Corolla VVT-i

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Corolla04
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 21:22:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Örebro

Corolla VVT-i

Inlägg av Corolla04 »

Jag har en Corolla 04 med 3ZZ-FE motor 110 hk manuell som har gått drygt 12 000 mil. Motorlampan har lyst några gånger men har släckts efter några dagar. Häromveckan så tändes den åter och jag åkte till Toyotaverkstaden som läste av felkoden.
Var tydligen något knas med det ena drevet till kamkedjan (av två) var variabelt och fick vist fel signal vid högre varvtal om jag fattade rätt.

Jag frågade om det var vanligt och verkstadskillen sa : Vi har haft några stycken. Delarna skulle kosta ca 4000 kr och ungefär lika mycket för jobbet så i runda tal knappt 8000 kr.
Tänkte höra med er om ni har haft samma bekymmer eller vad jag kan göra, eller om det bara är att betala och se glad ut.
Bilen är fullservad hos Toyota bortsett från någon service som jag gjort själv, har gått max 1400 mil mellan oljebyten.
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Corolla VVT-i

Inlägg av Swecap »

Det låter som något man varit med om, blir slitet i vvti drevet.
Har för mig att det är en spec felkod för det med, så det borde inte behövas bytas något annat.
Corona RT40 -66
tomme
Inlägg: 99
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 20:51:08
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: Corolla VVT-i

Inlägg av tomme »

Man kallsvettas när man får prisuppgifterna på sånthär.
Än en gång kan man konstatera att man är fullständigt i händerna på den som ska ta jobbet.
Man har en bil som är runt 10 år gammal och problemen börjar..
Att man sen tillika gjort servicarna och sen sånthär händer gör ju en inte glad.
Därför gör jag de sk. servicejobben sjäv och sparar dom tusenlapparna !
Ska man sälja , får man inget p gr av felet och reparerar man så kommer nästa fel som brev på posten !
Jag satt i en liknande kostnadssituation på 7000 och löst det själv med en 20:-borr.
Jag hade tagit reda på om jag kunde fixa det själv först och sen ringt runt till div lågprisare.
Corolla04
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 21:22:13
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Örebro

Re: Corolla VVT-i

Inlägg av Corolla04 »

Tack för svaren! Om jag fattade verkarn rätt så var det ett ganska omfattande jobb (i mina öron) där kamaxeln skull lossas och självklart även få lös kamkedja med risk att få den fel. Men jag får kolla upp lite bättre och även ringa till flera verkstäder.
Killen på verkstan menade att oftast kör man tills inte bilen går igenom bilprovningen med felaktiga avgasvärden pga drevet.
Känns ju sådär att inte kunna lita på bilen men är kanske inte någon fara.
Skriv svar