Sida 1 av 2

Etanol eller bensin?

Postat: sön 23 aug 2009, 20:28:56
av jottaking
Ska "bygga om" min motor pga att botten delen på motorn är "slut" och har börjat
fundera på om man kanske ska bygga den för etanol istället för bensin.
Så tänkte bara se vad ni andra tycker att men ska ha, etanol eller bensin?
Och vad för och nackdelar med etanol är?
Och vad man ska tänka på att byta ut till nått speciellt om man kör på etanol, och vad
man då ska slänga i.
Målet är 350-400hk driftsäkra hästar.

Ps: det är en MR2 turbo -93 rev2

Tacksam för svar/ johannes

Re: Etanol eller bensin?

Postat: sön 23 aug 2009, 21:05:20
av amby
Bästa är la att köpa ett sprut nya spridare och sen mappa..
Men om du vågar kan du ju köra med 30% större spridare och en bredbandslamda.

naktdelar
Kan bli svårstartad på vinter.
du kommer inte lika långt på en tank.

Re: Etanol eller bensin?

Postat: sön 23 aug 2009, 21:38:47
av Jimbow_Mr2
Fördelar:
kyler motorn bättre = mer effekt.
miljövänligt = inga hippies som blir sura på dig

Re: Etanol eller bensin?

Postat: sön 23 aug 2009, 23:34:36
av Cyrix
Jag röstar för E85, visst finns det nackadelar, men fördelarna(mer pulver) överväger helt klart.
Har kört på E85 innan, men bytt till bensin pga för små spridare mm, men ska bygga om för E85 igen.

Är väl egentligen inget annat än spridarstorleken du behöver ändra på för att köra E85 istället för bensin.

Re: Etanol eller bensin?

Postat: mån 24 aug 2009, 09:15:52
av behr
E85!

När jag gick över från bensin till E85 fick jag tidigare laddtryck, mjukvare motorgång (på låga varv) och framförallt mer effekt. Avgaserna luktar godare med :lol:

Det finns ju en del praktiska svårigheter som kallstarter på vintern, E75 övergången, etanolens (påstådda) skadliga inverkan på vissa komponenter i bränslesystemet, det är lite svårare att mappa tändningen, det krävs ett kraftigare bränslessytem och kanske mer...

För 400 hästar på etanol behöver du runt 800cc spridare, walbro bränslepump och en ny bränsletrycksregulator (original kan inte hantera flödet från uppgraderade bränslepump). Kallare stift, typ NGK 8or. Och något att styra tändningen och bränslet med såklart.

Re: Etanol eller bensin?

Postat: mån 24 aug 2009, 16:06:21
av jottaking
behr skrev:E85!

När jag gick över från bensin till E85 fick jag tidigare laddtryck, mjukvare motorgång (på låga varv) och framförallt mer effekt. Avgaserna luktar godare med :lol:

Det finns ju en del praktiska svårigheter som kallstarter på vintern, E75 övergången, etanolens (påstådda) skadliga inverkan på vissa komponenter i bränslesystemet, det är lite svårare att mappa tändningen, det krävs ett kraftigare bränslessytem och kanske mer...

För 400 hästar på etanol behöver du runt 800cc spridare, walbro bränslepump och en ny bränsletrycksregulator (original kan inte hantera flödet från uppgraderade bränslepump). Kallare stift, typ NGK 8or. Och något att styra tändningen och bränslet med såklart.
Jag har idag (Unichip Piggyback Computer) som jag ska mappa om sen när motorn är klar,
räcker detta för att styra tändning och bränslet med?

Sen en annan fråga: Blir det lättare eller svårare att få igenom bilen på besiktningen? lättare va?

Re: Etanol eller bensin?

Postat: mån 24 aug 2009, 16:20:38
av Cyrix
Piggyback på en gen2 motor tror jag är svårt att få någon bra ordning på, ifall du ska ha uppåt 400hk.

Re: Etanol eller bensin?

Postat: mån 24 aug 2009, 17:41:14
av jottaking
Cyrix skrev:Piggyback på en gen2 motor tror jag är svårt att få någon bra ordning på, ifall du ska ha uppåt 400hk.
Hmmm det va inte en så rolig nyhet:( fick den dit skruvad i våras så känns som ytterligare lite bortkastade pengar:(

Vad ska man ha istället då?

Och hur långt klarar man sig på piggyback?

En annan fråga: räcker det med att byta till andra stackar och smidda kolvar i bottendelen
eller e det nått speciellt man ska tänka på när man e där och rotar? kommer givetvis byta lager och packningar med.

Re: Etanol eller bensin?

Postat: mån 24 aug 2009, 21:11:20
av Cyrix
Jag skulle nog säga att ett nytt sprut nog är det bästa för att komma över 300hk.
Kolvar är väl egentligen det enda i bottendelen som du behöver byta.

Re: Etanol eller bensin?

Postat: tis 25 aug 2009, 09:41:40
av Larco
Det skadar ju inte att balansera veven, stakarna och kolvarna om man ändå är där och rotar. De fick ta bort en hel del material från min gen3 vev... Men helt nödvändigt är det nog inte...