Sida 1 av 6

Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Postat: tor 25 sep 2014, 17:31:38
av Eke
Tycker många Toyotor varvar alldeles för mkt landsväg och motorväg jämfört med många andra bilar.
Tex svärmors Corolla 1.6 årsmodell 05 ligger på 3000rpm i 100km/h... Man letar efter en växel till att peta i.
Min egen Auris 1.6 6 vxl ligger också högt tycker ja. .. knappt 3000rpm i 110km/h.
Tex Kompisens golf 1.6 6 vxl ligger på ca 2000 rpm i 100km/h.
Varför ska Toyota motorerna behöva varva så mkt?
Borde man inte kunna sänka bränsleförbrukningen genom att sänka varvtalet?

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Postat: tor 25 sep 2014, 23:30:15
av Glenn
Jag tycker detta är ett generellt problem över lag, speciellt i mindre bilar.

..Och sen kommer det en sexväxlad låda till bilen, där sexan är lika hög som femman i den femväxlade :roll:

Som om man vill växla oftare ? ..man vill ju ha en högre växel när man ligger och harvar motorväg ffs..

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Postat: sön 28 sep 2014, 12:10:27
av Eke
Tycker även Toyotas lite större modeller ligger högt i varv i motorvägsfart. .. Tex vår gammla Avensis årsmodell 99 låg på ca 3000rpm i 110km/h och vår Avensis verso ligger på ungefär samma.
Kompisens golf låg på ca 2000 rpm i 100kmh och det tycker ja verkar mer normalt.
3000rpm har ja för mej att gammla 4 vxl bilar låg på i landsvägsfart.

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Postat: sön 28 sep 2014, 19:09:24
av thowi
Var glada att ni inte kör Seat. Jag hade en Cordoba 1,6 -99 som varvade 4000 i 120km/h, rent plågsamt var det.
Jag undrar fortfarande hur man kunde sälja en sådan bil 1999.

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Postat: mån 29 sep 2014, 00:27:52
av SueCia
thowi skrev:Var glada att ni inte kör Seat. Jag hade en Cordoba 1,6 -99 som varvade 4000 i 120km/h, rent plågsamt var det.
Jag undrar fortfarande hur man kunde sälja en sådan bil 1999.
Har för mig att min T-sport varvar över 4000 i 110, det är fruktansvärt med långkörningar i den bilen.

Tycker dock att tjejens Avensis varvar en hel del den med, någon som vet vad man ska leta bland för bilar om man vill ha bättre comfort? Toyota verkar inte erbjuda det i någon av sina bilar. Lågvarvande och minimalt vägljud tack! :)

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Postat: mån 29 sep 2014, 09:56:18
av GT4-R
Min Avensis 6 vxl 2.0 varvat väldigt lite . Ligger i 140 nära 4rpm ska kolla vad den varvar i 119

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Postat: mån 29 sep 2014, 13:49:14
av PierreW
Nånstans nån gång läste jag att Toyota växlar sina lådor efter hur effekten och vridet ligger, för att motorn inte ska upplevas som slö och för att nedväxling inte ska behöva göras vid minsta lilla hastighetsökning eller uppförslut.
Dom menar väl på att ska man pendla i 120km/h på motorvägen dag ut och dag in så köper man helt enkelt inte en Yaris eller Aygo, jag hade då aldrig i hela mitt liv gjort det iaf.


Diesel=högt vrid på låga varv= hög utväxling.
Bensin=lågt vrid på låga varv=låg utväxling

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Postat: mån 29 sep 2014, 15:30:41
av Glenn
Fast ingen normal människa kör väl diesel ändå ? :)

Lågtrycksturbos (bensin) brukar ju dock också ha mycket vrid i botten så det gäller väl samma sak där.

Sen har ju toyota en del underligheter för sej, som den gamla (manuella) yarisen där fyran och femman var i princip identiska utväxlingsmässigt.

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Postat: mån 29 sep 2014, 16:44:25
av Eke
Förvånansvärt bränslesnåla ändå med tanke på att de varvar ganska mkt men tycker att man kunde få ner bränsleförbrukningen ytterligare om man sänkte varvtalet.

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Postat: mån 29 sep 2014, 19:48:47
av PierreW
Eke skrev:Förvånansvärt bränslesnåla ändå med tanke på att de varvar ganska mkt men tycker att man kunde få ner bränsleförbrukningen ytterligare om man sänkte varvtalet.
Man strävar ju alltid efter att ligga på det optimala varvtalet så motorn blir minst ansträngd, se på ett Diesel-elektriskt lok, motorn kan ständigt ligga på det optimala varvtalet för att orka driva generatorn, skulle man koppla samma motor till en växellåda skulle den dra betydligt mer bränsle.
Samma gäller för många entreprenad och gruvmaskiner, jobbar på konstantvarv och reglerar hastigheten med en typ av hydrostatisk transmission.

Skulle man höja utväxlingen på ex en corolla 1,6 skulle motorn få jobba mer för att orka, alla som dragit husvagn eller tungt släp bakom bilen vet de där med att inte ligga och sega på högsta växeln i uppförsbacke utan istället kugga ner en växel o få lite varv på motorn.
Man behöver inte gasa lika mycket och motorn blir mindre ansträngd, alltså en liten motor går inte alltid snålare än en stor motor då den oftast inte behöver jobba lika hårt.