Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Cyrix »

Jag varvade 8000 med HKS kammar och resten original gen2 och det var inga problem.
Men samtidigt vet jag ju oxå att Krutis & co har haft massa olika problem med trasiga ventiler mm på sugmotor som varvat mindre...
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Henrik »

Cyrix skrev:Jag varvade 8000 med HKS kammar och resten original gen2 och det var inga problem.
Men samtidigt vet jag ju oxå att Krutis & co har haft massa olika problem med trasiga ventiler mm på sugmotor som varvat mindre...

Så talar pojken med turbyxorna ;)
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Gt-4 »

behr skrev:Jahapp... Kom 5 km sen blev det ventilras :cry:

Har lyft av toppen och det ser inte så kul ut... Samma ventil som innan har helt lossnat och blivit mosad. Styrningen är nog kass, ventilsätet är skadat och kolven har ett fult jack...
Det är nog färdigkört för sommarn nu :(

Den här gången slog jag i varvstoppen EN liten gång på 7400 rpm (vägen var blöt) sen var det slut. Hur fan kan ventilen bara hoppa ur sådär? Knaster, hållare, överdelen på ventilskaftet etc ser bra ut (förutom skadorna från raset såklart). Ventilspel var rätt justerat.
Visst, det var jävligt dumt att inte byta allt efter första gången den bara spottade ut ett knaster och ventilen satt kvar. Då bytte jag bara det knaster som hoppat ut, shimset och tryckaren. Resten av sakerna gick inte att komma åt för toppen satt ju kvar. Där får man för att man fuskar... :evil:
Risken är väl kanske att blev ventilsläpp med original fjädrar.
Fy fan va tråkigt men tyvärr är det såna här saker som händer när man trimmar.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Jag ska försöka fixa motorn snabbt och enkelt om det går. Toppen behöver ett nytt säte, en ny styrning och lite fräsning sen är den som ny igen. Hårdare fjädrar åker i den med...
Kolven har ett litet jack, men det är nog inte så farligt.
Ska bygga en ny motor som klarar lite mer mos i vinter, så vill bara få den här motorn körbar innan sommaren är slut...

Lite bilder på vad jag pysslade med innan haveriet:


Bild
En liten modul som omvandlar EGT-givarnas signaler och skickar dom till över en CAN-bus in till displayen i kupen. EGT-givarnas kablar är bökiga att jobba med så det är smidigt att ha omvandlaren så nära motorn som möjligt.

Bild
Helt egenkonstruerad och handlödd. Kretsen nere till vänster har 0.5mm mellan pinnarna. Lite pilligt, men det är gjort med en (ganska) vanlig lödpenna.

Missade att fota displayenheten, som såklart är lite mer intressant. Bilder på den kommer när bilen är ihopsatt igen...



Bild
Fräsning av en pryl...

Bild
Nya bromsok fram. Wilwood superlite 4-kolvs ok. Små kolvar för att inte få helt förstörd fördelning...

Bild
Ny bromsskiva i förhållande till gammal. Viss skillnad...

Bild
Nya skivorna är ca 330x30mm. Kommer från en annan rallyinspirerad modell med 5x100 bultmönster.

Bild
Bromsslangarna blev specialtillverkade av Hydroscand.

Bild
Adapterplattan monterad. Resultatet av vad som satt i fräsen innan. Den är tillverkad av en hård aluminiumlegering och alla hålen har insatsgängor för extra styrka. Var lite nervös får hållfastheten innan jag tillverkat den, men det blev en riktigt biffig bit.

Bild
Bromsskivan provmonterad. Centrumhålet har en annan diameter så jag har knackat in små passbitar för att centrera skivan...

Bild
Monterad med 12.9 skruv och gänglåsning...

Bild
Oket monterat. Enda lite tråkiga är att Wilwood beläggen inte tar på hela bromsskivan, så det blir en liten rostig rand längst in...

På provrundan hann jag han knappt prova bromsarna, än mindre bromsa in beläggen innan det tråkiga med motorn hände. Så kan inte säga hur det funkar än. Förhoppningsvis får jag möjlighet att utnyttja bromsarna lite mer i sommar :)


Har en bild på en lite sned ventil med:
Känsliga tittre varnas...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Henrik »

Ja, det är lite högre nivå än folkrace på detta. Vilken energi. Och finish. Och skaparglädje. Och kompetens.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Bezt
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:53:37
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Fjugesta

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Bezt »

Ja stanna lär du kunna göra iaf, ser bra ut det där.
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Phreak »

Ser ut att räcka för att bromsa en hel lastbil! :)

och på tal om lastbil, när ska du byta snurra till en liknande? ;)
Bild
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Johannes Rydberg »

makalöst bra.

din projket tråd är klart intressantast. så kul att du har det drivet och orken,
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av haank »

Hur går det här då?? Vill också ha såna bromsar! Hur mycket vikt sparar man på framaxeln med de här oken? skivorna tyngre lättare än original?
Kopierat ifrån http://www.street-performance.dk/English-77258

gäller st205 bromsar
We got the new brake kit down to 13.192 kg.
OEM brake kit was 45.352 kg.
Total less weight 32.052 kg.

OEM disc weight 29.324 kg and New AP disc 8.394 kg.
Total 20.93 kg reduce power loss.

OEM brake caliber weight 16.028 kg.
New Wilwood caliber 4.798 kg.
Total less weight 11.23 kg.

wilwood ok med ap skrivor

Vad får man får för fälgar med 330 skivor?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Det händer inte så mycket än. Jag lagade motorn efter det första ventilhaveriet. Satte i nya fjädrar, och bytade det som var trasigt. När det väl funkade gick den ett par veckor sen hände det igen på en annan ventil...

Ska göra ett lite mer seriöst jobb med toppen i vinter. Blir nya rostfria ventiler, fjädrar, titanretainers, knaster, shimslösa lyftare, nya kammar, nya styrningar etc... Allt nytt för att inga tråkigheter ska hända igen.
Ska även bygga om kylsystemet med trycksatt expansionskärl och "swirl pot". Ny tvåskivig koppling och renoverad växellåda står också på programmet.

Har skaffat ett 5sfe block med, men det blir för mycket jobb innan våren tyvärr... Så det får bli det gamla 3s blocket nästa sommar med.

Wilwood oken är rätt lätta, men subaruskivorna väger två ton. Allt som allt tror jag det väger mer än original i och med att st165an har så ynkliga bromsar original.
Lättare blir det nog bara om man har lösa skivor med aluminium nav... Men då kostar det ju med.
Behövs 17" fälgar med min bromsinstallation.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Skriv svar