S:Porsche 924/944 med 3S-GTE GruppA motor

Försäljning eller uthyrning av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange S: för säljes eller U: för uthyrning och riktpris samt vart i landet bilen/delarna finns!
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser

Moderator: cheetah1

Kategoriregler
Försäljning eller uthyrning av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange S: för säljes eller U: för uthyrning och riktpris samt vart i landet bilen/delarna finns!
Alla diskussioner måste tillhöra annonsens ämne.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
Osslin
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 09:30:59
Årsmodell: 0

S:Porsche 924/944 med 3S-GTE GruppA motor

Inlägg av Osslin » sön 13 maj 2018, 08:18:18

Porsche 924 årsmodell 1976.
Skattebefriad. Besiktad till 2020, därefter 4 besiktningar kvar till besiktningsbefrielse.
Samma ägare sedan år 2000. Förvarad i varmgarage hela 2000-talet, sparsamt körd på sommaren. Vinnarbil I PCS (Porsche Club Sweden) slalom 2017 NN.

Kaross:
Modifierad med plåtskärmar från 944, Turbo/ S2-front, folierad glasfiberhuv. GTS-lysen. Alla rutor är av glas. original taklucka. Lackad i "12g Speedgelb".

Kupé:
Borttagna asfaltsmattor och ljudisolering i kupé. Ryggstöd till baksäte bortplockat. Golvmattor, instrumentering och mittkonsoll finns kvar.
Någotskålade slitna eftermarknadstygstolar (11kg/styck).
Reservhjulsbalja borttagen och ersatt med aluminium. Onödiga kablar bortplockade. Pedalaxel (koppling, bromspedal) i grade 5 titan. Onödiga saker bortlättat.
Värmepaket lättat, värmeväxlaren följer med men är ej monterad.
Bilen väger ca 1100kg fulltankad utan förare.

Framvagn:
Gummibussningar ersatt med uretanbussningar från Utzon.
Ombyggd till 5 bult.
"Big red" bromsar fram; 928GTS ok och 322mm ventilerade/hålade bromsskivor.

Bakvagn:
Ventilerade 944 bromsar bak, aluminiumbärarmar, bakvagnen är ombyggd med bortplockade torisionsstavar, länklager ytterst och gummibussning innerst.
Hjulvinklarna justeras enkelt: Vantskruv för toe-justering och camber justeras med excenter. Bakvagnen är av den bra typen som bultas direkt i karossen, dvs inga gummibussningar.

Nytt H&R Clubsport coilover-chassi med hårdare fjädrar (110 / 200 fram/bak, standard levereras de med 70 / 150). Justerbara topplagringar fram. Krängningshämmare både fram och bak, grövre krängare medföljer.

Huvudbromscylinder från Audi S2, Bromsservo från 924 Turbo.

Däck och fälg:
Cup1 kopior 7,5" med Michelin PilotSport2 225/45-17 fram, 9" Michelin PS2 255/40-17 bak. Mycket mönster kvar
2 extra Cup1 9" fälgar för montering fram ( om man vill köra 9" / 255/40-17 runt om)
1 extra Cup1 7,5" fälg
4 st Design 90 16" fälgar med dubbfria vinterdäck för vinterförvaring.
4 st hjuldollys för att kunna flytta runt bilen i garaget.

Kraftöverföring:
Torque tube från 944, växellåda från 944 Turbo S 1989 med diffbroms och oljekylning.

Motor:
3S-GTE Grupp A, 2,0 liter, 16V.
Baseras på en Toyota Celica WRC (World Rally Championship) motor. Special motorblock (Grupp A block) från TTE (Toyota Team Europe) borrat 86,50mm, Grupp A toppackning, TTE vevaxel, TTE oljepump (högre kapacitet), h-profil stakar,
JE kolvar, portat topplock (ST185), Toyota Racing Development (TRD) kammar med lång duration och mycket lyft. Justerbara kamdrev. Remskiva i aluminium.
Ferrea ventiler, 1mm större än standard, Ferrea ventilfjädrar och retainers. Ombyggd från hydrauliska tryckare till mekaniska för att tåla högre varvtal. Oljetråg och oljepickup anpassat till 924/944 framvagn.
Bosch 044 bränslepump, Injector Dynamics 1000cc spridare.
Lätt chromemoly svänghjul. Tryckplatta och lamell med fjädrat centrum från Spec.
Borgwarner EFR 7163 kullagrad turbo (kapacitet 550hk)
Pulssplit grenrör i rostfritt. 3" avgassystem, katalysator, 2,5" ljuddämpare.
Insug med 4 separata gasspjäll från BMW M3 E46.

Coil on plug, sekventiell tändning och insprutning.
Link Storm G4+ motorstyrsystem.
Stor IC; måttbeställd tube-fin intercooler 500x500x75. Rejäl vattenkylare. Setrab 13-raders oljekylare, går enkelt att montera större.
PWM-styrd elfläkt.
Bränsletank ombyggd för att inte suga luft vid låg bränslenivå och hårda högerkurvor. Uppdaterad tankventilation.


Motor byggd hos STT (Svensk Turbo Teknik, de byggde dessa motorer då de tävlades).
Mappad hos MotorNord på bf 98 oktan, 406hk mätt på naven vid 7000 rpm, varvstopp på 8000.

En fantastisk motor; kompakt i yttermått, lätt, vaknar tidigt och med ett långt register.
0,5 bar laddtryck vid 2180rpm
0,7 bar vid 2350rpm
1,0 bar vid 2600rpm.

Övrigt:
Orginalinsug till ST185 finns. Orginalinsug med ombyggt plenum och gasspjäll sidomonterat följer med. Extra pulssplit grenrör med T3 fläns finns. Div reservdelar till motorn följer med.

Bilen har följande i regbeviset:
"T31A Motor utbytt
T71L Spårvidd bak
Fjädringskomponenter, kraftöverföring, bromsar och hjul från 924 Turbo"

Bilen kan med små ändringar reggas via SFRO som ombyggt fordon.

Transport av bilen kan ordnas mot ersättning.

Jag kan tänka mig ta begagnad mc som tex Yamaha XSR900, XSR700, MT07, BMW RnineT, Honda MSX, CB650F eller Kawasaki z650 som delbetalning.
Pris 160 000kr
PM eller o7o-1o 9o 235
/ Anders, Sundsvall
Bilagor
Sida02.jpg
Sida02.jpg (86.27 KiB) Visad 108 gånger
Sida01.jpg
Sida01.jpg (89.83 KiB) Visad 108 gånger
Bak01.jpg
Bak01.jpg (76.94 KiB) Visad 108 gånger

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster