Tryckslang mot spjället släpper (Avensis 2007 d4d)
Postat: mån 25 maj 2015, 19:09:11
Jag har en Avensis 2.0D 2007a och sen jag köpte bilen har jag haft problem av och till med en tryckslang som vill hoppa loss.
Det är silikonslangen som sitter som en flexmuff på tryckröret från turbon närmast gasspjället.
När det händer så tappar bilen all kraft och det låter som en dammsugare under motorhuven. Då har den övre slangklämman alltid halkat ur position uppåt vilket gör att slangen glipar.
För en vecka sen tog jag isär allt och bytte ut slangklämmorna mot rejälare saker. Slangen kunde jag dock inte byta ut eftersom den som satt där verkade vara någon specialdito och den gick inte att få tag på ens från Toyota.
Hur som helst, nu idag så släppte det igen och likförbannat var det samma sak även med de grövre slangklämmorna, vilket fick mig att fundera vidare. Eftersom klämmorna inte släppt spänningen så känns det inte som om det är där felet ligger.
Skulle det kunna vara så att trycket blir för högt mellan turbo och gasspjäll när man släpper upp gasen efter acceleration och därmed får slangen att expandera så mycket att den blir kortare och slangklämman trillar av?
Det sitter ingen dump-ventil vad jag kan se, hur regleras sådana övertryckssituationer?
Det är silikonslangen som sitter som en flexmuff på tryckröret från turbon närmast gasspjället.
När det händer så tappar bilen all kraft och det låter som en dammsugare under motorhuven. Då har den övre slangklämman alltid halkat ur position uppåt vilket gör att slangen glipar.
För en vecka sen tog jag isär allt och bytte ut slangklämmorna mot rejälare saker. Slangen kunde jag dock inte byta ut eftersom den som satt där verkade vara någon specialdito och den gick inte att få tag på ens från Toyota.
Hur som helst, nu idag så släppte det igen och likförbannat var det samma sak även med de grövre slangklämmorna, vilket fick mig att fundera vidare. Eftersom klämmorna inte släppt spänningen så känns det inte som om det är där felet ligger.
Skulle det kunna vara så att trycket blir för högt mellan turbo och gasspjäll när man släpper upp gasen efter acceleration och därmed får slangen att expandera så mycket att den blir kortare och slangklämman trillar av?
Det sitter ingen dump-ventil vad jag kan se, hur regleras sådana övertryckssituationer?