Det är ju släpkontakten till tuten.Alltså var det olika stora släpringar på rattarna.Hornlund skrev:Det var en pigg (rattlåset) som åkte in/stöp i rattnavet, alltså inte i självaste ratten.
KE20 -73. Little White Garage
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: KE20 -73. Cyrix grejer har anlänt!
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Det blev Redstuff.
Efter det sedvanliga funderandet blir Redstuff belägg. Elle, belle, bi...
Fånigt att Laitis och Mekonomen säljer billigare än jag kan köpa på Ebay!
Och Motul BRF600 bromsvätska. Bra grejer till bra pris.
Fånigt att Laitis och Mekonomen säljer billigare än jag kan köpa på Ebay!
Och Motul BRF600 bromsvätska. Bra grejer till bra pris.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Det blev Redstuff.
Bromsoken skulle målas silver. Enda bromsoksfärgen som inte fanns i garaget? Få se, beläggen är redstuff... Så oken blir röda denna gång.
Köpte en vinge av Cyrix, från en MR2. Korkat egentligen, men den var snygg, bra att ha osv...
Funderar på att den ska få åka Corolla ett tag? Då behövs lite anpassning.
Rollans bakdel lutar mycket mer än MR2.
Hur hade ni löst ombyggnaden?
- Byggt upp nya fästen?
- Kapat underdelen av vingen?
- Kapat ut en trekant i vingens sida?
- Nåt annat?
Så här ser vingen ut på Cyrix bil:

Köpte en vinge av Cyrix, från en MR2. Korkat egentligen, men den var snygg, bra att ha osv...
Funderar på att den ska få åka Corolla ett tag? Då behövs lite anpassning.
Rollans bakdel lutar mycket mer än MR2.
Hur hade ni löst ombyggnaden?
- Byggt upp nya fästen?
- Kapat underdelen av vingen?
- Kapat ut en trekant i vingens sida?
- Nåt annat?
Så här ser vingen ut på Cyrix bil:

Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: KE20 -73. Hjälp med mod av vinge?
Jagat rätt på nån med en CNC-fräs och fräst till fästen i lämpligt plastmaterial.
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Hjälp med mod av vinge?
Jag har funderat så. Men då blir vingen väldigt hög? Nästan takhöjd.cheetah1 skrev:Jagat rätt på nån med en CNC-fräs och fräst till fästen i lämpligt plastmaterial.
Just nu tänker jag: Lite lägre är ok, och en del av fästet, som går framåt, försvinner.
Kan man kapa i det plastmaterialet och plasta ihop den hållbart?
Jag är rädd att den förstörs oavsett vilken lösning jag än väljer?
Kanske skulle man bara dela den och vinkla om vingbladet? Undrar hur den sitter ihop?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: KE20 -73. Hjälp med mod av vinge?
Snyggade till lite i tråden. Hojta till om ni har några invändningar, inläggen finns kvar.
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Hjälp med mod av vinge?
Inte så mycket ving-förslag som jag trodde.
Så här funderar jag nu:
Kapar sidorna så den får lämplig höjd. Gör nya undersidor med skruvfästen. Gör dessutom två justerbara vingfästen på bagageluckan. På gata kommer den kanske att bli så låg/vinklas att den "ansluter till karossen i framkant", dvs laglig. För att kunna köras högre/rättare vinklad vid behov...
Alternativt blir den rätt från början och bara monterad vid tidigare nämnda behov. Då kanske ett extra vingfäste görs där baksätet tidigare fanns. Och då delar plats med hjälmar och brandskydd...
Hur många av er kör med vingen inne i bilen?
En annan sak som jag slitit med: Gängan på rattstången, för rattmuttern. På Toyota from KE30 är det M12*1.25, men inte på KE20. Verkar vara halvtum? Blev till slut tvungen att gänga om den. Men nu är det färdigmonterat Cyrix Momoratt och en av Momostolarna med skjutbart underrede. En stol kvar. Kan ju konstatera att det var lättare för mej att komma upp ur såna stolar för 30 år sen!

Så här funderar jag nu:
Kapar sidorna så den får lämplig höjd. Gör nya undersidor med skruvfästen. Gör dessutom två justerbara vingfästen på bagageluckan. På gata kommer den kanske att bli så låg/vinklas att den "ansluter till karossen i framkant", dvs laglig. För att kunna köras högre/rättare vinklad vid behov...
Alternativt blir den rätt från början och bara monterad vid tidigare nämnda behov. Då kanske ett extra vingfäste görs där baksätet tidigare fanns. Och då delar plats med hjälmar och brandskydd...
Hur många av er kör med vingen inne i bilen?

En annan sak som jag slitit med: Gängan på rattstången, för rattmuttern. På Toyota from KE30 är det M12*1.25, men inte på KE20. Verkar vara halvtum? Blev till slut tvungen att gänga om den. Men nu är det färdigmonterat Cyrix Momoratt och en av Momostolarna med skjutbart underrede. En stol kvar. Kan ju konstatera att det var lättare för mej att komma upp ur såna stolar för 30 år sen!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Hjälp med mod av vinge?
Får man citera sej själv när man är extra korkad?
Det blir bara fästen i luckan, de yttre får bli stöd.
Om jag ska kunna öppna bakluckan så kan jag inte skruva vingen både i luckan och i skärmarna...srylul skrev: ...
Kapar sidorna så den får lämplig höjd. Gör nya undersidor med skruvfästen.
...

Det blir bara fästen i luckan, de yttre får bli stöd.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: KE20 -73. Förbättra bladfjädrarna?
Långsamt går det. Men snart ska bakaxeln på plats.
Såg att bussningarna till bladfjädrarna började vara trötta, så det blir att svarva nya i PA6-nylon.
När fjädrarna ändå är lösa, snyggas dom till. Rost bort, färg på.
Nu funderar jag om det finns fördelar med att lägga in tunna skivor av friktionssänkande material mellan varje blad?
Beställde ett 1mm ark samtidigt med bussningsämnena, men PA6 kanske inte är rätt material där? På måndag kommer paketet från Maskindelen, då ska jag prova.
Nån som har bra ideer?
Såg att bussningarna till bladfjädrarna började vara trötta, så det blir att svarva nya i PA6-nylon.
När fjädrarna ändå är lösa, snyggas dom till. Rost bort, färg på.
Nu funderar jag om det finns fördelar med att lägga in tunna skivor av friktionssänkande material mellan varje blad?
Beställde ett 1mm ark samtidigt med bussningsämnena, men PA6 kanske inte är rätt material där? På måndag kommer paketet från Maskindelen, då ska jag prova.
Nån som har bra ideer?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: KE20 -73. Förbättra bladfjädrarna?
Det borde ju hjälpa, vet att folk som tävlar i bilar med bladfjädring som inte får bytas ibland polerar fjädrarna i paketet för dom ska glida lättare mot varann.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se