Frikopplingen Avensis T22?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Lundstrom
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 05 maj 2019, 17:15:35
Årsmodell: 0
PostOrt: Oskarshamn

Frikopplingen Avensis T22?

Inlägg av Lundstrom »

Hej!

Jag har under någon månads tid nu letat efter en fräsch Avensis T22 modellen och har varit iväg och tittat på och provkört sex olika bilar som har legat ute på Blocket. Köpte häromdagen en fräsch 02:a på endast 11000 mil.

En sak som alla dom bilarna jag har tittat på har haft gemensamt är att har kopplingen har varit lite tungtrampad eller lite svampig i pedalen, man måste verkligen trycka kopplingspedalen hela vägen ned.

Och det har egentligen inte varit någon skillnad på om bilen har gått låga eller höga mil, det verkar kännas likadant i alla gamla Avensis.. Och så även i den som jag nu köpte.

Är detta något känt problem? Tryckplatta? Kopplingscylinder? Slavcylinder?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Frikopplingen Avensis T22?

Inlägg av cheetah1 »

Vad jämför du med? Toyota är i allmänhet mycket tyngre i kopplingen än europeiska bilar, och i synnerhet svenska bilar.
Lundstrom
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 05 maj 2019, 17:15:35
Årsmodell: 0
PostOrt: Oskarshamn

Re: Frikopplingen Avensis T22?

Inlägg av Lundstrom »

cheetah1 skrev: fre 17 maj 2019, 20:30:49 Vad jämför du med? Toyota är i allmänhet mycket tyngre i kopplingen än europeiska bilar, och i synnerhet svenska bilar.

Ja det kanske är så det är, men jag har ju faktiskt kört både Corolla av typ samma årsmodeller och även Avensis T25 där kopplingen inte alls känns som att trampa på en dyngsur murken björkstock...

Min syster har dock en Avensis 2001 med 35000 mil där kopplingen känns ÄNNU värre än i min bil med bara 11000 mil.
Att 35000 mil med en och samma koppling sätter sina spår kan man ju dock förstå...

Nåja... Jag ska prova med en ny kopplingscylinder och en ny slavcylinder, kostar ju inte så många kronor på Autodoc... Kan ju vara värt ett försök.

Får återkomma om saken när jag testat..
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Frikopplingen Avensis T22?

Inlägg av Swecap »

Har efter några kopplingsbyten på Toyota reflekterat på att det oftast är urtrampningslagret som kärvar på axeln den glider på.

Gissar att det är även där det kärvar på din.
Corona RT40 -66
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Frikopplingen Avensis T22?

Inlägg av Micke2 »

Våran Rav4 my02 har ALLTID varit trög i kopplingen.
Det är lite kortare pedalväg än dom flesta bilar, och faktiskt i lite knepig vinkel.
Som ovan tror man något är fel.
Kopplingsvätskebyte i somras gjorde den aningen bättre, men....

Är man van, är det inga problem, och så länge det fungerar klanderfritt i övrigt....
Men går man från våran V70 och sätter sig i Rav4'n märker man det direkt.
Lundstrom
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 05 maj 2019, 17:15:35
Årsmodell: 0
PostOrt: Oskarshamn

Re: Frikopplingen Avensis T22?

Inlägg av Lundstrom »

Bytte kopplingsvätskan... Den såg mer ut som svart blaskigt kaffe än som bromsvätska... Den lär ju inte ha varit bytt sedan bilen var ny... Det blev ju faktiskt rejäl skillnad...
Nu känns inte pedalen så slapp den första biten.

Pillade sedan undan gummidamasken där kopplingsgaffeln kommer ut... Sprutade in WD40 på växellådans ingående axel och på utrampningslagrer... BETYDLIGT mer lättrampad blev koppling pedalen!! :thumbup:

Avbeställde slavcylinder och kopplingscylindern från Autodoc.
Känns ju onödigt att byta med det förbättrade resultatet.
Skriv svar