Problem med xenonbackljus till Volvo V70
Postat: ons 10 dec 2014, 18:50:41
Jag kopierar en fråga jag skrev på Garaget härom dagen:
Jag hjälper en polare med att installera xenon bak på en V70 från 2013.
Även med 15W xenon så blir startströmmen så hög att spänningen bryts efter en halv sekund.
Då monterade jag ett relä med matning från säkringsboxen i lastutrymmet och separat jord från reservhjulsbaljan.
Problemet är att reläet börjar "surra" efter en kort stund.Det fortsätter surra även om jag tar bort plusmatningen från säkringen.
Jag har läst att spänningen till backlamporna kommer från ett kretskort,som tydligen funkar som automatsäkring, fram i bilen.Är det så att kretskortet skickar ut någon slags "pulsspänning"eller växelström till lampan,eller är det reläspolen som inte funkar ihop med bilens elektronik?
Jag har provat med ett annat relä utan resultat.
Hur har andra gjort?
Jag hjälper en polare med att installera xenon bak på en V70 från 2013.
Även med 15W xenon så blir startströmmen så hög att spänningen bryts efter en halv sekund.
Då monterade jag ett relä med matning från säkringsboxen i lastutrymmet och separat jord från reservhjulsbaljan.
Problemet är att reläet börjar "surra" efter en kort stund.Det fortsätter surra även om jag tar bort plusmatningen från säkringen.
Jag har läst att spänningen till backlamporna kommer från ett kretskort,som tydligen funkar som automatsäkring, fram i bilen.Är det så att kretskortet skickar ut någon slags "pulsspänning"eller växelström till lampan,eller är det reläspolen som inte funkar ihop med bilens elektronik?
Jag har provat med ett annat relä utan resultat.
Hur har andra gjort?