Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

OJ, trodde inte jag hade skrivit ner så här mycket under tiden jag haft bilen.
Då det känts som jag fuskat mycket med uppdateringarna sen motorn gick åt skogen.
Men nu är så gott som all information, 5sidor & 48inlägg, som jag plitat ner på förra forumet även här.

För platinans skull, blev tråden på förra forumet 13sidor, med 195inlägg & 9176 besökare.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av R4b13z »

Mycket trevlig liten bil du har. Mk1:an tkr jag för övrigt är den läckraste modellen.

Måste missat projektet från förra forumet. Mycket trevlig läsning.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Larco »

Man blir ju inte alls sugen på en... o sammaren... :roll:

:thumbup:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Gt-4 »

Jävla fräck bil.. Sån får det nog bli en nån gång! :D
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Jonex »

Härligt bygge, visst kliar det i fingrarna ( och foten ) när man tittar på bilderna från förra säsongen.. Vill bara ut och köra.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Fordonet kommer att ställas på från och med den 24 april 2009. Fordonet får användas till och med den 15 maj 2009 utan att den nu påförda fordonsskatten är betald.

Ska du köra genast ? JA :mrgreen:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Bauer669 »

Hehe trevligt trevligt 8-)
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av MagnusS »

Bra där :mrgreen: Jag har inte kört min på hela veckan, får ta o lufta lite nu till helgen tror jag.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Bild

Snacka om att det är en ny upplevelse, att få ut bilen så här tidigt på säsongen.
Tjälskotten höll bokstavligen på att ha livet av mig. Förstår inte hur de kan köra rally med dessa bilar, iof är de nog inte lika fasta i fjädringen som min är när de kör över stock & sten!

Allt verkar fungera som de ska, startade på första försöket. Nästan mystiskt enkelt, heller ingen länsman har jag skådat. Men jag tar de mestadels ganska vackert ändå, bara nöjd att den rullar.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Tredje året gillt..

Inlägg av Hornlund »

Idag är det precis tre år sedan jag blev ägare till denna bil, & minst lika länge har jag tänkt byta kulör på ..... vindrutetorkararmarna. Men nu är det äntligen gjort, utan att fuska!

Så här hemska såg de alltså ut, & jag kan inte förstå varför en människa lägger ner energi på att framhäva en detalj som mer är av ett nödvändigt ont.
Bild

Är inte tvärgjort att byta torkarblad heller, när de är monterade på detta vis.
Bild

Då jag inte hade någon aning om hur underarbetet var gjort, innan den röda färgen kom till, var det lika bra att göra hela processen så grundligt som möjligt.
Bild

Bild

Efter ett digert slipjobb, var det ganska trevligt att lägga på primer.
Bild


Ni som följt mitt projekt, kanske inte blir så förvånade över färgvalet 8-)
Bild


Nej, så illa var det inte. Jag valde en mycket bättre nyans, osynlig färg. Riktigt snyggt!
Bild

Fast det blev ganska opraktiskt, eftersom regnet inte förstod när torkarna var på längre. Var snarare så att jag fick stifta bekantskap med den ostandardiserade branschen kring torkarblad, & skruvarna som följde med fästet var av fel kaliber.

Så nu idag har jag åkt till järnhandeln, för att köpa mig fyra stycken 12mm långa M3 med mutter, till den hutlösa kostnaden av två kronor. Tyvärr var hela ortens invånare på stan, så det tog mig 45minuter från entré till kassan :shock: För att inte tala om problematiken kring att hitta en parkeringsplats.

Men nu sitter de där, torrkörda & allt verkar fungera ;)
Bild

Tyvärr har min garageinfart regnat bort, så det blev aldrig aktuellt med något test under skarpt läge. Även om vädret som råder, erbjuder optimala förhållanden till att just köra vindrutetorkare!
Bild


Men en halvtaskig bild, över det färdiga resultatet, i mitt dunkla garage ska jag naturligtvis bjuda på.
Bild

Tre år, som sagt & nu är det äntligen gjort. Och tre månader sedan jag uppdatera den här tråden, ska försöka bli lite flitigare fram över.

Sedan tänkte jag passa på att önskar er alla en fortsatt trevlig sommar. Även om vädret inte tillåter så mycket mer än vindrutetorkarkörning :roll:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar