köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Johannes Rydberg »

kanon bra info. gjorde mej ännu mer sugen på en gt4 . tur att du orkade skriva om allt.

ja då får jag väl kolla ut nåt lämpligt objekt. har hittat ett men han svarar inte.

jag har ju redan en xs power genrör som var till en st185 tror det är t3/t4 fläns på det. så det lutar att en sådan turbo för enkelhetens skull.

shit va kul. nu är det operation övertalning av tanten hemma som gäller.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Larco »

Johannes Rydberg skrev:kanon bra info. gjorde mej ännu mer sugen på en gt4 . tur att du orkade skriva om allt.

ja då får jag väl kolla ut nåt lämpligt objekt. har hittat ett men han svarar inte.

jag har ju redan en xs power genrör som var till en st185 tror det är t3/t4 fläns på det. så det lutar att en sådan turbo för enkelhetens skull.

shit va kul. nu är det operation övertalning av tanten hemma som gäller.
Jag listade typ alla intressanta skillnader och uppdateringar mellan gt4 modellerna först men det försvann som sagt. Dock delvis som svar/komplement till Pipedreams förslag om st185. Så man vet vilken modell man ska kika på. Men du verkar ju bestämd på 165an vilket jag tycker är jätteroligt. Orkar skriva om det nu :P

grenröret från st185 behöver en distans mellan topp och grrenrör för att wastegatearmen inte ska ta i banjobulten på oljekylarn men det är ju orignalgrenrör och ct26 det gäller då. Det kanske kommer så nära att det behövs ändå kan va bra att veta.

Det finns ju några objekt på blocket och en som verkar riktigt fin med ca 12000mil men lite nedplockad pga dålig turbo i upplands väsby.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Johannes Rydberg »

synd att listan försvann. men varför jag bestämmt mej för st 165 är bland annat för den är billig plus dess utsende. och att den troligen räcker till så att säga. stryktålighet m.m. men det är nåt speciellt med st165 oxå. kanske beror på dess ålder eller nått.

har mejlat och messat några intressanta objekt men det är ingen som svarar. har även ringt på en.

många är väl långt bort. tyvärr.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Jonex »

Kul att du fastnat för St165, det behövs, annars hamnar dom på skroten i ökande takt, finns väl ett 10-tal i goda händer här på klubben iaf.
Jag håller med dig , St165 är speciell, dels är den starten på själva "eran" kring Gt4, dels är den en typisk 80-talsbil med lagomt
grym utstrålning.. eller vad man ska säga.
Anledningen till att jag bökar och stökar med min är att den är unik och förtjänar att leva vidare men nu är tiden så långt kommen att även vanliga St165 börjar dö ut, viktigt då att det finns folk som vill bevara dom.

Personligen skulle jag köpa den svarta 165´an på blocket, ser ut att vara i bra skick och inte alltför mycket jobb att fixa
lite rost i golvet.

Gör en snabb lista av kritiska saker på St165 som lärt mig senaste året.
* Rost : Som vanligt i underkant på dörrar, skufflucka och skärmkanter. Se upp med kjolpaketet, det samlas mycket skit bakom och rostar mer än gärna. Takluckan rostar också, beror på att dräneringen inte funkar pga löv och skräp. Tryckluft är bra för att blåsa rent kanalerna.
* Busstningar : I bakvagn och framvagn , tar slut med åren, ganska dyrt men behöver å andra sidan bara byta en gång.
* Drivknutar : Det är ju som bekant 4 drivknutar på Gt4, se upp med damaskerna, är dom trasiga så blir det nya drivknutar omgående.. 4 st blir rätt dyrt.
* Motor och låda : Inga större fel men i regel ganska hårt körda, välservad är ett ledord. 2 an och 3ans synkring tar slut ibland.
* Diffrentialer : Bakdiffen " viner " , dåliga lager eller trasig busstning vid fästet . Ska också vara rätt servade med oljebyten och rätt olja.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Johannes Rydberg »

Jonex skrev:Kul att du fastnat för St165, det behövs, annars hamnar dom på skroten i ökande takt, finns väl ett 10-tal i goda händer här på klubben iaf.
Jag håller med dig , St165 är speciell, dels är den starten på själva "eran" kring Gt4, dels är den en typisk 80-talsbil med lagomt
grym utstrålning.. eller vad man ska säga.
Anledningen till att jag bökar och stökar med min är att den är unik och förtjänar att leva vidare men nu är tiden så långt kommen att även vanliga St165 börjar dö ut, viktigt då att det finns folk som vill bevara dom.

Personligen skulle jag köpa den svarta 165´an på blocket, ser ut att vara i bra skick och inte alltför mycket jobb att fixa
lite rost i golvet.

Gör en snabb lista av kritiska saker på St165 som lärt mig senaste året.
* Rost : Som vanligt i underkant på dörrar, skufflucka och skärmkanter. Se upp med kjolpaketet, det samlas mycket skit bakom och rostar mer än gärna. Takluckan rostar också, beror på att dräneringen inte funkar pga löv och skräp. Tryckluft är bra för att blåsa rent kanalerna.
* Busstningar : I bakvagn och framvagn , tar slut med åren, ganska dyrt men behöver å andra sidan bara byta en gång.
* Drivknutar : Det är ju som bekant 4 drivknutar på Gt4, se upp med damaskerna, är dom trasiga så blir det nya drivknutar omgående.. 4 st blir rätt dyrt.
* Motor och låda : Inga större fel men i regel ganska hårt körda, välservad är ett ledord. 2 an och 3ans synkring tar slut ibland.
* Diffrentialer : Bakdiffen " viner " , dåliga lager eller trasig busstning vid fästet . Ska också vara rätt servade med oljebyten och rätt olja.



tack för jätte värdefull info. ja jag har fastnat mer o mer för st165. tror det beror mkt på att det är en gammal rally bil med lite historia. och att den är ovanlig och gammal. och som du säger så är dess utseende lagom uppseede väckade men ändå speciell.

det som är viktigt för mej är dess tålighet. att drivlinan tål mkt. kolvar och annat går att byta och uppgradera. men det är svårare med drivlinan. så den måste vara stadig. men det verkar som på er att den är det.

vad har ni för hk samt nm på era fina st165 or. och vad har hänt med dom som har haft mest hk?

vad drar en st165 a per mil?

uppfattar ni st165 klumpig och tung. är den närmare mk3 eller st162? mk3 orna känns ju lite klumpiga. men dom är ju större och väger 1750kg.

vad väger era st165 or.?

angående synkring arna . dom är väl utbytbara . är det inte larco som byter dom nu. eller iaf har en tråd om att byta dom?

vad skiljer st162 mot st165. är det samma skal men helt olika bilar sen. typ som bmw m3 mot vanliga 3serie. där knappt karossen är samma.

vaför är original effekten så låg å¨gt4 ? har läst gamla resencioner om st165 och den uttfattade s som samma acc som st162.?

min st162 väger 1280kg antar att st165 väger 200kg till iaf?? eller är det massa annan lyx som väger ?


om man vill ha 350hk hur går dom då? åker den på pisk av en 321hk m3 a? kan man växla snabbt ?
drifsäkerheten hur är det med den på 2liter och tex 350hk?



jag hitta inte nån svart st165. förutom den som är svart vit typ som är i örebro. den har jag ringt på. är den ok så köper jag den. men jag får inte tag på killen. så han vill väl inte sälja.

men så funderar jag mer o mer på att kanske spara lite mer och köpa en fin st165. som går med engång. men ja vet inte. allt beror ju på vad man snubblar över.

kul att ni svarar på mina fråger. börjar bli mer o mer . har alltid tyckt att st165 är en onödig bil.men nu börjar jag verkligen få upp ögonen för för den. mkt p.g.a att ni säger att den har en tålig drivlina. m.m sen att den verkar ganska trim vänlig.

jag annar s tänkt köpa en mk3 senare men dom är ju dyrare men har en odödlig drivlina. och väldigt lätt trimmade. men dom är ju lite klumpiga.

hur är det att köra 4hjulsdrift? det går inte att drifa eller åka å¨ställ antar jag. och starten så drar den bara iväg eller?
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Jonex »

Å hej och hå, det var inte lite frågor.. Mk3 Supra kan jag inte mycket om men vet att toppen är feltillverkad på dom, därför säljs nästan alla Mk3 or med blåst toppackning.

Behr,Klas och Bezt är väl dom som har mest pulver i sina St165´or här på TCS.
Gemensamt för dom 3 är att alla kör med Gt4-lådor och drivlinor , någon av dem kör med 3e generationen Gt4låda och bakdiff, håller bättre samt att diffen är Torsen, går att 4wd drifta med dom.
Generellt kan man säga att gränsen för blocket går vid ca 400 hk sen spricker dom, om inga ändringar görs.
Drivlinan står också pall för 400 hk , dock ska man komma ihåg att det är 4wd vilket innebär kraftiga belastningar på låda
och drivlina om man driftar eller gör rivstarter.
Behr sköt både låda och bakdiff på strippen men då körde han med uppbyggt laddtryck ( boostcontroller ) från start vilket blir enorma påfrestningar i starten.

Tjänstevikt är 1560 kg på Gt4, 1850 totalvikt om jag inte minns helt fel, Gt4 är helt klart tyngre men man ska då komma ihåg att vxllådan väger nästan 100 kg , bakdiffen 25 kg, kardan 12 kg.. så det är rätt så rejält överdimensionerat för org effekten på 185 hk / 220 nm i vrid..
Men det har man igen, min St165 är visserligen sänkt och har sportdämpare men den ligger som ett strykjärn på vägen, inget svajj och fladder här inte, oavsett 110 eller 180 blås.. mycket kontrollerad i sitt uppförande.

Gt4 vs M3 är ju lite knepig jämförelse men om man säger att båda bilarna har 320 hk i motorn så vinner Gt4 , mest tack vare 4wd, m3´an får inte ned all kraft i backen utan att spinna.. Gt4 spinner väldigt lite, den sänker ned baken och skjuter iväg.

Bygger du Shortshift ( kortad vxlspak ) på en Gt4 så får du en väldigt trevlig känsla, tätstegad och precis och växla fort är inga problem.
Synkringar kan man byta ja men bytet är inte billigt, hela lådan måste ju plockas isär.

Gt4 St165 och St162 har samma kaross och en del inredning men chassi, bromsar och allt annat är grövre på gt4.
En St165 gör enl uppgift 0-100 km/h på 8 sek org, men så laddar den bara 0.4 org.
Med ett ladd på 1 bar och ca 250 hk så sänker du den tiden rätt rejält dock är ståltoppackning att föredra då.

Får det kosta dvs nytt sprut, annan tändning, nya kolvar och stakar, ny bränslepump osv så är 350 hk inga problem att köra "safe " på. En St165 har en bränslemapp som klarar ca 280 hk som mest har jag läst.
Annars är större spridare och E85 ett alternativ, har så smått blivit övertalad själv också om den saken.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Johannes Rydberg »

Jonex skrev:Å hej och hå, det var inte lite frågor.. Mk3 Supra kan jag inte mycket om men vet att toppen är feltillverkad på dom, därför säljs nästan alla Mk3 or med blåst toppackning.

Behr,Klas och Bezt är väl dom som har mest pulver i sina St165´or här på TCS.
Gemensamt för dom 3 är att alla kör med Gt4-lådor och drivlinor , någon av dem kör med 3e generationen Gt4låda och bakdiff, håller bättre samt att diffen är Torsen, går att 4wd drifta med dom.
Generellt kan man säga att gränsen för blocket går vid ca 400 hk sen spricker dom, om inga ändringar görs.
Drivlinan står också pall för 400 hk , dock ska man komma ihåg att det är 4wd vilket innebär kraftiga belastningar på låda
och drivlina om man driftar eller gör rivstarter.
Behr sköt både låda och bakdiff på strippen men då körde han med uppbyggt laddtryck ( boostcontroller ) från start vilket blir enorma påfrestningar i starten.

Tjänstevikt är 1560 kg på Gt4, 1850 totalvikt om jag inte minns helt fel, Gt4 är helt klart tyngre men man ska då komma ihåg att vxllådan väger nästan 100 kg , bakdiffen 25 kg, kardan 12 kg.. så det är rätt så rejält överdimensionerat för org effekten på 185 hk / 220 nm i vrid..
Men det har man igen, min St165 är visserligen sänkt och har sportdämpare men den ligger som ett strykjärn på vägen, inget svajj och fladder här inte, oavsett 110 eller 180 blås.. mycket kontrollerad i sitt uppförande.

Gt4 vs M3 är ju lite knepig jämförelse men om man säger att båda bilarna har 320 hk i motorn så vinner Gt4 , mest tack vare 4wd, m3´an får inte ned all kraft i backen utan att spinna.. Gt4 spinner väldigt lite, den sänker ned baken och skjuter iväg.

Bygger du Shortshift ( kortad vxlspak ) på en Gt4 så får du en väldigt trevlig känsla, tätstegad och precis och växla fort är inga problem.
Synkringar kan man byta ja men bytet är inte billigt, hela lådan måste ju plockas isär.

Gt4 St165 och St162 har samma kaross och en del inredning men chassi, bromsar och allt annat är grövre på gt4.
En St165 gör enl uppgift 0-100 km/h på 8 sek org, men så laddar den bara 0.4 org.
Med ett ladd på 1 bar och ca 250 hk så sänker du den tiden rätt rejält dock är ståltoppackning att föredra då.

Får det kosta dvs nytt sprut, annan tändning, nya kolvar och stakar, ny bränslepump osv så är 350 hk inga problem att köra "safe " på. En St165 har en bränslemapp som klarar ca 280 hk som mest har jag läst.
Annars är större spridare och E85 ett alternativ, har så smått blivit övertalad själv också om den saken.

Hehe många fråger ja. Men det är en speciell bil.
Riktig kul att du orka svara.
Jag har haft 2st mk3 or. En mäktig bil i kör känslan. Min sambo beskrev den som en stor järn platta med hjul på. Alltså kör känslan.
Min var sänkt och med 18"
Det är en go bil. Men man känner av att det är en gt vagn. På gott o ont. Den är tung och stor. Men riktig rolig ändå. Kanon bil.
Blev helt såld kommer skaffa en igen i framtiden.
Angående toppen så är den inte fel konstruerad men topplocks bultarna är dragna med väldigt lågt moment. Tror 78nm eller till o med under det. Jag drog 110nm då håller dom för 400hk med original packning. Men ny av senare gen.

Vad klarar original spridarna på en st 165?
Kan man inte använda en sk bränsle dator om man skall trimma till 350hk.

Finns det ingen fuel cut på st 165? Är det luft mängd mätare eller luft masse mätare ? När bottnar den?

Koppling vad gör man med den?
Är st 165 svår meckad?

Hur beter sej st 165 på bana? Det där med att den kasar är ju inte kul. Men det fanns det ju bot på tydligen. Men hur jobbig är det?

Vad gör en 350hk st 165 på strippen? Slut fart tid?

Man kan säga att 400hk är absolut max på en st 165
Bezt
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:53:37
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Fjugesta

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Bezt »

Trimmar man mycket så ger blocken upp, finns en tråd om detta på gamla forumet att läsa om. Spricker mellan 1a-2a cylindern (eller var det mellan 2-3e?). Men detta är inte specifikt för st165 utan man får gå upp till Caldina-block om det ska hålla.. Eller 5s block.
Men 400 hk är nog rätt safe.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Johannes Rydberg »

hmm skumt. Undrar varför det blir så? Alu block brukar ju ge sej lätt. Men gjut järn brukar ju hålla.

Mk3 s block vet man väl inte begränsningarna på riktigt. Men iaf 1000hk.

Bmw 740 540 m.m dom som har v 8 an. Det blocket är i alu och det vrider sej tid 660hk. Och börjar spricka tid 500hk.

Vad är caldina block?
5s motor vilken är det?
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Jonex »

Caldina är en Gt4 kombi och har generation 4 3S-GTE motor, det anses vara det bästa blocket förutom TTE-blocken som kördes i rally men båda landar kring 30 -40 k i inköp har jag hört.

Kom ihåg att vi snackar 4cyl tvärställda motorer , rakställda 6or är större och kan därför göras kraftigare.

Som sagt så bottnar hela bränsle och tändsystemet vid ca 280 - 300hk , det gäller även Lmm då inte bränslemappen stödjer något mer. Spridarna ligger på 430 ( 440 ) CC, duger bra om du kör med bensin , E85 kräver ca 30 % större spridare, alltså
med ny bränslepump, Bränsletrycksregulator och ca 550 CC- spridare så kan du åka med org styrsystem.
Fuelcut ligger kring 0,7-0,8 bar men den är rätt simpel att ta bort/ bygga förbi. Finns en guide för det.

Så kallade Piggyback-sprut funkar men köper du ett nytt sprut så blir det ju MAP-sensor istället för Lmm vilket är bättre.

Kopplingen byter du, alla Gt4 kopplingar passar, jag har en från St205 ( 3 Gen Gt4 ) och den ska klara 300 hk och samtidigt vara lättkörd , något som jag tycker är viktigt.
Om inte så finns ju en hel del sinterkopplingar som passar.

Alla Gt4´orna är trånga att skruva med, så mycket som möjligt på så lite plats som möjligt.. Men om man lär sig knepen så tar det inte långt tid att exempelvis lyfta ur motorn.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Skriv svar