Bilstereo Celica ST205

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
MScME
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av MScME » tor 06 sep 2018, 16:18:02

Fnys skrev:
tis 04 sep 2018, 19:08:00
Vad jag vet så är det flera som utan större problem satt in 8" i dörrarna. Det enda man ska tänka på är att högtalaren inte får vara för djupt då vindrutan kan ta i när du hissar ner den.
Råder visst lite delade meningar kring det då, men nog måste monteringdjupet bli begränsande som du säger. Adaptrarna kostade inte mer än ett par hundra inkl frakt så tror jag nöjer mig med 6,5” om allt passar som det ska. Dessutom: har du en elhiss på vindrutan? Grym modifiering :lol:
Fnys skrev:
När jag har köpt en eftermarknads bilstereo så har jag alltid behövt köpa ett ISO-kablage som passar mellan original bilstereo-kablage och bilstereo:
Visst är det väl så ja, tror jag har ett sånt sittande redan, men måste dubbelkolla, tack!
Fnys skrev:
Jag har, precis som dig endast en högtalare i varje dörr men jag köpte nya "trianglar" med hål för diskanthögtalare från en st202 som hade haft det stora högtalarsystemet.
Har funderat på exakt samma sak, men 1: vart sjutton får man tag i de trianglarna? Och 2: det lär väl dras nytt kablage, eller är det det kontaktdonet som sitter outnyttjat i dörren kanske kommer jag att tänka på nu..?
Fnys skrev:
Dessa produkter valde jag till min bil och allting passade perfekt med tillhörande adaptrar och utan att behöva kapa eller ytterligare modifiera:
Kör du dessa enbart på förstärkaren i huvudenheten? Funkar bra?

Eftersom jag inte tänkte köra något kitsystem (i brist på diskanttrianglar) så har jag kikat på dessa:
https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford ... p1650.html
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
BMW M550i Xdrive
Audi A7 3.0TDIQ
Porsche Panamera 4S

Användarvisningsbild
Fnys
Moderator
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Fnys » tor 06 sep 2018, 23:06:12

MScME skrev:
tor 06 sep 2018, 16:18:02
Råder visst lite delade meningar kring det då, men nog måste monteringdjupet bli begränsande som du säger. Adaptrarna kostade inte mer än ett par hundra inkl frakt så tror jag nöjer mig med 6,5” om allt passar som det ska. Dessutom: har du en elhiss på vindrutan? Grym modifiering :lol:
Hehe. Jag menade sidorutan :)
Har funderat på exakt samma sak, men 1: vart sjutton får man tag i de trianglarna? Och 2: det lär väl dras nytt kablage, eller är det det kontaktdonet som sitter outnyttjat i dörren kanske kommer jag att tänka på nu..?
Trianglarna är relativt lätt att få tag på på t.ex. brittiska GT-4 facebook-grupper.
Jag använde befintligt kablage. Fortfarande imponerad över att dom var generösa med rätt så grov kabelarea på högtalarkablarna... sällan man ser.
Jag tror att dom två outnyttjade kontakterna är till för dom andra högtalarna, om man har det stora högtalarsystemet men eftersom jag fick med ett delningsfilter till mitt kit så använde jag det istället för att klippa i originalkablaget.
Kör du dessa enbart på förstärkaren i huvudenheten? Funkar bra?
Eftersom jag inte tänkte köra något kitsystem (i brist på diskanttrianglar) så har jag kikat på dessa:
https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford ... p1650.html
Ja. Jag kör enbart med förstärkaren i huvudenheten och det fungerar riktigt bra :)
Jag är ingen expert på högtalare så jag låter frågan besvaras av någon annan men jag går i god för att dom passar både fram (med adapter) och bak :thumbup:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd

MScME

Inlägg av MScME » lör 08 sep 2018, 12:57:26

Fnys skrev:
tor 06 sep 2018, 23:06:12
Trianglarna är relativt lätt att få tag på på t.ex. brittiska GT-4 facebook-grupper.
Ja, det var ju det där med FB igen :thumbdown: Vad sägs om att ragga tag på ett par såna och köpa dem åt mig? Du får slå på 8%, standard på material för entreprenörer :D
Fnys skrev:
tor 06 sep 2018, 23:06:12
Jag tror att dom två outnyttjade kontakterna är till för dom andra högtalarna, om man har det stora högtalarsystemet men eftersom jag fick med ett delningsfilter till mitt kit så använde jag det istället för att klippa i originalkablaget.
Ja förstås, delningsfiltret sköter den saken. Passade de diskanterna i det kitsystemet du installerade rakt av i trianglarna då? De har ju en given diameter som ska passa menar jag.

Nuvarande vagnpark:
BMW M550i Xdrive
Audi A7 3.0TDIQ
Porsche Panamera 4S

Användarvisningsbild
Fnys
Moderator
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Fnys » mån 10 sep 2018, 16:03:40

MScME skrev:
lör 08 sep 2018, 12:57:26

Ja, det var ju det där med FB igen :thumbdown: Vad sägs om att ragga tag på ett par såna och köpa dem åt mig? Du får slå på 8%, standard på material för entreprenörer :D

Passade de diskanterna i det kitsystemet du installerade rakt av i trianglarna då? De har ju en given diameter som ska passa menar jag.
Jag kan hjälpa dig att få tag på trianglarna! Skicka ett PM till mig med ditt telefonnummer eller om du har annat kommunikationsmedel som du föredrar att prata med mig privat igenom :)
Jag vill minnas att dom passade utan roblems. I alla fall inga stora modifieringar. Det enda svåra var att hitta en plats för delningsfiltret men det fanns lite utrymme precis intill hålet för högtalaren (se bild) :thumbup:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd

MScME

Inlägg av MScME » tis 11 sep 2018, 21:12:06

PM skickat!

Nuvarande vagnpark:
BMW M550i Xdrive
Audi A7 3.0TDIQ
Porsche Panamera 4S

Skriv svar