Bromsvätskebehållare tom efter byte av bromsok
Postat: ons 19 feb 2014, 21:36:27
Tjena!
Jag har bytt bromsok på ena framhjulet men på grund av lite missöden stod bilen utan ok över natten och min tätning av bromsslangen var tydligen inte tät så när jag kom ut för att sätta på det nya oket var vätskebehållaren tom.
Jag fyllde på vätska och luftade oket enligt vanlig procedur med slang, backventil, assistent vid pedalen och jag såg hela tiden till att behållaren var full. Så gjorde jag tills vätskan som kom ur nippeln var helt fri från bubblor.
Jag tycker att pedalen nu efter bytet är lite mjuk, bromsarna tar fortfarande bra men pedalen är inte helt stum. Misstänker att det är lite luft kvar någonstans i systemet. Jag har ju läst att man inte skall låta behållaren gå tom men aldrig hört varför eller hur man åtgärdar om man får det.
Är det att byta vätska i hela systemet som gäller nu? Att trä på backventilen på varje hjul och trycka ur all gammal vätska (samt bubblor) och se till att behållaren hela tiden är full.
Eller kan jag komma undan enklare?
Jag har bytt bromsok på ena framhjulet men på grund av lite missöden stod bilen utan ok över natten och min tätning av bromsslangen var tydligen inte tät så när jag kom ut för att sätta på det nya oket var vätskebehållaren tom.
Jag fyllde på vätska och luftade oket enligt vanlig procedur med slang, backventil, assistent vid pedalen och jag såg hela tiden till att behållaren var full. Så gjorde jag tills vätskan som kom ur nippeln var helt fri från bubblor.
Jag tycker att pedalen nu efter bytet är lite mjuk, bromsarna tar fortfarande bra men pedalen är inte helt stum. Misstänker att det är lite luft kvar någonstans i systemet. Jag har ju läst att man inte skall låta behållaren gå tom men aldrig hört varför eller hur man åtgärdar om man får det.
Är det att byta vätska i hela systemet som gäller nu? Att trä på backventilen på varje hjul och trycka ur all gammal vätska (samt bubblor) och se till att behållaren hela tiden är full.
Eller kan jag komma undan enklare?