Varningslampa för motorns kontrollsystem
Postat: mån 10 aug 2009, 21:39:59
Hej!
På min Avensis -01 så lyser rubricerade varningslampa och Toyota-verkstaden konstaterade att det var en syresensor som behövde bytas. Pga att dom skrämde upp mig med att i samma veva byta kat för totalt 15-20 tusen pga att man inte kan hantera en gängtapp, så valde jag att anlita en annan verkstad (den historien finns på en anna tråd).
Nu är syresensorn (Bank 2 sensor 1) bytt, lampan tändes efter några mil, det konstaderades att det även var hål på främre avgasröret vilket resulterade (likt förbenat) byte av kat... Och likt förbenat så tänds lampan efter ett par mil.
Nu kommer inte min mek länger med sitt mätinstrument (som fortfarande pekar på syresensorn trots bytet) utan hänvisar mig till att ta bilen till en Toyota-verkstad. Det bär emot efter den inställningen som dom hade vid mitt förra besök, men det verkar som att jag får bita i det sura äpplet, såvida ingen på detta forum kan hjälpa mig och min mek med idéer/tips på vad det skulle kunna vara som tänder lampan så fort bilen blir varm (efter ca 1-1,5 mil).
Eftersom den ska in på besiktning snart och den inte kommer att gå igenom om detta inte åtgärdas, så tipsade en granne om att man släcker lampan (med att ta bort minus-polen) innan man åker till besiktningen, så är allt frid och fröjd, men det känns ju som en nödlösning, om man inte för en skälig penning kan åtgärda problemet.
mvh
Lasse
På min Avensis -01 så lyser rubricerade varningslampa och Toyota-verkstaden konstaterade att det var en syresensor som behövde bytas. Pga att dom skrämde upp mig med att i samma veva byta kat för totalt 15-20 tusen pga att man inte kan hantera en gängtapp, så valde jag att anlita en annan verkstad (den historien finns på en anna tråd).
Nu är syresensorn (Bank 2 sensor 1) bytt, lampan tändes efter några mil, det konstaderades att det även var hål på främre avgasröret vilket resulterade (likt förbenat) byte av kat... Och likt förbenat så tänds lampan efter ett par mil.
Nu kommer inte min mek länger med sitt mätinstrument (som fortfarande pekar på syresensorn trots bytet) utan hänvisar mig till att ta bilen till en Toyota-verkstad. Det bär emot efter den inställningen som dom hade vid mitt förra besök, men det verkar som att jag får bita i det sura äpplet, såvida ingen på detta forum kan hjälpa mig och min mek med idéer/tips på vad det skulle kunna vara som tänder lampan så fort bilen blir varm (efter ca 1-1,5 mil).
Eftersom den ska in på besiktning snart och den inte kommer att gå igenom om detta inte åtgärdas, så tipsade en granne om att man släcker lampan (med att ta bort minus-polen) innan man åker till besiktningen, så är allt frid och fröjd, men det känns ju som en nödlösning, om man inte för en skälig penning kan åtgärda problemet.
mvh
Lasse