Sida 1 av 1
DPR partikelfilter
Postat: mån 10 nov 2014, 20:19:47
av wubat
Hur vet jag om min motor 1AD-FTV har DPR partikelfilter.
ska byta olja i min Avensis diesel 2.0 126 HK. I instruktionsboken står det att det finns både med och utan DPR, och beroende på vilket är det olika krav på motoroljan. och är det skillnad mellan DPR och DPNR
Re: DPR partikelfilter
Postat: tor 13 nov 2014, 15:08:56
av Muda
"TOYOTAs 1AD-FTV direktinsprutade, 4-takts common rail-dieselmotor (D-4D) är en rak 4-cylindrig, 16-ventilers DOHC-dieselmotor på 2,0 liter med turbo och laddluftkylare.
Motorn har direktinsprutning och ett common rail-system vilket ger bättre prestanda, renare avgaser samt låga ljud- och vibrationsvärden.
Motorn finns i 2 utföranden, med både oxidationskatalysator och DPF-katalysator (dieselpartikelfilter) resp med enbart oxidationskatalysator."
Utdrag ifrån rephandbok. Antar att lättast är att kolla gentemot hur mycket du betalar i fordonsskatt. Ganska rejält reducerad skatt (1500-2000:-ish)på DPF fordonen.
Re: DPR partikelfilter
Postat: tis 18 nov 2014, 23:03:25
av wubat
Tack för svaret! Då min skatt ligger på 3100kr så borde den ha partikelfiltret
Re: DPR partikelfilter
Postat: sön 23 nov 2014, 00:43:18
av cheetah1
Varför skulle den bli lägre för att man har partikelfilter? Är den tagen i trafik efter 1:a januari 2008 minskar skatten med 250 kronor, det är den enda lättnaden jag kan hitta i reglerna, såvida den inte är klassad som miljöbil, eller går på biobränsle.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/
Re: DPR partikelfilter
Postat: sön 23 nov 2014, 18:11:13
av Muda
"Storleken på skatten beror på fordonsslag, drivmedel och koldioxidutsläpp eller fordonsslag, drivmedel och skattevikt."
Lite klumpigt formulerat men utsläppen överlag blir ju lägre på en dieselbil med partikelfilter varav även skatten blir lägre.
Re: DPR partikelfilter
Postat: sön 23 nov 2014, 18:43:13
av cheetah1
Såvida inte ett partikelfilter är nån form av magisk låda påverkar den inte koldioxidutsläppen alls, enbart partikelutsläppen (därav namnet). Katalysatorn (vilket man också har på en modern diesel) omvandlar andra farliga ämnen (i huvudsak NOx och CO oförbrända kolväten (HC-varianter) till CO2 (ökar alltså koldioxidmängden), N2 (kvävgas) och H2O (vattenånga). Något man har börjat med på modernare motorer som har effektivare förbränning är SCR-katalysatorer, där man tillsätter någon form av ureaämne (NH-varianter) för att genomföra reaktionen.
Edit: Däremot tycker jag att omvandlingsfaktorn för dieselbilar (2,33) borde vara lägre om man har partikelfilter, eftersom den straff, förlåt omvandlingsfaktorn är baserad på de partikelutsläpp dieslar har.