Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av mIkAeL »

offtopic men jc-performance kommer vara där och köra och drifta :P
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Astrom
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 20:48:42
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Vallentuna
Land (Country): SE
Ort: Vallentuna

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Astrom »

Hur har det gått? Inga fräna filmklipp??
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Lite långt att åka till Karlstad tyvärr. Litar inte riktigt på bilen nu heller... :(

För ett tag sen började den gå risigt. En cylinder var helt död under 2000 rpm. Över gick den hyggligt men med ojämna avgastemperatur. Bytade spridare, tändspole, tändkablar, stift... Labbade men bränsletryck, spridardrivare... Gjorde komptest, leakdowntest osv helt utan resultat. Höll på att bli helt galen. :x
Till sist upptäckte jag att den hade spottat ut ett knaster på en av avgasventilerna (!!!) så ventilspelet var helt borta. Lyckligtvis hade knastret bara hoppat upp ett steg så ventilen satt kvar. Har provstartat den igen och nu går alla cylindrar. Väntar på lite nya delar för att kunna få ihop bilen ordentligt. Sen är det bara att hoppas att allt funkar.

Är fundersam på varför knastret hoppade ur. Antagligen pga att jag varvar den för mycket med original fjädrar. Får sänka varvstoppet mer mot orginalnivå igen :roll:


Min server har dött så jag kan inte lägga upp några nya bilder. Håller på med en del nya roliga saker, så det kommer en större uppdatering när jag sparkat liv i servern igen :)
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Cyrix »

Ett tips är ventilfjädrarna ifrån ATS Racing, dom kostar runt 800 spänn och jag har dragit min till 9000 som mest, men har satt varvstoppet på 8500 rpm.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Larco »

:shock: Behr vad varvar du med den?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

8200 rpm var varvstoppet på. Fast den går lite över det inställda värdet när den spinner på ettan...
Tycker den andas rätt bra på höga varvtal även med 3s-ge kammarna. Det känns som den vill varva hur mycket som helst, därav det kanske lite vanskliga varvtalet...

Nu sänker jag det till 7500 tror jag... Vad varvar gen3 3s-ge original?

Starkare ventilfjädrar är definitivt en sak motorn ska få till vintern. Tillsammans med kammar... och en del annat :twisted:
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av haank »

Har för mig min gammla 3sge celica har varvstopp på 7000 kanske något något över det men det rödmarkerade börjar ju på 7000 tror jag.

Drog du så långt med original fjädrar alltså. De var inte dåligt. Har planerat att köra varvstopp på 8000 med mina hks ventilfjädrar. Men det kanske går ännu mer där om man vill?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Jahapp... Kom 5 km sen blev det ventilras :cry:

Har lyft av toppen och det ser inte så kul ut... Samma ventil som innan har helt lossnat och blivit mosad. Styrningen är nog kass, ventilsätet är skadat och kolven har ett fult jack...
Det är nog färdigkört för sommarn nu :(

Den här gången slog jag i varvstoppen EN liten gång på 7400 rpm (vägen var blöt) sen var det slut. Hur fan kan ventilen bara hoppa ur sådär? Knaster, hållare, överdelen på ventilskaftet etc ser bra ut (förutom skadorna från raset såklart). Ventilspel var rätt justerat.
Visst, det var jävligt dumt att inte byta allt efter första gången den bara spottade ut ett knaster och ventilen satt kvar. Då bytte jag bara det knaster som hoppat ut, shimset och tryckaren. Resten av sakerna gick inte att komma åt för toppen satt ju kvar. Där får man för att man fuskar... :evil:
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av haank »

Fy fan va ledsamt, jag gråter jag med nu :cry:

Blev inge garagemek idag då jag köpte en bayliner båt i fredags. Ringer nog under veckan tror jag. bilen är faktiskt inte bortglömmd trots svensk sommar med regn, kapell och båt :)
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av mIkAeL »

urs va surt.... lider med dig... hoppas motivationen finns och du får ihop den.
Den släppte alltså på 1:an när det var blött ute utan större problem eller?
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Skriv svar