dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
leber
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 11 jul 2014, 18:45:36
Bilmodell: Auris TS Hybrid
Årsmodell: 2014
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige

dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Inlägg av leber »

tipsa vilka däck skall jag köpa.

o
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Inlägg av Eke »

Ja det är alltid ett svårt val det där.
Har själv alltid förespråkat dubb men kör numera på dubbfritt.
Beror ju lite på var i landet man bor och hur vägarna ser ut som man kör på tycker jag.
Själv bor jag i södra Sverige och kör mkt motorväg där det för det mesta är ganska bra väglag.
Sen känna ju dagens bilar lite säkrare då de oftast är utrustade med antisladd system.
Hade jag bott i urskogen och kört mkt på små vägar så kanske jag valt dubb. . Dubbdäck väsnas ju mer än vad friktionsdäcken gör men dubb biter ju givetvis bättre på is.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Inlägg av Dale »

Det sägs ju att har man en massa finesser med massa tuffa förkortningar på kärran behöver man inte dubb men de vetetusan. Oavsett om man tvärbromsar och börjar veva på ratten så lär dubben ta bättre iaf. Kör själv dubb på mina fordon men har tidigare kört dubbfritt några år. Det är nog mer var, när och hur man kör. Lurat på att sätta dubbfritt på ena bilen när det blir dags att byta nästa gång. Sällan jag ser någon blankis i storstaden och dom få gånger det händer så låter jag bilen stå. Det spelar ju ingen roll om man själv kör som en kung då det finns det en massa andra nötter ute. ;-)

Hur har vinterhållningen varit dom senaste åren där du kör? Har det fungerat bra kanske det funkar med dubbfritt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Inlägg av cheetah1 »

Beror på var du kör, hur du kör, hur långt du kör osv.

Svara på följande med alternativen "Mycket ofta", "Ofta", "Medel", "Sällan", "Mycket sällan":
Stadskörning?
Plogade och saltade motorvägar?
Norrland eller Gotland?
Skåne?
Småvägar?
Aktiv körning vintertid (typ lek och bus, sladdande osv)?
Kör efter väglag (dvs låtsas inte som att det är barmark året om)?

Svara ärligt så ska vi ge dig ärliga tips. :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Inlägg av Glenn »

Dubbdäck, tveklöst.

Du kanske inte behöver dubben så ofta, men när du behöver dom kan dom vara skillnaden mellan att rädda situationen eller krascha.

Jag tycker nästan det är viktigast med dubb just i mälardalen, här pendlar det ofta runt nollan och man får den förhatliga svartisen som är då dubbarna gör som mest nytta.

Kör man på packad snö funkar dubbfritt ungefär lika bra, men förr eller senare så ska man ju bromsa på polerad is..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Inlägg av Nutrition »

Kört fürkrafs och dubbfritt de senaste åren och det har fungerat bra men med dubbdäck har man bättre marginaler helt klart. Det mesta hänger naturligtvis på sig själv men trots det så är man sällan ensam i trafiken och andra trafikanter kan naturligtvis sätta käppar i hjulen, här spelar marginaler in i dubbel bemärkelse = ens egna med att hålla avstånd etc. och de däcken erbjuder.

Trafikverkets, tror jag det var, senaste utlåtande/rekommendation att man bör välja dubbfritt om bilen har antisladd och dubbdäck om den inte har det får både ris och ros. Ros för att första gången på länge pratar man För dubbdäck i något sammanhang och ris för att rekommendationen om dubbfritt är väldigt generell. För att inte säga merparten så är okunskapen stor bland landets bilförare när det kommer till det tekniska och bilar, att då som myndighet göra detta generella uttalande kan vilseleda många. Detta kan förklaras i oändligheter men jag håller det lite kortfattat =)

I år med nyinförskaffad bil (utan antisladd) där vinterhjul inte ingick valde jag dock dubbdäck, efter lite velande tror jag mig valt rätt. Har jobbat med att knåda däck även om det var ett gäng år sedan, företaget jag jobbade på sålde en uppsjö olika märken och Michelin var oavkortat det märke som hade minst reklamationer eller negativa synpunkter = jag tror på Michelin när det kommer till kvalité. Då, hade Gislaved kanske sina sämsta år någonsin, Good Year sprutade dubb, Pirelli var ungefär ingen nöjd med, Nokian var det ett fåtal reklamationer på men i övrigt bra och budgetmärkena var lotteri som vanligt.

Ett förtydligande är att den som sågar dubbfritt vid fotknölarna har ingen erfarenhet av bra sådana, de kan vara förvånansvärt bra men med betoning på "kan".

Valet i år för mig stod alltså mellan Michelin som aldrig svikit mig både yrkesmässigt och privat samt Nokian.

Jag tror fortfarande på Michelin men när det nu kommer till dubbdäck och jämförelsen med Nokian så blev valet det sistnämnda, Michelin som försöker sig på något "eco-tänk" med få dubbar köper jag inte bokstavligen. Bara att titta på och jämföra däcken, om det nu ändå ska vara dubbdäck, säger inte lite:

X-Ice North 3

Bild

Hakkapeliitta 8

Bild

Michelin skulle dock rent teoretiskt kunna hålla dubbarna bättre men i.o.m. färre till antalet ökar risken för däckslir och då faller det nog jämnt ut på den punkten. Får se om det är som att åka skridskor med mina nya däck eller inte =)

Avslutningsvis är rekommendationen om inkörning av dubbdäck ingen skröna utan något som generellt förordas och då gärna på barmark vilket kanske inte alla vet. Det får dock gärna vara låg temperatur, ca 5°C eller kallare, 50 mil i lugn takt/upp till 100km/h utan rivstarter eller tvära svängar/inbromsningar är vanliga rekommendationer och fler mil är bara ett plus.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Inlägg av Glenn »

Nutrition skrev: Ett förtydligande är att den som sågar dubbfritt vid fotknölarna har ingen erfarenhet av bra sådana, de kan vara förvånansvärt bra men med betoning på "kan".
Visst kan dom vara det, men när det väl är ren blank is så blir dom hopplöst efter.

Och blankis kan vara precis innan rödlyset där månag stoppar och startar, där är iofs hastigheten sällan hög men ändå.

Man ska ju inte glömma att moderna dubbdäck är sajpade friktionsdäck PLUS dubbar, alltså i princip samma sak som dubbfritt, fast dom har dubbar också. (Förr var det inte så, då var dubbdäck typ grovmönstrade sommardäck med annan gummiblandning, plus dubbar.)

F.ö så är jag extremt imponerad av mina hakkapelitta som jag hade på min numera skrotade 9-5 kombi, tror inte en dubb saknas trots två hårda säsonger i min ägo, väldigt synd att dom inte passar min nuvarande 9-5 aero - efterssom den har större bromsar och kräver 16" :( ..mina kuhmo i'zen på celican är sopslut efter två säsonger, eller ja, däcken i sen är ju inte slut, men det är inte många dubbar kvar..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Inlägg av Nutrition »

Får se om mina däck åker på nästa helg, temperaturen ser ut att droppa tills dess men sen beror det på om om det ska hålla i sig eller ej. Träffade dock på en uppsättning Hakka 8 i veckan som rullat förra vintern och även om jag inte räknade dubb så såg de ut som att alla satt kvar vilket bådar gott =)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Inlägg av Neblade »

Oavsett vad man väljer mellan dubbfritt och dubbar är det helt klar värt att köpa nordiska vinterdäck eller att kolla lite däcktester. Det skiljer mycket!

Jag väljer alltid dubbdäck, men då åker jag varje vecka på liten skogsväg där det inte plogas så ofta. Och där det gärna blir isräls i slutet av säsongen när det smälter och fryser på om vartannat.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Inlägg av Dale »

Neblade skrev:Oavsett vad man väljer mellan dubbfritt och dubbar är det helt klar värt att köpa nordiska vinterdäck eller att kolla lite däcktester. Det skiljer mycket!.
:thumbup:
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar