Gul skiftnyckel blinkar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MrBackground
Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Gul skiftnyckel blinkar

Inlägg av MrBackground » lör 08 dec 2018, 22:31:05

Den gula varningslampan som ser ut som en skiftnyckel börjar blinka när jag kört >30 minuter, stängt av motorn 5-15 minuter och sedan startar bilen igen. Enligt instruktionsboken blinkar denna lampa vid specifika intervall (1500 mil?) för att påminna om att byta olja om det behövs. Men det känns som att den även kan känna av och varna för lågt oljetryck, eftersom att det är vad jag tror händer enligt ovan körcykel.
Bilen servades för mindre än 500 mil sedan och då byttes oljan. Rätt oljetyp är påfylld och stickan visar på rätt nivå.
Detta har hänt tre gånger sedan servicen och jag har återställt varningslampan enligt instruktionsboken, ändå börjar den blinka igen vid en körcykel enligt ovan.
Varför?

Muda
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Gul skiftnyckel blinkar

Inlägg av Muda » fre 14 dec 2018, 21:54:58

En diesel har du antar jag?

Denna symbolen är även gemensam för igensatt DPF.

MrBackground
Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Re: Gul skiftnyckel blinkar

Inlägg av MrBackground » fre 14 dec 2018, 22:06:51

Japp, diesel är det.
Men, det står inget om DPF i bruksanvisningen. Men bruksanvisningen är väl bara till för oss dödliga, inte för de som verkligen kan bilar skulle jag tro.
Men om det är en varning för DPF, varför slocknar den när jag återställer oljekontrollen enligt instruktionsboken?

Skriv svar