Sida 1 av 3

Mer pulver i Mr2:an

Postat: sön 24 aug 2014, 21:54:37
av kribbe
Bilfakta:
MR2 1993 turbo Gen2 original motor
Sitter för nuvarande en unichip piggyback till ECU:n

Motorn är bänkad till ca250 motorhästar 5 hjulhästar.

jag har en apexibox liggande som jag tänkte ha till gt4:an där "rätt" motor är i.

Tanken är nu: Använda ApexiECu:n till MR2:an istället så att den kan mappas på riktigt så att säga.

Frågan är då: Kommer det göra någon större skillnad på hästar på bara ecu byte. Och då självklart anpassa resten av motorelektroniken så att den matchar Gen3 ecu.

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: mån 25 aug 2014, 08:06:25
av Toyspeed
Till att börja med tycker jag det verkar som du har lite vääääl hög drivlineförlust?

Men för att svara på din fråga. Ja, det kommer bli skillnad på att byta styrsystemet bara.
Hur stor skillnad är det svårt att svara på då man inte vet hur optimal din unichip-mapp är.
Men jag har än idag inte sett en piggybackmapp få ut mer effekt än ett fullt styrsystem.

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: mån 25 aug 2014, 18:07:39
av kribbe
Toyspeed skrev:Till att börja med tycker jag det verkar som du har lite vääääl hög drivlineförlust?

Men för att svara på din fråga. Ja, det kommer bli skillnad på att byta styrsystemet bara.
Hur stor skillnad är det svårt att svara på då man inte vet hur optimal din unichip-mapp är.
Men jag har än idag inte sett en piggybackmapp få ut mer effekt än ett fullt styrsystem.
ops :P såg nu att några siffror inte kom med. 215 hp ska det va :)

Är där något mer jag gärna ska flytta över (utan att behöva ta ut motorn) för att öka hästarna.
Tänkte lite på kammar och sånt.

Kan ju tillägas att motorn nyrenoverades av mig själv (så jag hoppas att jag gjorde ett bra jobb :) ) för 2-3 år sen. så nya kolvar, oljepump, kamrem, packningar osv är där.......men original kolvar bara, ej smidda (snålfan....... när motorn ändå var nere)

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: tis 26 aug 2014, 07:49:39
av Toyspeed
Original toppackning hade jag bytt, Antar att du satte dit en original i papp?
Sen originalkolvarna är nog ingen jätte fara så länge du inte trimmar mycket.
Var de nya originalkolvar eller begagnade?

När du byter till Apexin tar du ju bort luftmängdsmätaren också.
Apexin, luftfilter utan mängdsmätare och kanske ett nytt avgas så skulle jag gissa på att du skulle kunna komma upp runt 280-300hk

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: tis 26 aug 2014, 11:58:09
av kribbe
kolvarna/kolvringar köpte jag nya från ebay av märket NPR tror jag dom hette
Tror du har rätt om toppackningen. köpte den som passade till den årsmodellen på motorn så det blev nog ingen stål.

Nu är där 3" hela vägen från original grenrör med sportcat och dubbla blås bak ( den man oftast hittar på ebay)

Jag hade ju inte tänkt och tävlingsköra med bilen och jag köra oftast rätt lungt med motorn, men ibland är det kul att sprätta på lite :D

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: tis 26 aug 2014, 15:52:45
av kribbe
Så för att göra en checklista på lättare trimning att göra av grejorna jag har och "billigare" grejor att köpa.
------------------------
Trim

-Spriddare (Har jag nog bättre om gen3 motorn har större än gen2)
-bättre bränslepump (behöver köpas)
-ställbar bränsletrycksregulator om det behövs (behöver köpas)
-kammar (bättre att köpa andra kanske än att riva ut dom från den andra bilen)
-MSD tändning (Har jag)
-apexi ECU (har jag)

------------------------
Förstärkning av motorn.

-Toppackning



Kom gärna med fler förslag på grejor att göra utan att behöva plocka ut motor igen ur bilen.

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: tis 26 aug 2014, 16:49:54
av KACE80
Dina spridare är på "bara" 440cc då din 93:a fortfarande är en gen2 motor ( om den e original ).
Har en känsla av att det är en högerstyrd 93:a vi pratar om i ditt fall eller?

Hur som helst så räcker 440 spridare ganska långt, runt 280 motorhästar så börjar de maxas ut.

Hur har du det på intercoolern fronten, originalet kvar där?

Anton

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: tis 26 aug 2014, 20:27:33
av kribbe
KACE80 skrev:Dina spridare är på "bara" 440cc då din 93:a fortfarande är en gen2 motor ( om den e original ).
Har en känsla av att det är en högerstyrd 93:a vi pratar om i ditt fall eller?

Hur som helst så räcker 440 spridare ganska långt, runt 280 motorhästar så börjar de maxas ut.

Hur har du det på intercoolern fronten, originalet kvar där?

Anton
Faktiskt en vänsterstyrd mr2 turbo.

allt är nästan original på motorn. det som inte är original är: 3tums avgassystem med sportcat, apexi öppet luftfilter, annan men lika liten som original intercooler inne i motorrummet (vid ena luftintaget), unichip piggyback ECU.

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: tis 26 aug 2014, 22:40:32
av KACE80
Okay ja då är det US versionen med 204hk original, jaja strunt samma.
Vill gärna själv ha några hk till i min men i mitt fall så är det nog gott å väl ett fetare avgassystem och uppgraderad intercooler som räcker.

Kör nu med ungefär 240-50 motorhästar, blir nog mer än nöjd med runt 275hk i motor på våra små och lätta bilar.

Anton

Re: Mer pulver i Mr2:an

Postat: tis 26 aug 2014, 22:44:03
av KACE80
Jo en undran till, har du kvar den primära katalysatorn som stryper rejällt med effekt eller sitter där en riktig downpipe där nu?