Motorbyte Gen 5 ien mr2 -99

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Jo R
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 98
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Motorbyte Gen 5 ien mr2 -99

Inlägg av Jo R »

Hej
Har köpt en Caldina/Celica motor i USA för att plocka in i min GTS-99. Är det nån som vet något om motorerna? Startspärr? elscheman etc

Häsningar/J R, Uppsala
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Motorbyte Gen 5 ien mr2 -99

Inlägg av Glenn »

Är det en SW20 alltså ? 1999 fanns väl både SW20 och SW30, men den senare har ju ZZ-motor, SW20 har S-motor.

Vilken generation/årsmodell av motorn är det isåfall ? startspärr kom väl just där i krokarna även för S-motorn vill jag minnas.. har du komplett system med box ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Jo R
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 98
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: Motorbyte Gen 5 ien mr2 -99

Inlägg av Jo R »

Hej

Det är en av de allra sista SW20 och möjligen med startspärr i original. Import från Tyskland. Sen har jag bytt motor (turbo) och box till grejor utan startspärr. Nu har jag köpt motor och box via USA från Japan och frågan då är ju om det satt startspärr i den bilen motorn togs ifrån. Ställde frågan om startspärr till skroten i USA (efter köpet så dom hade inget skäl att ljuga) som inte trodde det fanns startspärr. Sen får jag svar från en Nyazeeländare som säger att gen 4 inte hade spärr, men spärr däremot gen 5. Innan jag ger upp OEM boxen skulle det vara bra att veta säkert. Känner du till någon gen 5 i Sverige/Norden? Den fanns nog aldrig i mr2, men kanske i Celica.

Hälsningar/Jo r
PS Tycker jag kommer i håg dig (Glenn) från tidigare kommunikation. DS
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Motorbyte Gen 5 ien mr2 -99

Inlägg av Glenn »

jag har för mej att om man köper en motor från caldina GT-four så är det svårt att få igång den delvis just pga startspärr, och man vill ju helst inte nedgradera till äldre insprutning heller osv.

Finns eller fansn ju nån här som kör en sån caldina, och jag TROR nån höll på med en nyare 3S-GE också ? (typ blacktop eller redtop)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Jo R
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 18 apr 2009, 09:26:10
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 98
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: Motorbyte Gen 5 ien mr2 -99

Inlägg av Jo R »

Ok, då får jag försöka ett par amerikanska firmor som kan avkoda eller alternativt kolla (försöka) om den startspärrfunktionen som finns i bilen kan användas. Då jag bytte motorn hittade jag två stycken anslutningar i ECU-kontakten som inte fanns i schemat. Har för mig att den ena hade en konstant spänning på några volt medan den andra var en pulsad signal med samma spänning. Vet du nån som kan något om startspärrar?

/Jo
Skriv svar