Sida 1 av 1
Trasigt hybridbatteriet i prius-07
Postat: mån 16 jun 2014, 20:04:20
av niklasavensis
Jag köpte mig en Prius -07a för ca 6 månader sedan. Den hade då gått 15900 mil och är servad som den ska. I torsdags tändes motorlampan inkl några andra gula lampor. Enligt instruktionsboken skulle man kontakta Toyota för felsökning. Detta gjordes och efter en stund fick jag beskedet, hybridbatteriet är trasigt och måste bytas!! Kostnad ca 19000kr för ett nytt eller 10600kr för ett begagnat! Bilen köptes på Holmgrens i Jönköping, av någon anledning var det inte TKG (toyotas kvalitetsgaranti) på den, varför vet jag inte.
Jag har idag kontaktat dem och frågat hur de eller Toyota ställer sig till detta, och väntar på svar.
Jag hoppas på nån typ av goodwill, då det man kan läsa om priusen är att de bara skulle ha bytt ut en handfull med batterier på alla bilar som är sålda i Sverige!
Jag har kört 1000mil med den så dagens mätarställning är just under 17000mil.
Någon som har varit med om liknande eller har något bra tips för att lösa detta på bästa smidigaste och framförallt på mest ekonomiskt vis? Tacksam för allt!
De felkoder de fick var:
POA80 replace hybrid batterypack (pending)
P3020 battery block10 becomes weekend (pending)
B1421 solar eller soler sensor circnit( passenger side( current)
C2318 low voltuse error (power supply malfunction ( current)
Jag fick dem handskrivna så det kan finnas felstavningar då personens skrivstil var svårläst.
Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07
Postat: sön 22 jun 2014, 01:36:11
av fredrik mkIII
8 år eller 16000 mil är garantin på tyvärr :/ det finns mycket att googla på detta men det är inte direkt vettigt att lösa detta själv. Oftast så är bara en eller flera celler i batteriet trasiga och har man två trasiga batterier kan man i regel få ihop ett helt. Jag tror bara Toyota säljer hela batterier.
Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07
Postat: mån 23 jun 2014, 23:22:58
av Muda
TKG har garanti på hybridbatterier till och med 20.000 mil alt 10 år.
Så det hänger på vad som händer.
Känns ju spontant som om de från början borde ha registrerat det.
"Vanlig" TKG sträcker sig till 15.000 mil för övrigt.
Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07
Postat: tis 24 jun 2014, 01:41:53
av Glenn
Har inte toyota flertalet gånger skrytit med att man faktiskt kan byta enstaka celler av batteriet individuellt ?
Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07
Postat: ons 25 jun 2014, 19:51:24
av Prankster
Har bytt några hybridbatterier och har bara bytt kompletta enheter. det går att skruva isär dom, men tror inte det går att köpa lösa celler, inte sist jag titta, men det är ett par år sedan. Men misstänker att toyota inte vill att man börjar pilla i batterierna hur som helst egentligen.
För samtidigt så kan man ju gå in med toyotas dator o se vilken cell som är dålig, så omöjligt är det ju inte.
Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07
Postat: fre 27 jun 2014, 20:07:19
av niklasavensis
Det slutade med att jag fick betala batteriet och arbetet själv. Toyota eller Holmgrens bil ville inte kännas vid felet. De hänvisade bara till att bilen tyvärr gått 900 mil över garantin.
Förtroendet för driftsäkra bilar är lågt! Jag satte i ett nytt och fick med det 3 års gáranti på batteriet.
Dock ska bilen bort snarast möjligt! Ska bara köra in de sprillans nya sommardäcken, och 19800kr först.... Men 87000kr går den iväg för!
Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07
Postat: lör 28 jun 2014, 15:00:07
av Muda
niklasavensis skrev:Det slutade med att jag fick betala batteriet och arbetet själv. Toyota eller Holmgrens bil ville inte kännas vid felet. De hänvisade bara till att bilen tyvärr gått 900 mil över garantin.
Förtroendet för driftsäkra bilar är lågt! Jag satte i ett nytt och fick med det 3 års gáranti på batteriet.
Dock ska bilen bort snarast möjligt! Ska bara köra in de sprillans nya sommardäcken, och 19800kr först.... Men 87000kr går den iväg för!
Tycker fortfarande att det låter konstigt. Precis som jag nämnt ovan så sträcker sig TKG's hybridgarantier t.om 20.000 Mil eller 10 år.
Så även om det inte finns mycket anledning att regga en som kanske gått 14900. Så finns ju fortfarande hybridgaranti i TKG.
Enstaka Cellpack går även de att byta. Toyota tillåter däremot inte en återförsäljare att bara beställa hem enstaka, man måste då skicka in massa börvärden etc, innan man ens kan beställa det.
Antar att ÅF har beställt komplett batteri av någon anledning.
Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07
Postat: mån 21 jul 2014, 21:09:42
av ToyodaPrius
Holmgrens Jönköping verkar inte vara Toyota-handlare, då är det inte konstigt att tkg-garanti inte gäller.
Jag köpte nyligen en tkg-prius lite dyrare än jag hade velat just pga garantierna. Värt ett par tusenlappar extra för att slippa vara nojig.
Fattar dock inte varför du säljer den så snabbt efter att du har råkat ut för det värsta som kan hända en Prius? Då har du ju minst 15' mil där du slipper oroa dig för batteriet iallafall.
Jag har haft en Prius där förra ägaren fick byta batteri vid 16900 mil. Mellan 16-17' mil verkar vara gränsen då det är dags att sälja Priusarna

Re: Trasigt hybridbatteriet i prius-07
Postat: lör 02 maj 2015, 11:56:41
av Prius
niklasavensis skrev:Jag köpte mig en Prius -07a för ca 6 månader sedan. Den hade då gått 15900 mil och är servad som den ska. I torsdags tändes motorlampan inkl några andra gula lampor. Enligt instruktionsboken skulle man kontakta Toyota för felsökning. Detta gjordes och efter en stund fick jag beskedet, hybridbatteriet är trasigt och måste bytas!! Kostnad ca 19000kr för ett nytt eller 10600kr för ett begagnat! Bilen köptes på Holmgrens i Jönköping, av någon anledning var det inte TKG (toyotas kvalitetsgaranti) på den, varför vet jag inte.
Jag har idag kontaktat dem och frågat hur de eller Toyota ställer sig till detta, och väntar på svar.
Jag hoppas på nån typ av goodwill, då det man kan läsa om priusen är att de bara skulle ha bytt ut en handfull med batterier på alla bilar som är sålda i Sverige!
Jag har kört 1000mil med den så dagens mätarställning är just under 17000mil.
Någon som har varit med om liknande eller har något bra tips för att lösa detta på bästa smidigaste och framförallt på mest ekonomiskt vis? Tacksam för allt!
De felkoder de fick var:
POA80 replace hybrid batterypack (pending)
P3020 battery block10 becomes weekend (pending)
B1421 solar eller soler sensor circnit( passenger side( current)
C2318 low voltuse error (power supply malfunction ( current)
Jag fick dem handskrivna så det kan finnas felstavningar då personens skrivstil var svårläst.
Man kan köpa hela batteriet från skrotar i Sverige, inte någon svårighet att montera utan risker.
Eller om man vet vilket batteriblock under batterikåpan som det är fel på så byter man ut det blocket bara. Hur man mäter upp vart block kan man googla på, blocken skall ha samma spänning om de är hela.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Toyota ... teri/Alla/
Här kan man köpa delar till batteripacket vilket möjligen kan bli billigare.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... l&_sacat=0
Varning bara då det är högspänning i batteriet, kräver kunskap om el om man tar av plåtkåpan runt batteriet.