Sida 1 av 1

Glapp i drivaxellager. Avensis 1998

Postat: tor 10 apr 2014, 17:16:47
av Axa
Har något svagt slamrande missljud i framvagnen som jag inte klarar hitta källan till. Har bänt och dragit i alla styrleder, bärarmsbussningar och krängningshämmare. Det enda jag hittar är att drivaxlarna glappar där dom går in i automatlådan. Uppskattar glappet till 1-2mm. och lika på både höger och vänster.
Vore det i en ändled eller bussning så skulle den vara övermogen för att bytas, och troligtvis skramla ganska ordentligt.
Är detta glapp normalt på en gammal Toyota automat?
Kan lagren hålla länge trots så mycket glapp, eller bör dom bytas snarast för att undvika ett större haveri?

Mvh Gunnar

Re: Glapp i drivaxellager. Avensis 1998

Postat: fre 11 apr 2014, 21:55:40
av Micke2
Tjena.

Drivaxelns splinesaxel är bara instucken i diffen, och en "snäppring" håller den på plats.
Det är inte helt stumt. Ett mindre glapp är normalt.

Dessutom skulle det inte låta i gupp.Snarare låta illa i högte farter. Som ett hjullager.

Har du kollat bussningarna som är lagring till krängningshämmaren?

Fjäderbenslagring?

Själva stötdämparna kan knacka också, om dom är på G.


Micke

Re: Glapp i drivaxellager. Avensis 1998

Postat: fre 11 apr 2014, 23:02:15
av Axa
Tack før input!
Fjæderbenslager eller støtdæmpare låter mest troligt. Tippar nog på fjæderbenslager då det ibland svagt hoppar/knäpper till i ratten när man svänger skarpt i sakta fart.
Blir till att hissa upp bilen igen och känna på fjäderbenen medans någon vrider på ratten..

Re: Glapp i drivaxellager. Avensis 1998

Postat: fre 11 apr 2014, 23:08:40
av Axa
Hittade en tråd om att rostig/ utsliten Rattaxelknut kan orsaka symptom med ojämn styrning. http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... ger#p49735
Skall prova med att smörja upp den först..

Re: Glapp i drivaxellager. Avensis 1998

Postat: sön 13 apr 2014, 10:32:56
av Axa
Lossade på gummipluggarna på toppen av fjäderbenslagren. Då ser man ned på radial-lagret som dämparen är fäst i. Ser ut ungefär såhär http://cn.oemol.com/oem/en_oem_detail/7 ... aring.html (till Nissan ) http://www.niparts.com/OEM/5C50AD/TOYOT ... 22002.html
Fettet i det ena var brun-svart. Såg betydligt färskare ut på andra sidan, men dock ganska tort. Har inte hittat någon sprängskiss på hur axial-lagret sitter. Men då radiallagret inte är tätat så tänkte jag möjligheten finns att det är öppet ned till och in i axiallagret.
Har nu hällt ned lite tjock motorolja i radial lagret i hopp om att det skall smörja även axial lagret. Blir spännande att se om det bara runnit rätt igenom om några dagar...