Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
tack för alla tips, nu är problemet löst
Det sitter ett relä bredvid tändspolen som heter "Tail relay", ett dubbelrelä som sköter både halvljus och parkering/bakljus.
Ljuskontakten på rattstången ger jord när man slår på parkering resp halvljus och reläet slår till.
Problemet på vår Celica var att det måste vara kabelbrott inne i kabelhärvan, därav fanns en extra kabel dragen som jag inte förstod vart den skulle gå samt en skarv uppe vid rattstången.
Provkörd in och ut ur garaget, allt verkar funka bra så det är bara lite småpillande kvar nu
Fick grenrörspackningen idag, snabbt dit med den och provstart, men den går bara på tre och jag hör nåt otäckt mekaniskt ljud. Skruvade ur stiften och 2:ans stift har elektroden knäckt
Va sjutton kan det bero på, motorn är orörd sen den lyftes ur en fungerande bil?
Fattar inget just nu , mätte avståndet från kolvtoppen till tändstiftshålet och det är ju gott om utrymme. Ändå så plattas elektroden till vid start, ser detta även på 1:ans cylinder och även på de andra cylindrarna. Drar runt motorn med ventilkåpan borta och ser inget skumt. Va sjutton kan det vara för fel ?
Får stoppa i en annan motor som står på en pall i garaget, suck å stön