Celica GT4 st165 - Grusmacka
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Bild uppdatering från helgen!
Färdig motor för montering av koppling och vxllåda.
Andra siá
Å nu har även den tidigare bortplockade servomotorn fått nytt liv igen då jag tycker styrservo är högre prioriterat än typ 5 kg i vikt... Antar att jag är fett orejsig
Motorn i luften och lådan.. aah.. typ, på plats.. Va svårt när vi va 2 som föröskte få ihop den men så snart vi var 3 pers så tog det typ 2 min å få lådan på plats.
Här hade vi ställt in oss på att den skulle hamna
Men blev fel så den kom hit. Va skitjobbit och tog massa tid att få ner den.
Färdig motor för montering av koppling och vxllåda.
Andra siá
Å nu har även den tidigare bortplockade servomotorn fått nytt liv igen då jag tycker styrservo är högre prioriterat än typ 5 kg i vikt... Antar att jag är fett orejsig
Motorn i luften och lådan.. aah.. typ, på plats.. Va svårt när vi va 2 som föröskte få ihop den men så snart vi var 3 pers så tog det typ 2 min å få lådan på plats.
Här hade vi ställt in oss på att den skulle hamna
Men blev fel så den kom hit. Va skitjobbit och tog massa tid att få ner den.
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Blev lite sidoprojekt också för att sprida ut glädjen över motormonteringen. Satte igång med att byta ut de större bromsarna mot de mindre orginalisarna som skulle göra att ja lättare kan få bilen igenom besiktning, så bromsoken slipper skrapa i de 15-tummare sommardäcken sitter på men också för att ha lite större valmöjlighet till isdäcken ja hoppas kunna få tag på snart till isen. Begränsad mängd 16" och uppåt på marknaden för tillfället...
Merca broms vänster å original höger
Inte sett detta förut så tänkte visa hur tidigare ägaren löste bromsarnas värmeproblem. Ska funka väldigt bra tydligen!
Bromsoken hamnade visst några mm för långt ut på skivorna =)
Fick göra lite special skruvar då både oken och fästena i bilen var gängade efter att Wipe gjort adaptrar för att flytta ut oken.
Merca broms vänster å original höger
Inte sett detta förut så tänkte visa hur tidigare ägaren löste bromsarnas värmeproblem. Ska funka väldigt bra tydligen!
Bromsoken hamnade visst några mm för långt ut på skivorna =)
Fick göra lite special skruvar då både oken och fästena i bilen var gängade efter att Wipe gjort adaptrar för att flytta ut oken.
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Även styrväxel fick ja byta då den ursprungliga var moddad av Wipe. En "ny" från skroten skaffades för nån månad sedan och sattes dit nu.
Alla sladdar å grejer excisterar på denna. soft
Vad är detta för skruv/hål? Sitter pluggad som det är nu... Är det rätt?
Även en drivknut fick ommonteras då alla kulor trilla isär när ja montera isär motorn. KLADDIGT!!! VARNING!
Lillebror vevar som om han vore på en världen runt segelbåt = Bil påväg upp.
Ännu högre!
Jäääääiij!! Den hittade hem! Alla är glada
Sådärja! Å jag fick lite mer kvalitetstid ihop med Celican efter att totalt ha spenderat nån timme ihop tidigare innan ja ställde iväg den på förvaring. Va fiiin den är =D
/Ken Lii
Alla sladdar å grejer excisterar på denna. soft
Vad är detta för skruv/hål? Sitter pluggad som det är nu... Är det rätt?
Även en drivknut fick ommonteras då alla kulor trilla isär när ja montera isär motorn. KLADDIGT!!! VARNING!
Lillebror vevar som om han vore på en världen runt segelbåt = Bil påväg upp.
Ännu högre!
Jäääääiij!! Den hittade hem! Alla är glada
Sådärja! Å jag fick lite mer kvalitetstid ihop med Celican efter att totalt ha spenderat nån timme ihop tidigare innan ja ställde iväg den på förvaring. Va fiiin den är =D
/Ken Lii
- Roger
- Pay User
- Inlägg: 170
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:53:38
- Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
- Årsmodell: 93
- PostOrt: Johanneshov
- Land (Country): Sverige
- Ort: sthlm
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Mycket bra tråd! Gillar att det fotodokumenteras så mycket.
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Skruven är en så kallad Draincock.
För att tappa ur kylarväskan ur blocket.
Ser bra ut annars med bilen tycker ja.
För att tappa ur kylarväskan ur blocket.
Ser bra ut annars med bilen tycker ja.
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Ja gillar när andra fotar mkt å ni känner väl till utrycket "behandla andra som du själv vill bli behandlad?"... =)Roger skrev:
Mycket bra tråd! Gillar att det fotodokumenteras så mycket.
Ååååh! Vilken bra skruv Tack för hjälpen!Gt-4 skrev:Skruven är en så kallad Draincock.
För att tappa ur kylarväskan ur blocket.
Ser bra ut annars med bilen tycker ja.
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Jag skulle definitivt kört med en oljekylare! Det är en billig försäkring
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4795
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Rullar ju på bra det där, kul att bilen får liv igen
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Hade problem med mina drivknutar ett tag då jag monterade ihop dom fel så de blev helt stela. Visade sig att damasken&ytteringen av drivknuten vridit sig något så de var i fel läga när ja skulle sätta ihop knuten. Även andra sidan som jag inte hade gjort något åt var fel vriden... :S Undrar om bilen gått med drivknutarna felmonterade tidigare eller om det bara blivit så nu när ja flyttat runt bilen me axlarna hängandes i spännband bara... Nåja, det är förmodligen bra nu iaf! =)
Var ute nån timme i helgen och några timmar igår i garaget så här kommer en liten uppdate! (Mest frågor däremot men det vet ja att ni älskar...!? Kanske inte..)
Läget på motorn nu. De flesta stora grejer e på plats men fortfarande lite pill med att få allt på plats. Blir hyffsat mycket "gör-om-gör-rätt" meckande när jag monterat något för tidigt eller liknande... Nästa gång går det nog kanske på 1/3 av tiden skulle ja tro =)
Tråkiga bilder det blev me mobilkameran.. =( Ska iaf sätta fast växellådskylaren någonstanns. Men VART satt den?
Haha! ännu värre bild. Jag sket i de 2 gummisköldar eller vad det nu ska kallas som sitter på varsin sida om motorfästet på kamremssidan. Vad är dom bra för?!
Ett riktig bajsarsle-upptäckt ja gjorde när ja skulle montera kylaren var att jag fått en GTI kylare istället för en GT4 så jag saknar slangfästet för turbon och en tempgivare på den kylaren ja köpte från en skrot. Han SAAAA att det var till en GT4:a . Så nu måste jag leta reda på en ny kylare. BAJS!
Vart ska dessa kontakter på styrservot gå? #1 är bara en pip och var utan slang så jag vet inte om den ska ha det eller inte. #2 har en naturlig böj på slangen som visar att den ska gå uppåt rakt mot himmlen. Nu är den nedåtböjd bara för att visa hur den ser ut. Sen vore det även kul att veta exakt i vilka lägen växellådan är i beroende på armen med de tre hålen i. Vad jag förstått så är 4wd ikopplad i nuvarande läge. Nedersta läget är bara fwd(?) och mittersta har ja ingen aning om men kan det vara bara bakhjulsdrift då? (Styrväxeldammasken är oljig efter lite rattande utan slangarna var på plats till styrväxeln. Bá så ni vet!)
Sista frågan för idag: Var ska slangar markerade med blått och rött gå? Skruvarna markerade med grönt är för långa för att sitta som de gör. Ska det monteras något mer som dessa skruvar ska hålla i som gör att de sticker in kortare i gängan?
Peace out för nu
/Jonas
Var ute nån timme i helgen och några timmar igår i garaget så här kommer en liten uppdate! (Mest frågor däremot men det vet ja att ni älskar...!? Kanske inte..)
Läget på motorn nu. De flesta stora grejer e på plats men fortfarande lite pill med att få allt på plats. Blir hyffsat mycket "gör-om-gör-rätt" meckande när jag monterat något för tidigt eller liknande... Nästa gång går det nog kanske på 1/3 av tiden skulle ja tro =)
Tråkiga bilder det blev me mobilkameran.. =( Ska iaf sätta fast växellådskylaren någonstanns. Men VART satt den?
Haha! ännu värre bild. Jag sket i de 2 gummisköldar eller vad det nu ska kallas som sitter på varsin sida om motorfästet på kamremssidan. Vad är dom bra för?!
Ett riktig bajsarsle-upptäckt ja gjorde när ja skulle montera kylaren var att jag fått en GTI kylare istället för en GT4 så jag saknar slangfästet för turbon och en tempgivare på den kylaren ja köpte från en skrot. Han SAAAA att det var till en GT4:a . Så nu måste jag leta reda på en ny kylare. BAJS!
Vart ska dessa kontakter på styrservot gå? #1 är bara en pip och var utan slang så jag vet inte om den ska ha det eller inte. #2 har en naturlig böj på slangen som visar att den ska gå uppåt rakt mot himmlen. Nu är den nedåtböjd bara för att visa hur den ser ut. Sen vore det även kul att veta exakt i vilka lägen växellådan är i beroende på armen med de tre hålen i. Vad jag förstått så är 4wd ikopplad i nuvarande läge. Nedersta läget är bara fwd(?) och mittersta har ja ingen aning om men kan det vara bara bakhjulsdrift då? (Styrväxeldammasken är oljig efter lite rattande utan slangarna var på plats till styrväxeln. Bá så ni vet!)
Sista frågan för idag: Var ska slangar markerade med blått och rött gå? Skruvarna markerade med grönt är för långa för att sitta som de gör. Ska det monteras något mer som dessa skruvar ska hålla i som gör att de sticker in kortare i gängan?
Peace out för nu
/Jonas
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4795
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka
Dom där slangarna på servot är väl till för tomgångshöjningen ? alltså att tomgången ska höjas när servot jobbar.
Dom var pluggade på min ST165, av tidigare ägare, oklart varför.
Dom var pluggade på min ST165, av tidigare ägare, oklart varför.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se