm,fast dom har ju en trumma i mitten så bromsytan blir inte lika stor som en framskiva.
Bild
http://www.garaget.org/?car=48446&image=422123

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Postat: ons 14 apr 2010, 17:45:38
av Johnny Blade
Trummorna bak på Model F 87< är 10".254mm.

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Postat: tor 15 apr 2010, 22:14:37
av SHySwe
Johnny Blade skrev:Trummorna bak på Model F 87< är 10".254mm.
Det kan ju funka! Med lite tur är den diffbromsad med.
Vet du spårvidden på axeln?

Annars funderade på St165ans bakaxel idag: Kan man korta den? Nån som gjort det?

Re: 160 hk i KE20, med 3S-GTE?

Postat: tor 15 apr 2010, 22:50:55
av Johnny Blade
Den med manuell låda har lamelldiff. Den är 1440mm bred mellan anliggningsytorna.