Sida 1 av 1

Avensis -12, batteridöd följt av 4 varningslampor

Postat: lör 22 feb 2020, 20:31:05
av oliman
Min Avensis från 2012 (18500 mil) reagerade lite intressant idag.
Lämnade Jönköping för loppisrunda imorse. 2 stopp i Jönköping, sen kört till Borås (ca 10 mil) och där 5 stopp till. Vid 3e stoppet parkerade jag i backe och använde handbromsen.
Strax innan 4e stoppet stå stannade vindrutetorkarna mitt i rutan typ 20 sekunder innan jag lyckades få ned dem efter att ha provat alla möjliga lägen.
Efter 5e stoppet kör vi så till gbg ungefär 45 minuter.
Stannar för att handla på Ica och när jag ska starta bilen efter affären så går ej motorn igång.

Får hjälp av någon att starta med startkablar, men vid start står det i display att jag ska "check parking break system " så jag testar slå av och på parkeringsbromsen. Eller, jag lyckas bara få på den, men inget händer när jag ska slå av den. Efter att ha varvat lite extra på tomgång i 1 min så lyckas jag få ur parkeringsbromsen.

När vi sen ska köra till där vi ska bo inatt så lyser följande lampor:
-motorlampa
-antisladdlampa
-varningstriangellampa
-utropstecken-I-cirkel-lampa
Samt följande meddelanden visas i displayen:
-check parking break system
-check VSC system

Bilen rullar och funkar som den ska under färden förutom det som står i displayen. Har nu parkerat och försöker ragga en batteriladdare för att kunna ladda upp batteriet ordentligt.

Tilläggas bör att det var regnstorm hela dagen så vindrutetorkarna har i princip gått hela tiden på max, plus 2xsätesvärme, extra värme vid varje start, laddning av mobiltelefon.

Misstänker att batteriet lär ha fått kämpa hårt idag. Men ändå lite oväntat att den valde att stanna efter den sista bilturen då den ändå var rätt lång.

Alla varningslampor, kan de ha ploppat igång som en följd av att jag startade bilen med starthjälp och liksom de systemen var energilöst vid start?

Har ej startat bilen sen dess. Sitter i soffan och googlar och skriver detta inlägget nu. Någon som känner igen eller kan bekräfta?

Re: Avensis -12, batteridöd följt av 4 varningslampor

Postat: lör 22 feb 2020, 21:43:59
av Glenn
Jag kan säga direkt att jag har noll erfarenhet av avensisen, men rent allmänt så kan man få j*vligt märkliga fellampor om man har kasst batteri, jag har sett just broms/antispinn/ABS lampor tändas när det varit kass spänning i batteriet på flera bilar.

När du skriver att du fick starthjälp och då startade bilen, hur reagerade den innan ? gick startmotorn alls ? om den gjorde det, lät den seg ?

Jag har nån gång varit med om ett batteri som fick en eller två (troligen två) kortslutna celler, då får man mycket märkliga fenomen typ att man kan ligga och gnida på startmotorn länge men bilen orkar aldrig igång för det saknas 2-4volt i spänning, och sen ligger generatorn och försöker hålla upp spänningen och batteriet ner den när bilen väl är igång.

Jag säger inte att det ÄR ditt problem, men jag skulle iaf ha kikat på batteriet först, mätt spänningen på det och kanske testat med ett annat om jag hade möjlighet.

Re: Avensis -12, batteridöd följt av 4 varningslampor

Postat: lör 22 feb 2020, 21:47:30
av Glenn
Är det originalbatteriet i f.ö ? isåfall är det nog på upphällningen oavsett, toyota brukar ha högkvalitativa batterier men normalt räknar man med 5-6 år max på ett batteri, ditt är ju isåfall 8 år.

Re: Avensis -12, batteridöd följt av 4 varningslampor

Postat: lör 22 feb 2020, 22:37:55
av oliman
Tack för snabba svar!

Svar på frågor:

Innan starthjälp vid försök till start så stannade den liksom på första startljudet: "bööohm" men orkade inte druva runt mer. Sen mindre och mindre för varje försök. Dvs den klickade inte. Men klockan i bilen blev nollställd redan efter första försöket.

Det är inte orginalbatteri, bytte för typ 3-4 år sen om jag minns rätt.

Tänker egentligen att det borde varit extrem användning av el med tanke på väder och valt klimat i bilen.. Men den borde ju ha hunnit ladda upp ngt på sista 45 min-färden. Visserligen var sista 25 min mest rondeller och 60-sträckor så inga varvtals-peakar direkt. (bilen är automat)

Har elmätare och batteriladdare hemma i sthlm. Så frågan är om jag ska köpa batteriladdare eller nytt batteri imorgon.. Vill främst mest ta mig hem. Så kan jag ta in den på verkstan till veckan.

Re: Avensis -12, batteridöd följt av 4 varningslampor

Postat: sön 23 feb 2020, 20:41:03
av Glenn
Det låter ju helt klart som batterutrubbel, eller möjligen problem med pluskabel eller jordkabel.

Re: Avensis -12, batteridöd följt av 4 varningslampor

Postat: mån 24 feb 2020, 12:13:57
av oliman
Update:

Efter jag skrivit ovan meddelanden och utan extra laddning så startade bilen utan problem med med samma varningslampor som tidigare.

Lät den sen ladda med batteriladdare i ungefär 4h och körde den sen 3,5h landsväg till Örebro.

Efter ett stopp på 15 min så startade den utan problem i Örebro och till min förvåning var samtliga varningslampor släckta, körde hem med normalt fungerande bil i 2h.

Kom hem till sthlm igår. Sov. Skulle starta den nyss och igen så vill den ej starta, bööohm, orkar ej dra runt startmotorn.

Är det då batteri som är slut? Generator? Eller ngt som tjuvdrar el? 🤔 Lär ta in på verkstad men är det garanterat batteri så är det ju enkelt att byta..

Re: Avensis -12, batteridöd följt av 4 varningslampor

Postat: mån 24 feb 2020, 12:58:55
av Micke2
Batteriet i sig, eller nått som tjuvdrar känns allra rimligast.
Tjuvström måste man mäta sig fram till, när bilen gått i dvala.
Dvs när innerbelysning osv slocknat och Can-noder går i sleepmode. Då får den inte dra för mycket. Väl under 0.1A.

Defekt startmotor som drar extra är ju möjligt, men då ska du ha bra spänning trots att den inte orkar. Då mätt före startförsöket.

Re: Avensis -12, batteridöd följt av 4 varningslampor

Postat: mån 24 feb 2020, 17:25:44
av cheetah1
Ställ bilen över natten med dörrarna låsta och motorhuven på glänt, så du kan öppna den utan att låsa upp dörrarna. Mät med en multimeter som mäter likspäninng med minst fyra värdesiffror direkt över batteriet. Ett friskt batteri har en vilospänning på 12,72 volt. Är det under 12,6-12,65 volt kan du räkna med att det är kasst. Detta förutsatt att batteriet var fulladdat innan. Men det måste vila minst 12 timmar innan du mäter.