Ecu FP utgång gjordar inte 7AFE?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Ecu FP utgång gjordar inte 7AFE?

Inlägg av Ceasar »

Hej!

Undrar om någon har lite tips på hur jag kan felsöka min ECU.

För nuvarande så styr min 7afe ecu ett relä till bränslepumpen via att jorda FC ecu port som ni kan se på bilden nedan.
7afe-n har inte längre ett open curcuite relä som de tidigare 4a motorerna utan styr det via ecu, så jag har kopplat detta via ett vanlgit relä.
Har kört med bilen förut med den här setupen men hade av toppen lite och nu får jag inte bränslepumpen att gå. Så har mätt mig bakåt till att FC porten inte jordar reläet så att det öppnar sig.
7A-FE Toyota  89661-05100.JPG
7A-FE Toyota 89661-05100.JPG (149.71 KiB) Visad 1239 gånger
Undrar bara, kan man felsöka det här på något sätt djupare? får inga felkoder eller liknande från ecu när jag har den i diagnostic mode på OBD1.

Har en till ECU som jag skulle vilja pröva med från en Celica 7afe. Men kan inte pröva med den då båda ecu-erna har immobilizers där den nya ecu inte har rätt kod/ är synkad.
Så följdfråga är om någon vet var jag skulle kunna programmera den nya ecu med den gamla nyckeln osv? Maila en Toyota återförsäljare om de kunde göra sånt men inte fått något svar.

Tacksam för hjälp då jag kört fast i hur jag ska gå vidare med det här.