Handbromsjustering Corolla -03

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
no-one-else
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Corolla 1,6
Årsmodell: 3

Handbromsjustering Corolla -03

Inlägg av no-one-else » sön 03 nov 2019, 16:48:02

Har försökt att justera handbromsen i de små hålen på skivorna bak, då den tar väldigt högt upp, och besiktningen gnäller varje gång och jag lovar att ordna. Känner att nu måste jag nog göra det också. Men jag har väldigt svårt att känna att jag kuggar fram kuggarna, då det verkar ligga en fjäder mot dom som gör att det inte känns som något händer. Finns det någon som vet hur man spänner på resp. sida? Ska jag trycka mejseln neråt eller uppåt samt hur på vilken sida? Då det är så jobbigt med fjädern som ligger mot, vill jag inte hålla på och chansa och se när backarna ligger på. Tackar

Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3675
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Inlägg av cheetah1 » sön 03 nov 2019, 18:08:14

Konceptet är ju att man skruvar åt ena hållet och ser om backarna tar i och trumman fastnar. Gör den inte det efter några varv var det antagligen fel håll, så då provar man andra hållet. När backarna sitter helt fast släpper du några hack tills dom precis går fritt, nästan så att det fortfarande skrapar i lite, är dom det minsta för lösa tar dom för högt upp.
BMW F650GS -01 - Min leksak
Subaru Outback CNG -14 - Min brukis (TILL SALU: https://bit.ly/2KtG9aq
Kia e-Soul 64kWh -20 - Ny brukis, lev. jan 2020!
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98, Skoda Octavia -05

Micke2
Inlägg: 362
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2002

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Inlägg av Micke2 » sön 03 nov 2019, 18:38:38

Fjädern ska vara med och se till att det blir "klick" "klick" "klick".
Så den inte ska kunna vrida sig själv, så att säga.

1. Slacka på handbromsviren. (Viktigt)
2. Vrid justeringen ute vid hjulet till skaplig anliggning (du ska ändå kunna vrida) och backa sedan till det bara släpar i lätt.
3. Lika som "2" på andra sidan.
4. Spänn SIST viren så du får lagom längd på spakrörelsen. Spänn inte så mycket så det ligger an bromsen.
Oftast behöver man bara spänna upp vireglappet.

5. Prova funktionen, och känn också så det inte blir hett vid hjulen. Varmt kan det bli först, (inte hett) eftersom den släpar i lite men det ska avta väldigt snart. Annars får man släppa lite.

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4309
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Inlägg av Glenn » sön 03 nov 2019, 19:20:26

tänk på att det ofta är olika håll på höger och vänster sida, alltså på ena sidan så spänner man genom att dra uppåt, och på andra sidan spänner man nedåt.

Vet inte om det är så på just din bil, men på bilar med ATE-bromsar brukar det vara så.

Annars gör man precis som micke2 skriver.

Jag brukar när det är klart (innan man hissar ner) dra hårt i handbromsen några gånger och sen göra om proceduren igen, så backarna "sätter sej", jag brukarn även testa att dra spaken ett hack i taget och kolla att hjulen börjar bromsa ungefär samtidigt.

Har man inte bytt backarna ska det dock inte bli varmt ens precis efter, det är mer om man sätter i nya backar i en gammal trumma det kan bli så.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Skriv svar