Sida 1 av 1

Xenonkonvertera helljus eller montera extraljus Avensis 09

Postat: sön 01 dec 2013, 08:58:44
av joones
Hej!

Jag står i valet och kvalet om jag ska xenonkonvertera helljuset på vår Avensis 09 eller om jag ska montera extraljus (också xenonkonverterade). Vi har halogen både i halvljus och helljus idag och ljuset är ju inte direkt något att hurra över.

Orsaken till att jag funderar på att konvertera helljuser är dels för att slippa bekymra mig om hur jag ska få fast extraljusen i fronten på bilen. Men också för att slippa ha extraljus på den.

Jag tycker inte att det är direkt fult med extraljus men jag tycker att det ser trevligare ut utan.

Men det som får mig att tveka är det jag läst om att reflektorerna förstörs av xenonlamporna och att det blir hutlöst dyrt att byta.

Men som man också läser så verkar det i huvudsak vara Avensis mellan 03 och 08 som det varit problem med reflektorerna. Är det någon som har koll på om problemet kvarstår på 09 och senare?

Re: Xenonkonvertera helljus eller montera extraljus Avensis

Postat: sön 01 dec 2013, 13:19:28
av PierreW
joones skrev:Hej!

Jag står i valet och kvalet om jag ska xenonkonvertera helljuset på vår Avensis 09 eller om jag ska montera extraljus (också xenonkonverterade). Vi har halogen både i halvljus och helljus idag och ljuset är ju inte direkt något att hurra över.

Orsaken till att jag funderar på att konvertera helljuser är dels för att slippa bekymra mig om hur jag ska få fast extraljusen i fronten på bilen. Men också för att slippa ha extraljus på den.

Jag tycker inte att det är direkt fult med extraljus men jag tycker att det ser trevligare ut utan.

Men det som får mig att tveka är det jag läst om att reflektorerna förstörs av xenonlamporna och att det blir hutlöst dyrt att byta.

Men som man också läser så verkar det i huvudsak vara Avensis mellan 03 och 08 som det varit problem med reflektorerna. Är det någon som har koll på om problemet kvarstår på 09 och senare?
Satsa på ett 55W speedstart-kit till original helljuset, då behöver du inte koppla via relä, ska inte behöva iallafall.
Farsans Corolla klarar av att tända det, min Lexus gör det inte, så på den fick jag koppla dom som vanliga extraljus :?

Om du handlar på Ebay eller av en Svensk återförsäljare är upp till dig, oavsett så är det samma grejer i kartongen. ;)
Halva priset på Ebay, men ca 2-4veckors leveranstid.

Re: Xenonkonvertera helljus eller montera extraljus Avensis

Postat: sön 01 dec 2013, 13:43:19
av joones
Jo 55w speedstart blir det nog om jag konverterar ordinarie helljus. Men vad tror du om reflektorerna. Är de lika känsliga på 09:orna som på 03-08:orna? Som jag förstått så är det inte just att det är xenon som gör att de tar slut utan UVljuset. I princip borde det vara lika stor risk med dåliga halogenlampor.

Hur är det med Canbus? Har jag Canbus eller inte på Avensisen?

Re: Xenonkonvertera helljus eller montera extraljus Avensis

Postat: sön 01 dec 2013, 14:40:23
av PierreW
joones skrev:Jo 55w speedstart blir det nog om jag konverterar ordinarie helljus. Men vad tror du om reflektorerna. Är de lika känsliga på 09:orna som på 03-08:orna? Som jag förstått så är det inte just att det är xenon som gör att de tar slut utan UVljuset. I princip borde det vara lika stor risk med dåliga halogenlampor.

Hur är det med Canbus? Har jag Canbus eller inte på Avensisen?
Ej Canbus.

Reflektorn i projektorn på halvljuset höll inte pga värmen. Ska inte vara nån fara med helljuset,
allt eftermarknads Xenon verkar komma från 1-2 tillverkare i Kina,
har inte hittills läst om nån som fått sina reflektorer förstörda iallafall.

Re: Xenonkonvertera helljus eller montera extraljus Avensis

Postat: sön 01 dec 2013, 15:29:50
av joones
Toppen :D

Tack så mycket för den infon.

Jag kommer inte att konvertera halvljuset, då det sticker i ögonen både på medtrafikanter och kontrollanter, så då ska det ju inte vara någon risk.

Re: Xenonkonvertera helljus eller montera extraljus Avensis

Postat: tor 05 dec 2013, 21:11:49
av joones
Nu har jag monterat xenonet och provkört en sväng. Det regnar snöblandat regn och vägbanan var våt (inte mörkaste asfaltstypen dock) men jag är mycket nöjd med resultatet det blev över förväntan. Riktigt bra helljus utan att "förstöra" bilens utseende. Dessutom billigare än extraljus.

Det är inte lika bra helljus som på Pickupen jag har. Men där har jag 2st xenonkonverterade BigKnick225 (flod) på kofångaren och 2st xenonkonverterade SIM (flod), på taket. SIM:arna är riktade rejält snett åt sidorna. Samtliga med 35watt xenon för att hålla nere förbrukningen (inte mycket till generator på gamla pickuper).

Som jag läst någon stans att det blir inte lika mycket ljus i xenonkonverterade helljus som i xenonkonverterade extraljus. Men med xenonkonverterade helljus så saknar man inte extraljus.
Det blev 55w speedstart från Bilupplysningen.se

Vänstra lampan klarade att tända utan relä men högra funkade inte så där fick jag koppla med ett relä.

Jag ska dock fixa det lite bättre vid tillfälle för det blev en liten fullösning med smala flatstiftskopplingar i stället för med kontakter liknande de som sitter i kittet. Tanken är att skaffa en förlängningskabel till ballasten som jag sedan klipper på mitten för att på så sätt kunna använda kontakterna. Jag plockade styrningen till reläet direkt från den kabeln som normalt sett ska driva ballasterna. Jag utnyttjade både plus och minuskabeln från lampan för att styra reläet. På så vis slapp jag fundera på om det är direktplus eller styrd plus till lamporna.Sedan drog jag både plus och minus direkt från batteriet med en "hängsäkring" på pluskabeln.

Det svåraste i monteringen är ju att montera xenonlamporna i själva strålkastaren eftersom det är så mycket "bröte" i vägen och att de stora gråa "locken" sitter som stora dasslock på kablarna. Kanske hade det gått att montera lamporna först och med dem väl på plats i insatserna dragit genom kablarna och genomförningen genom locken, så långt tänkte jag inte. En annan sak som gör mig lite förbryllad är varför väljer man att tillverka kitten med gummigenomförningar för 25mm hål mär kontakten som ska genom hålet är drygt 25mm, varför inte välja genomföringar för ett hål som är större än kontakten. Sedan har jag dessutom oturen att äga en stegborr med stegningen ...22,24,26,28 vilket gör att 24mm hålet blir förlitet för kontakten och 26 för stort för genomförningen men ändå så litet att man måste lirka kontaken genom hålet. Men det kan förstås inte tillverkaren av konverteringskitten ta hänsyn till

Re: Xenonkonvertera helljus eller montera extraljus Avensis

Postat: lör 25 jan 2014, 11:24:02
av OrjanE
Gick det att montera kitet utan att demontera hela insatsen?

Jag har just köpt ett kit från Bilupplysning och i instruktionerna rekommenderar de att man skall plocka lös insatsen.
Jag har bara gjort en snabbtitt och vad man måste lossa för att avläsna insatsen verkar inte helt självklart vid en första anblick.

Mvh
Örjan