Sida 1 av 2

byta spridare, kommer gå fett?

Postat: tor 02 jul 2009, 08:59:51
av Fabian
jag har 182cc spridare på min AW11 4A-GE bluetop. en av dem är kass, så jag tänkte att jag kunde ta mina 4 spridare från reservmotorn som kommer från en ae92. spridarna ser inte likadana ut så efter lite googlande kommer jag fram till att det är redtop spridare, de flödar 235cc. kontaktstyckena är annorlunda, men det är minsta problemet.
kommer den gå fett om jag slänger på större spridare? eller lambdavärdet kommer kompensera detta? jag kanske måste byta ECU för att det ska gå optimalt med de spridarna? (har ECU liggandes till den motorn också, men kontaktstyckena passar inte där heller).

Re: byta spridare, kommer gå fett?

Postat: tor 02 jul 2009, 09:02:12
av Fabian
spridarna ser likadana ut i den mån att längd och anslutningar är samma, men just underdelen skiljer med fler hål än vad befintliga har.

Re: byta spridare, kommer gå fett?

Postat: tor 02 jul 2009, 12:04:10
av Tobbera
Ja, den kommer gå fett. Tror inte daotrn reglerar ner mha lambdan så mycket som krävs.

Re: byta spridare, kommer gå fett?

Postat: tor 02 jul 2009, 13:32:07
av Fabian
hmm ok...
följdfråga, resistor box i samband med spridarna, vad är det, vad gör den, var sitter den och hur ser den ut?

Re: byta spridare, kommer gå fett?

Postat: tor 02 jul 2009, 13:37:18
av Tobbera
Den har du för att det sitter lågohm spridare i din bil. Ett effektmotstånd mellan spridare och dator. Byter du till högohm spridare måste du ta bort den.

Re: byta spridare, kommer gå fett?

Postat: tor 02 jul 2009, 15:18:41
av Larco
Ja den kommer att gå fett, iaf till en början. Boxarna har väl en viss lärande funktion dock.
Den kanske har korrigeringstabeller som sträcker sig långt, men 29% större spridare är ju rätt mycket. Men du kanske kan korrigera med lägre bränsletryck.

Är lite osäker på hur den kommer beté sig i open loop om (hur mycket) korrigeringstabellerna hjälper där. ECUn tar ju normalt sett bara hänsyn till lambdavärdet vid closed loop.

Prova kan du ju göra. Annars så har du ju den andra boxen. Men hade inte du automat, hur funkar den boxen då?

BTW hur testade du dem? Jag är nyfiken på mina också.

Re: byta spridare, kommer gå fett?

Postat: tor 02 jul 2009, 21:48:14
av Jacob
Kom och tänka på att de kanske skulle gå lättare att få bilen att funka bra med etanol än med bensin med dom spridarna.. lite mindre jobb för att få det att funka.. Lite vassare tändning och om de skulle behövas höja soppatrycket lite.

Vet inte om de är aktuellt men en liten instickare ja kom på bara :)

Re: byta spridare, kommer gå fett?

Postat: tor 02 jul 2009, 23:22:49
av Fabian
ah där ser man! jag har ju hela railen med både tryckdämpare och tryckregulator från redtopen, kan kanske flytta över hela så stämmer det?
jag har inte mätt upp mina spridare utan läst mig till vilka det är.
bluetop innebär ju blå text på ventilkåpan, redtop har röd. jag har läst mig till på billzilla.org att bluetop har bigport, 182cc spridare och tvis, redtop har 235cc och oljekylda kolvar samt 7ribbor i blocket (vad det nu innebär).
min reservmotor har röd text, dock inga munstycken för oljesprut under kolvarna. så jag googlade lite på spridarna och hittade en bild på redtopspridare, som ser ut som mina. eftersom det skiljer sig från min bluetop så drar jag slutsatserna om deras kapacitet, men helt säker är jag inte.
här står det om spridarnas kapacitet http://www.billzilla.org/4agstock3.htm
här står det om de olika versioner 4A-G kom i http://www.billzilla.org/4agstock.htm

Re: byta spridare, kommer gå fett?

Postat: fre 03 jul 2009, 00:41:56
av cheetah1
Släng i hela motorn annars? ;)

Re: byta spridare, kommer gå fett?

Postat: fre 03 jul 2009, 00:49:40
av Fabian
om inte vevlagerna vore så nergånga på den så... veven har nog fått stryk, och ska jag bygga ihopa motorn igen så ska det vara ordentligt med slipnng av ventiler, nya kolvringar, lättat svänghjul, portad topp, höjd komp osv. :twisted: