Motorbygge Celica GT 1975
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- fireblade
- Inlägg: 135
- Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1975
- PostOrt: Hässleholm
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Tack alla, har gjort mycket småsaker som inte syns och monterat samtliga elhissar men idag blev det i alla fall 4 små hål i skärmen
Bilen får lite mer diskreta och moderna sidoblinkers, klarglas från Corolla -03 och framåt
Det var väl det mesta från nu, håller på att justera karosserispringor vilket är väldigt tidskrävande men det blir förhoppningsvis bra när man är klar
Bilen får lite mer diskreta och moderna sidoblinkers, klarglas från Corolla -03 och framåt
Det var väl det mesta från nu, håller på att justera karosserispringor vilket är väldigt tidskrävande men det blir förhoppningsvis bra när man är klar
- fireblade
- Inlägg: 135
- Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1975
- PostOrt: Hässleholm
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Har fått lite gjort men saker tar tid, tidigare ägare verkar ha älskat body, så hela bakpartiet var så klart täckt, pust
Tur att jag skrapade bort det, hittade spackel som gömde rosthål på bägge sidor
Efter ytterligare någon timme eller två ?
Sen var det dags att köra med slipmaskin och grovrengörare, ganska frisk plåt men finns lite som ska fixas, här kan man se hålen som gömdes under spacklet
Insåg att tiden inte räckte till så bäst att skydda allt med zink innan jag fortsätter
Det var allt för nu, fortsättning följer
Tur att jag skrapade bort det, hittade spackel som gömde rosthål på bägge sidor
Efter ytterligare någon timme eller två ?
Sen var det dags att köra med slipmaskin och grovrengörare, ganska frisk plåt men finns lite som ska fixas, här kan man se hålen som gömdes under spacklet
Insåg att tiden inte räckte till så bäst att skydda allt med zink innan jag fortsätter
Det var allt för nu, fortsättning följer
- fireblade
- Inlägg: 135
- Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1975
- PostOrt: Hässleholm
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Då var det bara att ta tag i dagen
Började med kapning
Sen var det dags att knacka plåt, inte lätt med en bil vars kaross svänger åt alla håll, tog någon timme minst innan man var nöjd
Svetsning, slipning, svetsning, slipning och lite till, sen på med Zink
Ja, uttaget för bogseröglan och ljuddämparen ska fixas, problemet är att jag inte vet exakt vart ljuddämparen hamnar eftersom motorn inte är i, hmmm
Skönt att ha frisk plåt och minimalt med spackel i alla fall, en sida kvar
Började med kapning
Sen var det dags att knacka plåt, inte lätt med en bil vars kaross svänger åt alla håll, tog någon timme minst innan man var nöjd
Svetsning, slipning, svetsning, slipning och lite till, sen på med Zink
Ja, uttaget för bogseröglan och ljuddämparen ska fixas, problemet är att jag inte vet exakt vart ljuddämparen hamnar eftersom motorn inte är i, hmmm
Skönt att ha frisk plåt och minimalt med spackel i alla fall, en sida kvar
- fireblade
- Inlägg: 135
- Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1975
- PostOrt: Hässleholm
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Gummilisten som tätar bagageluckan var trasig så vatten har gått in och rosten kröp under, kan tyckas som att det inte har någon större betydelse eftersom det inte kommer synas med listen på plats, men nääää, bättre att lägga lite extra tid innan lack så att man vet att det är frisk plåt
Blev lite nya plåtbitar och efter en stund så såg det mycket bättre ut
Man blir glad när man ser hur frisk plåten är för övrigt
Det var väl allt för idag
Blev lite nya plåtbitar och efter en stund så såg det mycket bättre ut
Man blir glad när man ser hur frisk plåten är för övrigt
Det var väl allt för idag
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: ons 21 okt 2009, 21:31:20
- Bilmodell: Toyota Carina
- Årsmodell: 1984
- Ort: Stockholm
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Riktigt bra jobbat!
- fireblade
- Inlägg: 135
- Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1975
- PostOrt: Hässleholm
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Tack !
Idag har det varit bakrutan som fått sitt, alla klipps borta och rensat runt hela vägen, ingen rost
Så då gav jag mig på bagageluckan, den ska ju passa mot karossen någorlunda
Här var det så tajt att det skrapat färgen, dags att åtgärda
Efter lite knackande och justering kunde det svetsas ihop igen
Hörnen var väl inte allt för granna, här det högra
Det andra var inte mycket bättre
Hörnen fixade och slipat och lackat, nu får det vara kväll för idag Ha en skön helg!
Idag har det varit bakrutan som fått sitt, alla klipps borta och rensat runt hela vägen, ingen rost
Så då gav jag mig på bagageluckan, den ska ju passa mot karossen någorlunda
Här var det så tajt att det skrapat färgen, dags att åtgärda
Efter lite knackande och justering kunde det svetsas ihop igen
Hörnen var väl inte allt för granna, här det högra
Det andra var inte mycket bättre
Hörnen fixade och slipat och lackat, nu får det vara kväll för idag Ha en skön helg!
- fireblade
- Inlägg: 135
- Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1975
- PostOrt: Hässleholm
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Har varit lite dåligt med uppdateringar
I Måndags förra veckan monterade min polare in Diffbromsen i bakaxeln och jag fortsatte med jakten på bättre kaross-passning, ganska omfattande jobb
Tyvärr tog nacken stryk så sen har det inte gjorts något sen dess och jag har bara fått vila och äta Alvedon
Men idag tog jag mig ut och tog tag i fästet till den nya kompakta generatorn med inbyggt laddningsrelä, efter en hel del modifiering av orginalfästet och lite på Generatorn så var det dags för test..
Passade bra och på bilden ser man de två nya hålen, fästet flyttades 14 mm framåt och fick förlängas i bakkant, nu återstår övre fästet
Skönt att få nått gjort och imorgon är planen att få hjälp igen så då blir det förhoppningsvis lite mer uppdateringar
I Måndags förra veckan monterade min polare in Diffbromsen i bakaxeln och jag fortsatte med jakten på bättre kaross-passning, ganska omfattande jobb
Tyvärr tog nacken stryk så sen har det inte gjorts något sen dess och jag har bara fått vila och äta Alvedon
Men idag tog jag mig ut och tog tag i fästet till den nya kompakta generatorn med inbyggt laddningsrelä, efter en hel del modifiering av orginalfästet och lite på Generatorn så var det dags för test..
Passade bra och på bilden ser man de två nya hålen, fästet flyttades 14 mm framåt och fick förlängas i bakkant, nu återstår övre fästet
Skönt att få nått gjort och imorgon är planen att få hjälp igen så då blir det förhoppningsvis lite mer uppdateringar
- fireblade
- Inlägg: 135
- Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1975
- PostOrt: Hässleholm
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Idag när min polare skulle dra ihop bakaxeln upptäcktes att drivaxlarna var för långa med diffen på plats, så det har kortats drivaxlar och gjort färdigt en del plåtjobb, ritat ny arm till generatorfästet som kommer beställas, sen påbörjades utprovning av skärmbreddarna
Det blir rätt brutalt Gjorde en Photoshop för att se ungefär hur det kan bli med en liten kjol och breddaren, första tanken var en brutal breddning men kommer nog att köra en diskretare kjol och mer synliga hjul.....
Vad tycker ni ?
Det blir rätt brutalt Gjorde en Photoshop för att se ungefär hur det kan bli med en liten kjol och breddaren, första tanken var en brutal breddning men kommer nog att köra en diskretare kjol och mer synliga hjul.....
Vad tycker ni ?