Instämmer med ovanstående skribent om att det byts DPF alltför ofta. 8.5/10 ggr är problemet åtgärdat med följande recept:
Ta bort batteri minus.
Demontera komplett luftfilter hus.
Skruva bort överfallet till avgasspridaren, som sitter i sidan på topplockets vänstra sida. Dra ur spridaren FÖR HAND och skjut den åt sidan, om det inte går att dra ur den för hand måste spridaren bytas. Det sitter en lös aluminiumtätning runt spridar spetsen så håll koll på den.
Sedan tar man en svetstråd eller dylikt och slipar spetsen så den blir vass, därefter gör man en mjuk böj ca. 5-10 minuter (vinkel), 150mm från spetsen. För sedan in svetstråden i spridarkanalen med böjen på tråden bakåt mot grenröret och jokkla på tills man känner att tråden går igenom kanalen. En skvätt brakecleaner och tryckluft efter det brukar göra susen.
Byt bränslefilter, kan aldrig bytas för ofta i Sverige.
Montera spridare, luftfilter hus, batteri minus.
Märk upp och ta bort de två slangarna till DPF diff. sensorn, sitter ovanför motorkåpan lite till höger.
Starta motorn och varva ur den några gånger.
Med motorn på tomgång, ta en liten pappersbit och håll den för öppningen på en utav slangarna i taget, det borde vara tryck i ena och sug i andra. Om pappersbiten inte reagerar över huvud taget på någon utav slangarna kan det vara så att differential rören är blockerade.
Stäng av motorn och återmontera slangarna på korrekt plats.
Uppgifterna nedan kräver passande diagnosutrustning.
Uppdatera ECM cal ID.
Dra ur kontakten till DPF differential sensorn, och utför tvingad rejuvenering en gång. Se efter om avgastemperaturen uppnår regenererings temperatur typ 550c eller nått sånt.
Återmontera kontakten och utför ännu en rejuvenering. Skillnaden mellan främre och bakre avgastemperatur bör inte vara mer än 50c och DPF differential pressure borde ha sjunkit.
OM det verkligen behövs utför en tredje rejuvenering.
För att förebygga dessa problem i framtiden bör en motorolja med klass C3 användas, alltså en olja med låg aska.
Sedan är det inte ovanligt att körmönster är en del av problemet också med det är värre att göra något åt det
