Bilbatteri

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Bilbatteri

Inlägg av MScME »

Nu är det knappast original, men batteriet som satt i tidigare var nog 60Ah. Därav mina funderingar kring 50Ah.

Nu var det ett tag sedan jag startade bilen, men den brukar hoppa igång väldigt kvickt, även om jag nog får nöta några sekunder just denna första gång på ett tag.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bilbatteri

Inlägg av cheetah1 »

Låt säga att din startmotor drar 200A. Då räcker ditt 50Ah-batteri, givet att det är fulladdat, i lite under 15 minuter. Kapaciteten är beräknad på att man tömmer batteriet på 20 timmar, så det har inte fullt den kapaciteten när man drar startström. Så du kanske kan nöta på starten i 10 minuter. Fast det kanske inte var fulladdat. Så du kanske bara har fem minuter. Har inte bilen startat efter att du har nött på starten i fem minuter kommer den inte starta sen heller.

Har man högre kallstartsström i batteriet kan man välja ett batteri med mindre kapacitet, eftersom kallstartsströmmen i grund och botten indikerar att batteriet inte tappar lika mycket spänning under belastning. Ett Optima på 50 Ah kanske klarar av att ge samma effekt när det har 10 Ah kvar, som ett konventionellt underhållsfritt batteri på 60 Ah kan ge när det har 20-30 Ah kvar.

Sidenote: När man byter ut sitt motorcykelbatteri mot ett litiumbatteri brukar man ha ungefär en tredjedel till en fjärdedel av kapaciteten. Det spelar dock ingen roll, eftersom litiumbatteriet ger full effekt tills det är tomt och själv bryter strömmen. Det lilla blybatteriet tappar spänning nästan direkt, även om man bara har använt en bråkdel av kapaciteten. Samma sak gäller med ett välkonstruerat AGM-batteri, fast inte i lika stor utsträckning. (Jag har än så länge inte sett några startbatterier till bil eller större fordon med litiumteknik, dock.)
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Bilbatteri

Inlägg av MScME »

Jösses, jag lär mig massor om batterier här känner jag :shock:
Tackar ödmjukast, jag känner mig än tryggare i mitt val.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilbatteri

Inlägg av Glenn »

cheetah1 skrev: mån 24 jun 2019, 22:39:27 Låt säga att din startmotor drar 200A. Då räcker ditt 50Ah-batteri, givet att det är fulladdat, i lite under 15 minuter. Kapaciteten är beräknad på att man tömmer batteriet på 20 timmar, så det har inte fullt den kapaciteten när man drar startström. Så du kanske kan nöta på starten i 10 minuter. Fast det kanske inte var fulladdat. Så du kanske bara har fem minuter. Har inte bilen startat efter att du har nött på starten i fem minuter kommer den inte starta sen heller.
..Med nytt batteri under optimala förhållanden ja.

Problemet är ju mer att den där kalla vinterdagen med -25 när batteriet är ett par år gammalt, bilen har stått över en långhelg, polskorna är oxiderade och motorn går tungt kanske du snarare har 10 sekunder, när ett batteri på högre kapacitet hade gett 20, vilket kan vara skillnaden att komma iväg eller ej.
Har man högre kallstartsström i batteriet kan man välja ett batteri med mindre kapacitet, eftersom kallstartsströmmen i grund och botten indikerar att batteriet inte tappar lika mycket spänning under belastning. Ett Optima på 50 Ah kanske klarar av att ge samma effekt när det har 10 Ah kvar, som ett konventionellt underhållsfritt batteri på 60 Ah kan ge när det har 20-30 Ah kvar.
Lite så är det ju, men man får ju komma ihåg att startbatterier är gjorda med just förutsättningen att kunna lämna hög strömstyrka under korta perioder, det är ju exakt det CCA-värdet anger.
Sidenote: När man byter ut sitt motorcykelbatteri mot ett litiumbatteri brukar man ha ungefär en tredjedel till en fjärdedel av kapaciteten. Det spelar dock ingen roll, eftersom litiumbatteriet ger full effekt tills det är tomt och själv bryter strömmen. Det lilla blybatteriet tappar spänning nästan direkt, även om man bara har använt en bråkdel av kapaciteten. Samma sak gäller med ett välkonstruerat AGM-batteri, fast inte i lika stor utsträckning. (Jag har än så länge inte sett några startbatterier till bil eller större fordon med litiumteknik, dock.)
..Och sen när det fungerar så kasst köper man ett blybatteri igen :)

Tror aldrig jag hört talas om någon med elstart på en MC som varit nöjd med lithiumbatterier.. på hojar utan elstart kan det dock fungera.

Sen ger inte alls lithiumbatterier full effekt tills dom är tomma, speciellt inte vid hög urladdningsström..

exempel:

Bild

Denna cell är bara på 2Ah, men notera att vid 2C - alltså dubbla urladdningsstörmmen mot kapaciteten, i fallet ovan om nu originalkapaciten var 20Ah på blybatteriet skulle vi alltså ha 5Ah Lithium, och 2C på det är 10A, vilket kanske räcker för en liten MC men troligen handlar det snarare om 3-5C.

Men nåväl, redan vid 2C så är spänningen nere i 3,4V per cell nästan direkt, ett lithiumbatteri för mc/bil torde vara 3S vilket ger 10,2V, och när 3/4 är förbrukat är vi nere i 3,15V, alltså 9,45V.. Jag tror faktiskt att blybatteriet ger högre spänning vid samma förutsättningar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Urbanstoyota
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 23 nov 2017, 15:22:03
Bilmodell: corolla sedan
Årsmodell: 1986
PostOrt: Uppsala

Re: Bilbatteri

Inlägg av Urbanstoyota »

Hej experter, ska köpa nytt bilbatteri idag till min Corolla 1986 då batteriet har gjort sitt. Har ett 45 Ah, ska köpa ett nytt 45 Ah, men vad skulle mi rekomendera för typ av bilbatteri har för mig att det spelar roll när man väljer att köpa ett nytt batteri beroende på om man har en gammal eller ny bil.

MVH
DolbyAtmos
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 dec 2017, 20:15:48
Årsmodell: 0
PostOrt: Sverige

Re: Bilbatteri

Inlägg av DolbyAtmos »

Urbanstoyota skrev:Hej experter, ska köpa nytt bilbatteri idag till min Corolla 1986 då batteriet har gjort sitt. Har ett 45 Ah, ska köpa ett nytt 45 Ah, men vad skulle mi rekomendera för typ av bilbatteri har för mig att det spelar roll när man väljer att köpa ett nytt batteri beroende på om man har en gammal eller ny bil.

MVH
Bytte nyss i min 87as corolla till det här från Meca:

https://catalog.meca.se/Catalog.aspx?se ... yType_ID=0

Finns fler såklart som passar från andra ställen också. Knappa in din reg på valfri reservdelssida så är problemet löst :) Inte behöver du någon viss typ av batteri vad jag då vet.
johan44
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: Bilbatteri

Inlägg av johan44 »

Lånar tråden, behöver nytt batteri till avensis bensinare -11 som rullar nån gång i veckan och ofta kort. Tips om vad som kan vara smart val för den användningen? Det gör inget om det kostar några 100 extra, verkar som att AGM är en bra idé för lång livslängd? / svarar mig själv, bra pris på Boschs agm på jula, startmotorn snurrar som aldrig förr. Originalbatteriet från 2010 var nog lite trött.
Skriv svar