Jag är inne på att byta ut världens bästa bil (avensis gen 1 mot nåt modernt men ändå beggat. Är 1,2 turbo med direktinsprutning robust eller riskabel för att den är komplicerad?
Jag har läst en tråd nedan om överförbrukning och jag har gillat att äldre toyota ofta har motorer utan tex turbo som ändå går snålt och bra.
Tacksam för synpunkter
1,2 turbo-motorn, bra eller a...?
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: 1,2 turbo-motorn, bra eller a...?
Den som drog för mycket är jag ganska säker på att det var nåt fel på, även om Toyota inte vill acceptera det. Undrar vad som hände med det, förresten..
Vad det gäller direktinsprutning har Toyota lekt med det länge, så det får nog anses så beprövat det kan bli.
Turbo/downsizing med överladdning är inte så jättevanligt på japanska bilar alls än så länge, men konceptet som sådant brukar fungera bra när andra tillverkare använder det. Turbo i sig är vid det här laget en gammal uppfinning, så så långt behöver du nog inte bekymra dig.
Vad det gäller direktinsprutning har Toyota lekt med det länge, så det får nog anses så beprövat det kan bli.
Turbo/downsizing med överladdning är inte så jättevanligt på japanska bilar alls än så länge, men konceptet som sådant brukar fungera bra när andra tillverkare använder det. Turbo i sig är vid det här laget en gammal uppfinning, så så långt behöver du nog inte bekymra dig.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: 1,2 turbo-motorn, bra eller a...?
Jag brukar undvika direktinsprutat, det har ju varit oerhört mycket problem med dte på ottomotorer, vet inte omd et gäller toyota men exempelvis mitsubishi har väl aldrig haft så mycket strul som med sina GDI-motorer..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
- Bilmodell: avensis
- Årsmodell: 2010
- PostOrt: bromma
- Land (Country): sverige
Re: 1,2 turbo-motorn, bra eller a...?
Mistubishis motor som väl också satt i volvo är väl erkänt dålig. Men det är väl rätt vanligt med direkt nu, tex volvo T4 osv...?
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
- Bilmodell: Prius
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): SWEDEN
Re: 1,2 turbo-motorn, bra eller a...?
Toyota har inte haft problem med direktinsprutningen mig veterligen. I Avensis blev det direkinsprutning på 2,0an hösten år 2000 vid faceliftet. Den motorn följde med till nästa gen som kom 2003 (Avensis 2). Och levde vidare ända t.o.m nov 2008 med mindre modifieringar (dec 2008 Avensis 3, nya motorer). Den barnsjukdom som fanns med den motorn, hade dock inget med direkinsprutningen att göra. Men löstes till modellår 2005.
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
- Bilmodell: avensis
- Årsmodell: 2010
- PostOrt: bromma
- Land (Country): sverige
Re: 1,2 turbo-motorn, bra eller a...?
Tack för svar. Det blev till slut en avensis gen 3 med 1,8 (nej jag har inte bråttom vid rödljusen:) och den verkar gå snålt och fint.
- Hemiyoda
- Pay User
- Inlägg: 503
- Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: 1,2 turbo-motorn, bra eller a...?
Försöker få in en vän på Toyota och Auriskombin är väldig attraktiv, särskilt med 1.2T motorn och manuell låda.
Den jag provkörde i lördags småryckte vid acceleration, precis som att knacksensorn konstant drog tillbaka tändningen. Måste man tanka 98oktan (10:1 i komp +0.5 i ladd?) i dessa eller var det ett dåligt exemplar? Annars var den trevligt diesellik i karaktären vilket är helt rätt så som den är tänkt att användas. Finns det fler här som provkört / märkt nåt?
Hade hellre sett portinsprutning och 15" hjul på bilen bakåtsträvare som man är, nu vare 17" och den är inte tyst direkt. Men det är ju inte en dyr bil heller, man kan inte få allt för dessa pengar förstår jag.
Håller med om Avensis 1:an. Sjukt slitstark bil.
Den jag provkörde i lördags småryckte vid acceleration, precis som att knacksensorn konstant drog tillbaka tändningen. Måste man tanka 98oktan (10:1 i komp +0.5 i ladd?) i dessa eller var det ett dåligt exemplar? Annars var den trevligt diesellik i karaktären vilket är helt rätt så som den är tänkt att användas. Finns det fler här som provkört / märkt nåt?
Hade hellre sett portinsprutning och 15" hjul på bilen bakåtsträvare som man är, nu vare 17" och den är inte tyst direkt. Men det är ju inte en dyr bil heller, man kan inte få allt för dessa pengar förstår jag.
Håller med om Avensis 1:an. Sjukt slitstark bil.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!