Toyota Corolla 4wd 1999 startar inte, trots byte av El-delen

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Anga326
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 31 jul 2014, 16:44:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999
PostOrt: enånger

Toyota Corolla 4wd 1999 startar inte, trots byte av El-delen

Inlägg av Anga326 »

Hej.

Håller på med brorsans bil och har lusläst detta forum och det engelska efter tips om vad som kan vara fel.

Kom fram till att el-delen bakom t-låset felar och bytte denna men utan resultat.

Det händer ingenting när jag vrider på nyckeln till startläget, det klickar bara i startreläet.

Lysen och motorfläkten snurrar, trots att jag vrider nyckeln till start. På andra bilar jag skruvat med så ''dör'' dessa trots att inte startmotorn går, då det skickas på all kräm till starten i startögonblicket.

Har provat knacka på startmotorn utan resultat, och har även byglat den, då händer följande:

Med tändning av startar motorfläkten och fläkten för ACn, det klickar i reläena och lysena tänds, samt tempmätaren i bilen går upp.
Motorn går inte.

Med tändning på händer ingenting, det gnistrar inte ens mellan polerna på startmotorn.

Bilen startar inte på rullstart.

När brorsan skulle köra den innan den la av var den trögstartad, som om att batteriet började bli slut. När den väl startade var tomgången hög en stund för att sedan bli normal. Batteriet byttes mot nytt men utan resultat.
Detta hände tre gånger och sista gången var den helt död.

Jag provade att jucka nyckeln i låset och bilen startade två gånger men nu så är den stendöd.

Vad kan felet vara tror ni?
tomme
Inlägg: 99
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 20:51:08
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: Toyota Corolla 4wd 1999 startar inte, trots byte av El-d

Inlägg av tomme »

Intressant att den gick att starta 2 ggr med nyckel och det skulle ju tyda på ett dåligt avbrott mellan låset och startmotorn. Däremot är det ju konstigt att den inte startar på rullning. Och det betyder ju att startmotorn inte får lite startström från nyckeln, för den stora strömmen kommer ju direkt från batteriet via en kraftig kabel. Det blir till att kolla upp låset och den lilla kabeln från låset som går till startmotorn igen ! :roll:
Skriv svar