Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Sebastian
Inlägg: 72
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Inlägg av Sebastian » tis 31 jul 2018, 23:25:33

Ja en bra mappning är det viktigaste. Jag bytte mina nedre spindelleder i onödan så jag har två begagnade om du vill köpa dom känns väldigt bra.
Köp bcpr7es och knacka dom till 0,5 gnistgap.
Du borde kunna se på dom gamla stiften om alla cylindrar går lika eller om någon får för mycket soppa tex dålig spridare

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 999
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Inlägg av Larco » tor 02 aug 2018, 17:53:18

Jag har bcpr7es idag som jag testat 0,8 0,7 0,6 och 0,5 i gnistgap. Att minska gnistgapet hjälpte bara några repor sen återkom problemet. Tror inte det har något med saken att göra.

Den är ju mappad hos GZ racing, samma ställe som martzink har mappat sin bil.
Upplever att den går bra överallt bortsätt från de misständningarna som kan komma. Gissar på att stiften ger upp. Den verkar också vara mappad lite extra fett då den luktar mycket soppa. Men jag vet inte.

Ska byta kontakterna till tändspolarna och kontrollera spolarna för överslag. Har inte hittat några sprickor i dem längs skaften.

Jag tyckte att stiften såg jämna ut när jag tittade på dem. Kan tänka mig att 7orna kanske blir lite förkalla om man inte gasar ur den. Det är så jag har upplevt det iaf. Men nu på slutet ville stiften inte rensa sig.

Beställde nya stift idag. Denso ik22. Får se hur det blir med dem. Vägde mellan dem, NGK Bcpr7es och bkr7e. Men har alltid haft en förkärlek till Densostiften.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 999
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Inlägg av Larco » ons 08 aug 2018, 08:53:52

Hoppsan 😊
IMG_3252.JPG
IMG_3252.JPG (1.04 MiB) Visad 470 gånger
Råkade köpa denna igår, så bilen kan andas lite bättre. Modellanpassad mkiv ic. Osäker på fabrikatet men bör vara nån japansk modell. Har suttit på en Japanimporterad bil. Har ett serienummer. Tror den får plats 😅
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 999
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Inlägg av Larco » ons 08 aug 2018, 11:11:17

Hittade nog anledningen till misständningarna.
Mickrosprickor i skaften på tändspolarna som har gett överslag när motståndet i cylindrarn. Ffa en spole hade tydlig spricka. Tydligen ett vanligt fel på JZ spolarna som annars är väldigt bra. Lösningen för de flesta är bra eltejp eller krympslang som det verkar. Någon limmade skaften.
Jag valde att limma skaften med epoxi och dra krympslang över så några överslag där lär vara ett minne blott.
IMG_3253.JPG
IMG_3253.JPG (640.39 KiB) Visad 459 gånger
IMG_3254.JPG
IMG_3254.JPG (762.33 KiB) Visad 459 gånger
IMG_3255.JPG
IMG_3255.JPG (636.38 KiB) Visad 459 gånger
IMG_3256.JPG
IMG_3256.JPG (598.02 KiB) Visad 459 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 999
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Inlägg av Larco » fre 10 aug 2018, 22:02:12

IMG_3309.JPG
IMG_3309.JPG (791.45 KiB) Visad 433 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4089
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Inlägg av Glenn » lör 11 aug 2018, 03:19:24

högspänning brukar vara ruskigt svårt att isolera, krympslang brukar inte räcka, inte heller tejp.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 999
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Inlägg av Larco » lör 11 aug 2018, 16:26:04

Glenn skrev:
lör 11 aug 2018, 03:19:24
högspänning brukar vara ruskigt svårt att isolera, krympslang brukar inte räcka, inte heller tejp.
Jo högspänning är ju svårt... Jag har läst mycket om detta och de som diskuterat problemen på supraforumen har lyckats lösa problemen med både epoxy, eltejp och krympslang. olika personer har valt olika lösningar. Funkar det inte så är det nya tändspolar som gäller.
Jag har 2 uppsättningar tändspolar som följde med bilen men har haft misständningar med båda uppsättningarna. men det kan ha berott på tändstiften också.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 999
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Inlägg av Larco » sön 19 aug 2018, 22:59:38

Rev bort gamla Intercoolern idag. Den nya är både större och har större kanaler i sig. Så borde flöda bättre och kyla bättre.
IMG_3318.JPG
IMG_3318.JPG (1023.22 KiB) Visad 318 gånger
IMG_3321.JPG
IMG_3321.JPG (308.22 KiB) Visad 318 gånger
IMG_3322.JPG
IMG_3322.JPG (818.23 KiB) Visad 318 gånger

Sen började jag på nya tryckrör också. 2,5" vilket både matchar innerdiametern på spjällhuset och ICn. Hade egentligen önskat 70mm alu.tryckrör pga ytterdiametern på spjällhuset. Men 2,5" lär ju flöda ok upp till ca 600hk. Tyvärr stålrör men det får duga för för stunden. Lite kvar att göra men det artar sig.
IMG_3323.JPG
IMG_3323.JPG (778.17 KiB) Visad 318 gånger
IMG_3324.JPG
IMG_3324.JPG (988.1 KiB) Visad 318 gånger
IMG_3325.JPG
IMG_3325.JPG (420.09 KiB) Visad 318 gånger
IMG_3327.JPG
IMG_3327.JPG (695.08 KiB) Visad 318 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd

Skriv svar