Hög vikt på min Starlet i vägtrafikregistret.. Fel bilskatt?
Postat: ons 04 sep 2013, 14:19:27
Hejsan,
Jag registrerade mig för att se om det finns andra Toyotaägare som kanske också har en hög vikt registrerad hos bilregistret? Dvs en felaktig vikt som ni får betala extra bilskatt på..
Jag själv misstänker nämligen att Toyota har lämnat in Turbovarianten data av EP91 (Starleten mellan 95-98) till Transportstyrelsen (eller vad den nu hette när det begav sig).
Tjänstevikten som bilregistret har på min väldigt basic Starlet (3 dörrar, utan servo, utan luftkonditionering, utan ABS, utan elhissar och annat lullull) har dom fått till 1020 kg..
I den vikten ingår också 75 kg (förare).
Hur som haver så hittar jag att på "Internet" viktuppgifter som skiljer sig rätt mycket. Min bil bör väga någonstans runt 830-840 kg i tjänstevikt inkl alla vätskor och exkl. förare.
Den tyngsta Turbovarianten och all dess lullull som jag hittat har en tjänstevikt på 951 kg. Och då skulle 1020 kg stämma rätt bra om man plussar på 75 kg förare. För mig verkar det som att Toyota skickat in typgodkännande (certifkat?) för Turbovarianten. Det förklarar också att det är en relativt hög bilskatt på den lilla pluttebilen. Bilskatten borde ligga i närheten av en Nissan Micra K11 med 1.3 liter motor. Dessa har ungefär samma storlek och jämförbara data.
Eftersom jag stört mig på detta så har jag också ställt en del frågor till dels Transportstyrelsen och Toyota Sweden (som duckar).. För den nyfikne kan du läsa mer på min Starlet blogg:
http://ep91starlet.blogspot.se/2013/09/ ... skatt.html
Har du också en Starlet med hög vikt registrerad, hör av dig. Kanske ni andra borde kolla upp era bildata också? Rätt ska vara rätt kan jag tycka.
Jag registrerade mig för att se om det finns andra Toyotaägare som kanske också har en hög vikt registrerad hos bilregistret? Dvs en felaktig vikt som ni får betala extra bilskatt på..
Jag själv misstänker nämligen att Toyota har lämnat in Turbovarianten data av EP91 (Starleten mellan 95-98) till Transportstyrelsen (eller vad den nu hette när det begav sig).
Tjänstevikten som bilregistret har på min väldigt basic Starlet (3 dörrar, utan servo, utan luftkonditionering, utan ABS, utan elhissar och annat lullull) har dom fått till 1020 kg..
I den vikten ingår också 75 kg (förare).
Hur som haver så hittar jag att på "Internet" viktuppgifter som skiljer sig rätt mycket. Min bil bör väga någonstans runt 830-840 kg i tjänstevikt inkl alla vätskor och exkl. förare.
Den tyngsta Turbovarianten och all dess lullull som jag hittat har en tjänstevikt på 951 kg. Och då skulle 1020 kg stämma rätt bra om man plussar på 75 kg förare. För mig verkar det som att Toyota skickat in typgodkännande (certifkat?) för Turbovarianten. Det förklarar också att det är en relativt hög bilskatt på den lilla pluttebilen. Bilskatten borde ligga i närheten av en Nissan Micra K11 med 1.3 liter motor. Dessa har ungefär samma storlek och jämförbara data.
Eftersom jag stört mig på detta så har jag också ställt en del frågor till dels Transportstyrelsen och Toyota Sweden (som duckar).. För den nyfikne kan du läsa mer på min Starlet blogg:
http://ep91starlet.blogspot.se/2013/09/ ... skatt.html
Har du också en Starlet med hög vikt registrerad, hör av dig. Kanske ni andra borde kolla upp era bildata också? Rätt ska vara rätt kan jag tycka.