Sida 1 av 1

Verso kass växellåda

Postat: mån 18 jan 2021, 17:55:57
av Kloge
En kompis körde med sin Verso jag tror den är från runt 06-08. Det luktade bränt så de trodde att bromsen låg till. De stannade och hittade inte var det kom ifrån.
När de skulle köra så drev inte bilen. (automat)

Nu sa en verkstad, inte Toyota, att robotlådan är kass.
Har inte dessa cvt?
Hur lätt svårt är det att byta låda själv?

Re: Verso kass växellåda

Postat: tis 19 jan 2021, 08:03:07
av riqe
Är mmt-låda på dem och det brukar vara kopplingen som lag av.
Kan behövas bytas koppling, kopplings motor och eller ECUn.
Finns ett flödesschema att gå igenom för att komma fram till vad som skall bytas.

Bytet brukar gå på 15-25k beroende på vilka delar som behövs bytas.
Skall ni kasta i en beg låda (som riskerar få samma problem) ligger arbetstiden på 7-8timmar.

Re: Verso kass växellåda

Postat: tor 21 jan 2021, 11:50:01
av riclin
Kloge skrev: mån 18 jan 2021, 17:55:57 En kompis körde med sin Verso jag tror den är från runt 06-08. Det luktade bränt så de trodde att bromsen låg till. De stannade och hittade inte var det kom ifrån.
När de skulle köra så drev inte bilen. (automat)

Nu sa en verkstad, inte Toyota, att robotlådan är kass.
Har inte dessa cvt?
Hur lätt svårt är det att byta låda själv?
Nu är du ju inte säker på årsmodell. Men fram till "nya" Verso kom 2009. Så var det "manuella" växellådor med automatisk kopling. De hette multiMode. Så verkstaden har rätt, om bilen är äldre än 2009. Då är det en robotväxellåda, som inte var så omtyckt. Från -09 kom de mer problemfria CVT lådorna Multidrive S (MDS, eller MD/S är vanliga förkortningar) i Verso. Före 2009 hette bilen förövrigt Corolla Verso, men bytte namn till enbart Verso vid modellbytet 2009.

När det gäller byte, enkelt/svårt, dyrt/billigt. Kan inte jag hjälpa dig, tyvärr. Finns väl ett par gamla Toyota meckar kvar här på forumet. Men några har inte postat här på länge. Men hoppas någon här, kan hjälpa dig med svar. Även på de för dig, viktigaste frågorna!