Sida 1 av 1

Avensis verso med dålig cirkulation i lylsystemet

Postat: tis 16 jul 2019, 22:49:31
av meckarmulle
Hej
Har ptecis råkat ut för ett nytt fel på min Avensis verso 04 ute på en semestertur i Dalarna med bilen och plötsligt blev luften från cupeventilatiomen iskall och efter ett tag så tändes varningslampan för kylsystemet. Jag stannade bilen direkt och tänkte först att det var dåligt med kylarvätska, men det var det inte. Såg inget fel för övrigt, kollade motortempempen med appen och den låg på 103 grader. Misstänkte då att vattenpumpen gått åt skogen så det fick bli bärgning till Mekonomen i Mora och där beställde jag en ny vattenpump som skulle kunna levereras i morgon bitti. Nu på kvällen har jag plockat ur pumpen ur bilen men den verkar helt felfri. Så då tänkte jag att det är nog termostaten som hängt sig så jag plockade bort termostatem och skruvad ihop allt igen, men fortfarande samma fel. Motorn blir varm men det blir ingen värme i cupen och kylaren blir inte varm
Något som varit med om nått liknande?
Sitter just nu i Orsa och väntar på att den skall kallna så jag kan åka tillbaka till Mora igen

Re: Avensis verso med dålig cirkulation i lylsystemet

Postat: tis 16 jul 2019, 23:04:48
av Micke2
Du får inte lufttryck i kylsystemet?
Innan den blir varm alltså?

Re: Avensis verso med dålig cirkulation i lylsystemet

Postat: tis 16 jul 2019, 23:47:57
av meckarmulle
Det blir ordentligt tryck i systemet när den blir varm, innan den blev varm så tyckte jag kunde känna att det blev tryck i kylarslangen, men det är svårt att säga.
Har funderat lite, kan det kanske vara kylaren som blivit tät? Man vet ju inte om förra ägaren petat i kylartätnimg. Skall nog börja med att spola kylaren i morgon när macken öppnar. Får sova i bilen inatt 😁

Re: Avensis verso med dålig cirkulation i lylsystemet

Postat: ons 17 jul 2019, 00:31:34
av tobo
Stopp i kupéelementet..?

Re: Avensis verso med dålig cirkulation i lylsystemet

Postat: tor 18 jul 2019, 14:05:45
av Micke2
Starta motorn kall med öppet kylarlock och låt den gå. Blir det luftbubblor?
Isf kan du ha kompression som läcker in i kylsystemet. Ett inte särskilt vanligt men förekommande problem på 1AZ-FE/FSE är ju att en eller flera topplocksskruvar släpper i gängan så packningen går. (Dvs gängan skrot =motorblocket skrot)

Tätt värmeelement borde bara ge dålig värme.

Tät kylare leder ju till överhettning till slut.
Dålig cirkulation genom kylaren skulle endast märkas efter att termostaten öppnar.

Dålig termostat är oftast det ovända dvs når inte arbetstemperarur. Men givetvis är det MÖJLIGT att den håller stängt när den borde öppna.
Men då får du hela tiden värme i elementet.

Du hade bytt vattenpumpen till en ny, eller hur?
För den är ju huvud misstänkt annars.

Och du har inte blandat propylen och etylenglykol hejvilt? Då KAN det uppstå brun sörja som bromsar upp cirkulationen. Men det skulle synas på kylvätskan tycker jag.

Re: Avensis verso med dålig cirkulation i lylsystemet

Postat: tor 18 jul 2019, 17:26:09
av meckarmulle
Ibland tolkar man symptomen lite fel, borde förstått vad det var för fel redan från början men lurade mig själv lite, blev så inställd på vattenpumpen att jag missade det egentliga felet.

Redan från början såg jag att det kom gasbublor ur stigarröret för kylmedelsbehållaren, men tänkte inte alls på det då. Det fanns även en svag doft av avgaser när jag lyfte på kylarlocket, men tänkte inte alls på det då. Men när jag på morgonen såg den lilla pölen av kylarvätska på höger sida bakom motorn så förståd jag vad som hänt och förbannade mig själv för att jag inte räknade ut det tidigare.

Blockpackningen och förmodligen gängorna till bakre topplocksbultarna.

Som tur är har jag kvar gängrenoveringskitet NS300L från Huhn Soulution som jag köpte när samma sak hände på min förra Avensis Verso. Bara att riva isär motorn alltså :)

Bilen står hemma nu och väntar på reparation.

Re: Avensis verso med dålig cirkulation i lylsystemet

Postat: tor 18 jul 2019, 23:01:32
av Glenn
Trist fel :( ..fast bra ändå att veta vad det är förstås, och enklare att fixa om man gjort det innan.

Re: Avensis verso med dålig cirkulation i lylsystemet

Postat: ons 31 jul 2019, 21:52:20
av meckarmulle
Då är bilen fixad. Den här gången var det 3 gängor som gett vika, alla 3 mitten närmast torpedväggen. Den här gången gick det ut en del vatten i oljan. Toppen är slipad men konstigt nog var den nästan helt plan trots att 3 bultar lossnat. Rivningen tog ca 6 timmar. Rrengörning och inmontering av nya gängor tog ca 5 timmar, tog lite längre tid nu när det varit vatten i oljan eftersom jag plockade isär allt som går att plocka isär utan våldsamt mycket jobb. Att montera ihop allt igen tog nog 8 timmar, bytte oljan 4 ggr med varmkörning emellan för att bli av med så mycket vatten som möjligt, tänker byta igen när den fått gå ett tag.
Kostnaden stannar nog på ca 5000 kr totalt
Det blir 4:e bilen som blir fixad med NS300L kittet från Huhn soulution, bra investering :-)

Man kan undra varför den här motormodellen dras med just det här problemet. Jag stod och tittade på designen av kylkanalerna runt cylindrarna och som ren amatör på det här området kan jag tänka mig att problemet beror på att flödet från vattenpumpen sveper förbi cylindrarna mest på främre sidan i bilens färdriktning. Bakre sidan kommer att få betydligt mindre vattenflöde. Samtidigt sitter det en skummisolering under insugningsröret precis bakom de 3 bultar där gängorna går sönder. Det kanske blir för varmt helt enkelt på grund av sämmre kylning både från insidan och utsidan.

Re: Avensis verso med dålig cirkulation i lylsystemet

Postat: ons 31 jul 2019, 23:01:53
av Glenn
Du kan ju öppna verkstad specialiserad på det där :)

Vad jag har förstått är teorin att just den biten av toppen blir överhettad, därför ger sej gängorna, vissa tror det beror på att värmen stängs in av den där gummimojutten också men där tror jag det är lite delade meningar.