Sida 1 av 1

S:Intressekoll US-Solara 2006 2d 225 hk aut.

Postat: ons 08 okt 2014, 20:53:56
av harntabo
Bruksbilen till salu, hon börjar bli för jobbig att krypa ner i. Spekulerar på nån modell som jag kan klättra in i ;) .

Bara körd av mig i Sverige, sedan mars 2010/4500 mil (ursprung Californien). Servad var 1500 mil på Toyota i Sundsvall, inga besiktningsanmärkningar! Noll rost..men förstås lite repor i metalliclacken. ACC...och taklucka! Färddator som funkar med km/liter.

Amerikansk ljudanläggning (JVC) som bara scannar udda frekvenser:-( - men CD-växlare för 6 CD + Kasettdeck!!!

Hon har en importerad strömtjuv, som jag lärt mig hantera - pendlarbil mellan Härnösand/Sundsvall under 4 år utan problem.

Går som ett troll, en riktigt kul bil att gasa med :D . Enligt spec ska hon åstadkomma 6,9 sek till 100 km/tim!

Kommer med 18-tums kromfälgar med slitna lågprofilare - och med 17-tums alu med fräscha Michelin. Bilen är rymlig för fyra, och har ett riktigt rejält bagageutrymme! Motor och drivlina lär delas med Lexus (har jag hört). Bilen finns i Härnösand/Sundsvall.

Jag tänker 35-40 K, vad tror ni??

vi hörs//Bosse

Re: S:Intressekoll US-Solara 2006 2d 225 hk aut.

Postat: fre 10 okt 2014, 20:36:28
av harntabo
Kanske borde förtydliga...kom som import vid 4500 mil - i dag har hon avverkat 13300 som bruksbil på svenska vägar ;) But still going strong!

Re: S:Intressekoll US-Solara 2006 2d 225 hk aut.

Postat: fre 10 okt 2014, 22:43:42
av KACE80
Ja du skall inte behöva förtydliga dig allt för väl om miltalen, inget att skämmas för här då din riktlinje på pris är
oehört tilltalande!

Tror att denna kan bli såld snabbt!
Har du lite bilder att lägga upp?

Anton

Re: S:Intressekoll US-Solara 2006 2d 225 hk aut.

Postat: lör 11 okt 2014, 15:18:36
av harntabo
Dåligt med bilder - ska försöka ta några imorron! :!:

Re: S:Intressekoll US-Solara 2006 2d 225 hk aut.

Postat: lör 11 okt 2014, 18:51:58
av harntabo
Länk till album med bilder: http://imgur.com/a/Myya3#0

Re: S:Intressekoll US-Solara 2006 2d 225 hk aut.

Postat: lör 11 okt 2014, 21:01:31
av KACE80
Oj dra på trissor så fin din bil är. .
Som jag skrev igår så bör denna säljas väldigt snabbt!

Re: S:Intressekoll US-Solara 2006 2d 225 hk aut.

Postat: lör 11 okt 2014, 21:13:01
av harntabo
Ja, det är inga konstigheter med denna Toyota :D . För rätt köpare blir det en kanonaffär - själv accepterar jag att det kostar lite att ha kul i 4,5 år :lol:

Re: S:Intressekoll US-Solara 2006 2d 225 hk aut.

Postat: sön 12 okt 2014, 01:19:08
av Glenn
harntabo skrev: Motor och drivlina lär delas med Lexus (har jag hört). Bilen finns i Härnösand/Sundsvall.
Betyder det att den är RWD då ?

Hurpass bra funkar det att växla manuellt med automaten ?

Re: S:Intressekoll US-Solara 2006 2d 225 hk aut.

Postat: sön 12 okt 2014, 15:53:16
av harntabo
Nä, nog är det FWD alltid, bilen är byggd på Camrygrund. Det var nån här på forumet som sa att motor etc hade använts i en Lexus-SUV...

Funkar utmärkt med den manuella växlingen, tycker det är kul emellanåt att rycka lite i spaken :)

Re: S:Intressekoll US-Solara 2006 2d 225 hk aut.

Postat: sön 12 okt 2014, 16:46:23
av harntabo
Hittade detta ang motorn på Wikipedia:

3MZ-FE

The 3MZ-FE is a 3.3 L (3310 cc) version. Bore is 92 mm and stroke is 83 mm. Output is 225 hp (168 kW) with 240 lb·ft (325 N·m) of torque in the Camry and 230 hp (172 kW) with 242 lb·ft (328 N·m) of torque in the Sienna and Highlander. It also features VVT-i, ETCS-i (Electronic Throttle Control System — intelligent/DBW), ABS plastic intake, and increased throttle body diameter over the 1MZ. The 3MZ uses a new flat-type knock sensor, which is a departure from the typical resonator type knock sensor used on the previous MZs. Those MZs had poor knock control, or perhaps oversensitivity when detecting knock, and power loss up to 20 hp (15 kW) may be realized due to erratic ignition timing when using an octane lower than 91. The new flat-type knock sensor is a completely different design and detects more frequencies than the traditional resonator type, and thus, provides the ECU with more accurate data. A bolt goes through the center of the knock sensor, which then mates the sensor to the block on each bank.

Applications:
2004–2007 Toyota Highlander
2004–2009 Toyota Camry Solara (V6)
2004–2006 Toyota Sienna
2004–2006 Toyota Camry (SE V6)
2005–2010 Toyota Highlander Hybrid (reduced power output)
2004–2006 Lexus RX 330
2006–2009 Lexus RX 400h (reduced power output)
2004–2006 Lexus ES 330
2006-2014 Mitsuoka Orochi