Sida 55 av 71

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: tis 01 jul 2014, 12:32:19
av Toyspeed
Möjligen att den är för liten efter omständigheterna med avgas och grenrör med mera.
Ja menar. Har två kompisar med 44mm WG och STÖRRE turbo.
En med en 3,2liters motor och den andra med en 5:a på 2,2 liter. Båda kan reglera ner trycket till 1,2-1,3.

Möjligen att mitt grenrör flödar för dåligt just runt uttaget för WG´n

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: tis 01 jul 2014, 13:14:13
av Pipedreams
Har du nån bra bild på grenröret? Lite för många sidor för att leta :-)

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: ons 02 jul 2014, 08:36:37
av Toyspeed
Jag hittar faktiskt inte heller någon bra bild på grenröret.. Ska se om jag kan ta ett foto som visar WG-porten

Igår var jag på Streetpower i Olofström och hämtade lite olika TIAL-fjädrar.
När jag sen kom hem och demonterade min så satt det inte mindre än 3!! fjädrar i den.
Försökte googla lite på vad de kunde betyda i fjädertryck. Dom är inte färgmärkta som dom nya modellerna.
Konstaterade att de förmodligen betyder ett grundtryck nånstans runt 2bar...

Fattar inte hur i helvete ja kunde hålla nere trycket innan.. Nån som har mer kunskap om TIALs fjädersetuper?

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: tor 03 jul 2014, 08:03:26
av Toyspeed
Problemen fortsätter.
Trots att jag tagit bort en fjäderarmé ur wastegaten och ersatt med den lättaste fjädern jag fick tag på,
så är de ingen skillnad alls på laddtrycket. möjligen att de sjönk lite granna. Men marginellt.

Så nu står jag i valet och kvalet.
Slita bort grenrör, turbo och downpipe och WG och bygga helt nytt grenrör och en modifierad downpipe.
Eller bara prova ändra ingången i downpipen från WG.

Det är inte optimalt byggt från början tyvärr..

Känns så jobbigt att bygga nytt nu när bilen borde va ute på banorna.

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: tor 03 jul 2014, 10:27:03
av Pipedreams
Då är det rätt uppenbart att uttaget sitter fel och ev lite för liten wastetate.

Kollade lite snabbt på avgassystemet och du har lett in wastegateröret på sämsta möjliga stället. Det är väldigt turbulent där så en del avgaser från turbinen letar sig säkerligen upp i det röret. Led in det i nedre böjen före v-bandsflänsen ist. I ytterradien och helst med instick på röret.

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: tor 03 jul 2014, 15:15:06
av Toyspeed
Japp. Är medveten om att det är sämsta möjligt just nu.
Jag ska testa ikväll att bara vända WG´n och köra med den öppen som en screampipe
Bara för att se om det är IN i WG´n det strular, eller UT.

Jag tror inte det är något problem med storleken på WG´n faktiskt.

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: mån 07 jul 2014, 21:12:55
av Toyspeed
Nästa test var att vrida WG´n så den fick helt motståndsfritt på ut-sidan.
Detta genom att vrida wastegaten så den fick ventilera helt fritt och inte in i downpipe.
Inte heller detta gjorde någon skillnad.
Såg 2bars laddtryck redan vid 4500varv.. och då sitter det en 0,5bars fjäder i =)

Så nu river jag ner hela paketet. Modifierar grenrör. (blir nog att jag tar bort WG-rör helt)
Sätter istället WG rör direkt på avgashuset på turbon rakt i flödesriktning.
Sen drar jag ner från wastegate under bilen och gå in under sumpen på den raka biten som blir där.
Sätter även dit en litet flexrör på denna biten. För att slippa spänningarna som blir och att de blir lättare att montera..

Arbetet fortsätter. Lite småsugen på att ta mig till Hultsfreds summermeet till helgen.
Om allt fungerar och detta är lösningen på mitt problem så ska vi se om de går att spänna musklerna lite där.

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: mån 07 jul 2014, 22:09:36
av Pipedreams
Du kan få problem med regleringen om du sätter den i avgashuset med. Bättre i kollektorn.

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: mån 07 jul 2014, 22:14:45
av Toyspeed
På vilket sätt då?
Där kan man ju verkligen sätta den i flödesriktningen på ett sätt som är omöjligt i kollektorn

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: tis 08 jul 2014, 10:33:42
av Pipedreams
Kan ge instabilt ladd på höga varv. Tror det beror på att avgaserna har börjat accelerera i "snäckan" om wastegaten öppnar och stänger för att reglera laddtrycket får du väldiga variationer i tryck/flöde över turbinen.