Prius 2010

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Tomas88
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 19:52:20
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2001
Kontaktperson: 57LF6I
Ort: Ljungby

Re: Prius 2010

Inlägg av Tomas88 »

Skiljer det verkligen så mycket som 1 dl?
Jag som tyckte det skiljde mycket på min S40 när jag gick från 15 till 17". Ökade med ca 0,07 l/mil.

Hoppas du blir nöjd med nya bilen i alla fall!
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Johannes Rydberg »

tror nog prisus är bra. Det är på rätt väg.
Köpte själv en dacia sandero den där billiga på reklamen 79.000kr jag utrusta min med det mesta. Min gick på på 100.000kr sen får jag tebax 10.000kr i miljö bils premie efter 6mån
Men inte nog med det så skulle den dra 0.72 den lilla renault motorn på 1.6liter. Men dom senaste tankningarna snitta den 0.59 per mil. Blandad körning. Sen 800kr i skatt. Bilen väger 1000kg rymmer 5 vuxna. . Etanol kan man hälla i. Så jag tror att bygga lätt är viktigt i framtiden.
Är skit nöjd med min miljö bil. Iaf. Rena spar grisen

Skulle tro att prisus är samma. En annan slags kör glädje. En frihets känsla. Om prisus drar 0.39 per mil så har man råd att åka vart man vill i världen typ.
Användarens profilbild
Joffeman
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:37:26
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1993
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Prius 2010

Inlägg av Joffeman »

Tomas88 skrev:Skiljer det verkligen så mycket som 1 dl?
Eh, jo på 100 km - sorry. 0,40 istf 0,39 enl den preliminiära broschyren
Tomas88
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 19:52:20
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2001
Kontaktperson: 57LF6I
Ort: Ljungby

Re: Prius 2010

Inlägg av Tomas88 »

Jaha. Ja då var det ju inte mycket.
Inte mer? Skulle jag frågat då i stället. ;)
Användarens profilbild
Joffeman
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:37:26
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1993
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Prius 2010

Inlägg av Joffeman »

Jo, det känns lite tungt att behöva har fula 15tummare för 1 cl soppa milen. Jag får försöka bära det med stolthet
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Prius 2010

Inlägg av Impreza »

Tycker de känns rätt meningslöst o köpa en miljöbil o sedan utrusta den me stoooora fälgar sänkningsats o bilstero som heter duga...
En miljöbil köper man om man vill åka billigt. De går inte kompromissa o få en "sport" bil samtidigt som du ska köra snålt .
Då kan man lika gärna köpa sig en honda civic,crx eller suzuki swift gti o köra på samma förbrukning om man vill köra billigt o de ska va "sportigt"
"Suprafans" suzuki swift gti drar 0,69 i blandad körning = 4pers i bilen 180km/h då o då och endel gasningar i stan.
Denna bil e från 88 !!!
Finns folk på jobbet som kör honda civic 1,5 på 0,5 liter milen oxå .
Så kommer en aygo 3cyl NY bil o drar runt 0,5 också men skillnaden är att den får miljöklassas bara för den e NY .
Som sagt de med miljöbilar som aygo,c1 o allt va dem heter tycker ja bara e bluff. Själv kört dem o de e som o åka torktumlare sen drog den inte 0,5 utan strax över 0,6 .
Skulle hellre lagt ut ca 20k för en begagnad bra civic o köra lika snålt o ändå få en lite tuffare bil som varvas me lite ryt än en aygo.
Men som sagt nu pratar vi om prius o där kan ja tyvärr inte utala mig. Kanske e en tuff bil va vet ja....
Inte kört nån prius .Men som suprafan säger så kör de antingen JÄÄÄVLIGT dåligt o långsamt o kör ut rätt ut o ligger o puttrar som en a-traktor eller så kör de i 140 blås.
Hoppas ingen blir sur för de ja skriver nu :oops:
Kör ju trotts allt toyota mr2 turbo men gillar alla japanska bilar i princip.
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Suprafan »

Miljöbilar är bara löjligt. Och jag låg i 130 på 70 leden häromdan och då kommer en Prius bakom och vill köra om. Men inget tar ju Swiften på motorvägskörning ;) Och i 140 drar den nog över litern... 1,5 liter och 90 hästar + närmare 2 ton? Den nya vet jag inget om, men som sagt, jag har kört en massa bilar på en bra bit under det de säger att den ska gå på!
Sen har vi ju torktumlarbottenplattan som finns i diverse små fula skitbilar som låter som ett jetplan me raka rör och drar mer än som Impreza just skrev, typ en Civic eller ja. Man ska alltså åka billigt, lägger man 250 på en bil så blir det inte billigt, även om det är en tjänstebil är det nån som betalar för den ;)
Miljödieslarna är en sak, de är råstarka och hyfsat pigga.
Blivit mycket OT, men iaf, drar ens bil under 1 liter milen (undantag Suzuki Swift GTI) så kan man lika väl cykla.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Johannes Rydberg »

är iaf as nöjd med min miljö skit. 0.59blandad. Storleken större än golf klass.
90hk 121nm. 1100kg. Och en pris lapp under 100'
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Prius 2010

Inlägg av Bellman »

Nu tycker jag att ni snöar in er lite på förburkningen.
Miljöbil handlar ju inte bara om att göra av med lite bränsle det är ju utsläppen som är den stora grejen.
Kör en prius i köerna i stan med noll utsläpp eller en äldre bil ifrån 80 talet vem är miljöboven?
kan nog även tänkta mig att när den går på bensinen så är den miljövänliggare än äldre bilar något måste ju ha hänt på 20 år.

Sen visst är det ju sjukt dyr priusen. men klart att man kan sätta på lite snyggare fälgar mm bara för att det är miljöbil behöver den ju inte vara ful.
Bara mina tankar över det hela :)
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Suprafan »

Utsläpp och förbrukning går hand i hand, nästan iaf, skiljer sig väldigt lite. 125g/km eller vad det nu är är ju desamma som 0,45. Sen tror jag inte att den väger 1100 kg ;) Då är det toapapper och broilercreme som håller ihop bilen. För batterierna väger fläsk, och är den större än golf så väger den nog inte mindre heller om den ska ha samma komfort.
Och 0,59 är en lång väg från 0,45 som är "gränsen för miljöbil" eller vad man ska kalla det, om det inte är en etanolbil.
Skriv svar