MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
MagnusS
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Kollade till mr2 idag, den såg nästan lite sur ut efter att ha blivit inställd efter iskörningen...

Bild

Den fick iaf lite solsken när jag omorganiserade lite, snart ska den få lite garagetid är planen, KS sport coilisarna ska dyka upp denna eller nästa vecka verkar det som.

Bild
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby

Inlägg av Bempa »

Isskörning säger du, hur är en aw11 att köra på isen? Lät som fruktansvärt skoj. Körde du med ot däck?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
MagnusS
Kontakt:

Inlägg av MagnusS »

Bempa skrev:Isskörning säger du, hur är en aw11 att köra på isen? Lät som fruktansvärt skoj. Körde du med ot däck?
Det var jävligt skoj:) Tror jag skrev lite om det tidigare i tråden...

Dessa däcken åkte jag på, svingamla rallydäck, Men dubbarna satt kvar och grepper var det inget fel på.

Bild
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
MagnusS
Kontakt:

Inlägg av MagnusS »

Idag var det julafton, Fick mitt paket från Raidopower som jag beställde i höstas när deras kampanj var, En uppsättning Ksport coilovers, Ser fram emot att få montera de som fan. Min plan med att skruva med mr2 hela vintern gick ¨t skogen då garaget fortfarande till viss del är belamrat med grejer från köksrenoveringen, Sen gick dottern och köpte en häst så ekonomin och tiden räcker knappt till som vanligt :D

Första intrycket är iaf jävligt bra, har inte hunnot hårdgranska de än dock.

Bild

Var och hämtade en hög sämre begagnade Yokohama A048 härom veckan också så det ska bli riktigt skoj att svänge med AW11 i sommar tror jag...

Bild
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby

Inlägg av Bempa »

Kommer bli skitskoj banpiskare det där i sommar för dig :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Hornlund
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden

Inlägg av Hornlund »

Däcken lär du inte bli besviken över. Blir spännande att höra vad du tycker om k-sport prylarna. Kul att de dök upp till slut!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
MagnusS
Kontakt:

Inlägg av MagnusS »

Ja, detta ska bli skitkul:) Bokade besiktningstid till Fredag nästa vecka för att få en sporre att få tummen ur röven, Ställde på bilen igår och drog in till jobbet, Kommer inte hinna göra allt som ska göras om jag ska krypa runt på golvet i garaget...

Började med en rejäl tvätt, ett par års smuts samt det som tillkom under isåkningen, Var bara silvriga sportvagnar på jobbet igår :D

Bild

Sen var det dags att grovrikta frontplåten, den gillade inte att äntra en snöblandad isvall i 80 blås tydligen, ser ut som kriget men den sitter iaf ungefär på rätt plats igen, Hängde även dit mina "nya" Orangea varselljus fram 8-)

Bild

Sen var det dags att kolla mitt grenrörsläckage, jag har levt i övertygelsen om att mitt grenrör har spruckit i en reparationssvets som gjordes 2007, När jag köpte bilen var grenröret spräckt samt att det saknades en skruv, Då japanerna föredrar psykadeliska fingängade skruv löste jag det då genom att sno skruvar från ac-kompressorns fäste som tidigare ägare redan skruvat bort.
Korkat nog gjorde jag då(2007) en riktig tabbe märkte jag igår, skruvarna som satt i ytterkant på grenröret var för långa, de ansatte bara packningen lite innan de bottnade i hålet, Därför höll packningen tätt först men sen blåste jag den rätt snabbt, Känns riktigt korkat men då mina kollegor säger att jag aldrig gör fel så får jag väl bjuda på när jag väl gör en riktig dundertabbe :?

Med avkortade skruvar och en ny packning så gick bilen precis så som den ska, Var riktigt härligt att dra 4A-GE upp mot 7000 varv på vägen hem vid 23-tiden, Underbar motor att dra långt på växlarna :lol:

Passade även på att byta olja+filter i motorn igår, Nu härnäst står bromsar samt chassiuppgraderingar på agendan.

Var o hämtade ett litet paket idag efter jobbet, innan mathandligen strax efter ridskolan :cry: mycket nu...

Bild
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Hornlund

Inlägg av Hornlund »

Härligt här också, rätt avis på din meklokal. Har haft aningen lägre standard i helgen :roll:
Skönt att det bara var en sådan enkel blunder som ställt till avgasläckaget.

Fint med stålomspunnet också, du lär märka en rätt distinkt känsla i bromsarna fram över!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
MagnusS
Kontakt:

Inlägg av MagnusS »

Då ska vi se, Hade firmafest igår så jag har legat på soffan o funderat på om man ska bli nykterist eller inte idag, Sen när familjen hade lagt sig framåt 20-tiden fick jag tummen ur o åkte in till jobbet och skruvade lite.

Måste börja med en stämningsbild, fan va jag gillar denna lilla fula japan...

Bild

Jag började med att riva frambromsarna, de låg på litegrann märkte jag, Var lite kärvhet i glidbultarna, sen slet jag ur kolvarna för säkerhets skull, inga skador där inte men det var rätt skitigt, Får beställa en ny packningssats imorgon, Passade på att lägga på lite svart färg på grejerna också, målet är väl att byta till värre bromsar framöver men man vet ju inte vilket år det blir.

Bild

Sen blev det lite polyurethan bussningar i framvagnen, Köpte kitet för en jäkla massa år sen men bytte bara till styrväxeln och krängningshämmarna av ngn konstig anledning, men nu ska allt dit. Planen från början var att jag skulle vara seriös o lacka alla bärarmar o göra fint men vintern försvann i ett nafs så det får bli såhär.
Jo, jag vet, det ser ut som kriget på arbetsbänken...

Bild

När bussningarna var på plats kunde jag inte hålla mig utan jag kastade dit coiloversen fram, Fan va sugen jag är på att provköra...

Bild
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Hornlund

Inlägg av Hornlund »

Bra jobbat, vilken otrolig skillnad du kommer att få uppleva på bilen när den är "klar" (åtminstone för den här gången). Om du älskade den innan kommer du inte bli bitter. Möjligen att du kommer få en mer onyanserad bild över vad dåliga vägar är dock
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar