Trasigt lager Corolla -99

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Toyota Corolla 99
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 21:08:58
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999
Land (Country): Sverige

Trasigt lager Corolla -99

Inlägg av Toyota Corolla 99 »

Hej,

Köpte för drygt en vecka sedan en Corolla 1,3 -99 som gått knappt 13 000 mil och kände mig helnöjd.
Idag fick jag höra ett missljud och gissade på att det var något lager i generatorn eller vattenpumpen som var på väg att ge sig men efter bortkoppling av dem och även styrservot fanns ljudet fortfarande kvar, tyvärr. Ljudet kommer vid lågt varvtal (inte på tomgång).
Finns det någon erfaren Toyota-ägare/mekare som kan ge tips på vad det kan vara så är jag jättetacksam.
Hoppas på att det finns en enkel lösning och att det inte är så illa att något lager i motorn är kass redan.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Trasigt lager Corolla -99

Inlägg av PierreW »

Toyota Corolla 99 skrev:Hej,

Köpte för drygt en vecka sedan en Corolla 1,3 -99 som gått knappt 13 000 mil och kände mig helnöjd.
Idag fick jag höra ett missljud och gissade på att det var något lager i generatorn eller vattenpumpen som var på väg att ge sig men efter bortkoppling av dem och även styrservot fanns ljudet fortfarande kvar, tyvärr. Ljudet kommer vid lågt varvtal (inte på tomgång).
Finns det någon erfaren Toyota-ägare/mekare som kan ge tips på vad det kan vara så är jag jättetacksam.
Hoppas på att det finns en enkel lösning och att det inte är så illa att något lager i motorn är kass redan.
Kamremmen bytt? Ifall det inte är gjort är det hög tid att det görs då 1,3an är en av få Toyotamotorer som inte klarar ett rembrott. Möjlig felkälla är en löp/spännrulle till kamremmen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Toyota Corolla 99
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 21:08:58
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999
Land (Country): Sverige

Re: Trasigt lager Corolla -99

Inlägg av Toyota Corolla 99 »

Kamremmen ska vara bytt vid 10 500 mil, fast inte på verkstad.
Fick även tips av en verkstad att det skulle kunna vara vevaxelremskivan/svängningsdämparen men den kändes inte "glappig" när vi kollade.
Ska kolla på ditt tips i morgon och hoppas att det är något där och inte i motorn.
Tycker man hört att japanska motorer bara ska gå och gå men det kanske inte stämmer? Är det ovanligt med trasiga lager i motorn eller är det något man får räkna med?
Jag har bara kört Nissan innan och den tuffade och gick väldigt pålitligt men rostade desto mer :lol:
Tack så hemskt mycket för tipset så länge!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Trasigt lager Corolla -99

Inlägg av PierreW »

Toyota Corolla 99 skrev:Kamremmen ska vara bytt vid 10 500 mil, fast inte på verkstad.
Fick även tips av en verkstad att det skulle kunna vara vevaxelremskivan/svängningsdämparen men den kändes inte "glappig" när vi kollade.
Ska kolla på ditt tips i morgon och hoppas att det är något där och inte i motorn.
Tycker man hört att japanska motorer bara ska gå och gå men det kanske inte stämmer? Är det ovanligt med trasiga lager i motorn eller är det något man får räkna med?
Jag har bara kört Nissan innan och den tuffade och gick väldigt pålitligt men rostade desto mer :lol:
Tack så hemskt mycket för tipset så länge!
Det är ju inte säkert att spännrullen byttes i samband med kamremmen vet att många snålar in på det då de ändå handlar om nån hundralapp, det är de enda jag vet har låtit illa på en sån motor, men det är ju alltid svårt att avgöra var ljudet kommer ifrån och vilken sorts oljud det är så här på internet, i regel så är det en billig "försäkring" att alltid byta rullen/rullarna, vissa modeller ex volvos 5 cylindriga och de flesta VAG motorer så följer det till och med en ny vattenpump i kamrems-satsen som skall bytas samtidigt.

Angående skurna/dåliga lager i motorn så är det väl inget som sker i vanliga fall på toyotas motorer, har varit med om en 1,8a liters som skurit ihop men det var pga uteblivet oljebyte, inte dåligt att den gick 6000mil på samma olja o filter :D
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Toyota Corolla 99
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 21:08:58
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999
Land (Country): Sverige

Re: Trasigt lager Corolla -99

Inlägg av Toyota Corolla 99 »

Nu har jag skruvat av den översta kamremskåpan och konstaterat att ljudet blev värre så det verkar som om felet sitter där någonstans. Det såg ut som om det läckt ut lite kylvatten från frostpluggen och det har kanske skadat lagret i den rullen som satt närmast? Tyckte det var dags att låta proffsen ta över skruvandet så nu är det beställt tid på Toyotaverkstad i nästa vecka.
Tack för tipsen jag fått, de har varit till god hjälp :D
Jag kan ju återkomma när jag har facit så får vi se om våra "gissningar" stämde!

Mvh
Mona
Toyota Corolla 99
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 10 aug 2009, 21:08:58
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999
Land (Country): Sverige

Re: Trasigt lager Corolla -99

Inlägg av Toyota Corolla 99 »

Nu har bilen varit på verkstan och vi var på rätt väg fast det var inte så illa som befarat.
De konstaterade att den nedre kamremskåpan låg emot och skavde och det var därifrån ljudet kom. Så det klarade sig med felsökningsavgiften på 500:- :D
Tack än en gång för tipsen!

Mvh
Mona
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Trasigt lager Corolla -99

Inlägg av PierreW »

:thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar