konstigt beteende vid full gas i ojämn kurva.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

konstigt beteende vid full gas i ojämn kurva.

Inlägg av Johannes Rydberg »

har en st 162. original. 17.000mil. Ligger hyffsat på vägen.

Iaf så är jag inte så van vid framhjuls drift. Men jag har märkt några små egenheter med konstruktionen.

Om man kör på en mindre 70väg som har mkt kurvor och är lite ojämn så har jag märkt iaf en tydlig grej.

Om det kommer en ganska skarp kurva typ 90graders men inte nödvändigt. Och man ger full gas i den. Precis efter ingången. Så slår det som in i h - vete i framvagnen vid minsta ojämnhet. Tar jag samma kurva i samma fart men ej går på fullt på gasen så är det borta.

Tror det är ytter hjulet som är boven men är inte säker.

Jag har funderat lite och kommit på en teori.
Om jag ger fullt gas och det går automatiskt till ytter hjulet enbart p.g.a kurva plus diff. Alltså det inre hjulet snurrar kortare. Och det yttre längre. Troligen läggs all effekt på ytter hjulet.
Och då spänns det fast lite . Typ det vill ju dra bilen frammåt och hjulet trycks frammåt i hjul hjulupphängningen och är lite spännt= det har inte så jätte stor lust att hoppa ner i små ojämnheter i vägen då. Om det gör det så slår det bara eftersom nåt missas i stötdämpar rörelsen.

I en bakhjuls driven bil märker man inte alls av denna effekt. Då den kanske släpper istället när bak vagnen inte kan dämpa ordentligt. Eller så är effekten mkt mindre på en bil med puttande drag kraft. Iaf så är det åt rätt riktning som upphängningen jobbar.

Har ni märkt nåt liknande?
Vad tror ni om min teori?

Dämparna på min celica är ej i nyskick ifs. Men ändå.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: konstigt beteende vid full gas i ojämn kurva.

Inlägg av Pugho »

Jag tror du tänker lite för mycket. :)

Innerhjulet spinner när du svänger och ger full gas. Taskig stötdämpare och lite halvslappa bussningar gör så att däcket hoppar i stället för att bara spinna.

Visst kan samma sak hända med bakhjulsdrift.
____________________________
Mikael Cedergren
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: konstigt beteende vid full gas i ojämn kurva.

Inlägg av Johannes Rydberg »

hmm kanske det. men det är bra ibland. speciellt när det slår så hårt att man tror att man har tappat hela framvagnen. det får en en att fundera lite på om nåt är riktigt fel.

visst är bussningar ej 100% samma med stötdämparna som är slappa. skulle tro att det är felet. men har ändå aldrig varit med om det på¨ett sånt tydligt sätt. räcker att man släpper av så försvinner det och självklart är dämparen i samma skick när jag släpper av lite på gasen. . så de har nåt att göra med konstruktionen.

men det rycker i ratten o har sej. så det är nåt jag får vänja mej vid.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: konstigt beteende vid full gas i ojämn kurva.

Inlägg av Larco »

Fasen e Pugho tillbaka, dig har jag inte sett på länge.

Ang. problemet så lär det vara förmycket glapp i hjulupphängningnen vilket gör att hjulen kan röra sig på ett onormalt sätt, hugga snarare än spinna. Även om en enstaka detalj inte är jätteglapp/ sliten så finns det ett ordspråk, många bäckar små... ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: konstigt beteende vid full gas i ojämn kurva.

Inlägg av Johannes Rydberg »

hmm okej. har märkt ett litet litet glapp i ena hjulet. kanske beror det på det . väldigt känsligt i såfall.

trodde nog att det var fler som hade samma symtom. det är nog fler än jag som inte har nya hjulupphägningar bussningar m.m.

men glappen måste bort. först innan man bedömmer hela konstrutionen. var köper man billiga bussningar? hur är det med hårda bussningar?
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: konstigt beteende vid full gas i ojämn kurva.

Inlägg av Pugho »

:)
Tillbaka å tillbaka.. Har nog aldrig varit borta egentligen.. Är här och smyger lite då och då men efter att jag skaffade mig familj och 7-4-jobb så blir det inte så mycket toyotatid.. hehe..
____________________________
Mikael Cedergren
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: konstigt beteende vid full gas i ojämn kurva.

Inlägg av Johannes Rydberg »

Pugho skrev::)
Tillbaka å tillbaka.. Har nog aldrig varit borta egentligen.. Är här och smyger lite då och då men efter att jag skaffade mig familj och 7-4-jobb så blir det inte så mycket toyotatid.. hehe..



hmm intressant.
Skriv svar