Varför lossnar ventilerna i min 3sgte?
Postat: mån 31 aug 2009, 00:32:41
Nu har det hänt två gånger... På något sätt lossnar knastren från ventilen och ventilen får ett otrevligt möte med kolven.
Första gången trodde jag det var pga att jag varvat som en idiot med original ventilfjädrar. Nu hade jag lagat toppen (fräst säten, bytat styrning), "nya" (beg.) ventiler, knaster och dom där brickorna som knasterna ligger i. Hade satt i HKS ventilfjädrar med för att det inte skulle hända igen. Men lik fan, efter ett par repor så blir det ras igen. Ventilen vid sidan om den som gick sist...
Nu var varvstoppen bara på 7500 rpm. Det var vid växlingen mellan tvåan och trean som det gick sönder denna gången.
Ventiler, knaster osv är installerat enligt boken. Sätet och ventilen var nyfräst och styrningen var kontrollerad. Allt var noga inshimsat...
Jag har aldrig hört talas om detta problemet på någon motor. Det finns ju massor med 3s-gte som varvas mycket mer än ynkliga 7500 med hks fjädrar utan problem. Vad kan det vara för fel på min topp som gör att ventilerna lossnar från knasterna?
Första gången trodde jag det var pga att jag varvat som en idiot med original ventilfjädrar. Nu hade jag lagat toppen (fräst säten, bytat styrning), "nya" (beg.) ventiler, knaster och dom där brickorna som knasterna ligger i. Hade satt i HKS ventilfjädrar med för att det inte skulle hända igen. Men lik fan, efter ett par repor så blir det ras igen. Ventilen vid sidan om den som gick sist...
Nu var varvstoppen bara på 7500 rpm. Det var vid växlingen mellan tvåan och trean som det gick sönder denna gången.
Ventiler, knaster osv är installerat enligt boken. Sätet och ventilen var nyfräst och styrningen var kontrollerad. Allt var noga inshimsat...
Jag har aldrig hört talas om detta problemet på någon motor. Det finns ju massor med 3s-gte som varvas mycket mer än ynkliga 7500 med hks fjädrar utan problem. Vad kan det vara för fel på min topp som gör att ventilerna lossnar från knasterna?