Prius-problem
Postat: ons 21 apr 2021, 17:55:05
Hej!
Jag köpte min första bil, en Prius-executive från 2007, för en dryg månad sedan. Bilen såg fin ut, utifrån min lekmannablick, och har gått ungefär 17k mil. Det har dock varit en eländig start på mitt bilägande. Motorlampan började lysa efter bara några mil och vevaxelgivaren behövde bytas ut. Allt gott. Fram tills min katalysator blev stulen några dagar senare. När jag sedan fått en ny katalysator (tack gud för försäkringsbolag) och körde några mil började motorlampan lysa igen. När jag åkte in igen till verkstaden antydde felkoderna att det var något med elen i bilen. Och de nämnde också informerade att batteriet varit trött och dött när de haft den inne.
Jag har den senaste veckan läst en del om batteriet på Priusen och fasan är ju så klart att det är det stora hybridbatteriet som måste bytas. Men så blev jag tipsad om att kontrollera 12-volts batteriet, som används för att starta bilen. Det låg på 11.8, dvs. långt under vad som anses vara ett "friskt" batteri.
Min fråga är följande: Lyser i regel motorlampan (gul) när 12-volts-batteriet är dåligt? Är det värt att be verkstaden byta 12 volts-batteriet och hoppas att det löser problemet? Hur ska man resonera? Bilen går annars bra, men jag vill gärna slippa se motorlampan lysa varje gång jag sätter mig i bilen. Och ett nytt 12-volts-batteri kostar ju inte sååå mycket.
Tacksam för alla svar!
//Jesper
Jag köpte min första bil, en Prius-executive från 2007, för en dryg månad sedan. Bilen såg fin ut, utifrån min lekmannablick, och har gått ungefär 17k mil. Det har dock varit en eländig start på mitt bilägande. Motorlampan började lysa efter bara några mil och vevaxelgivaren behövde bytas ut. Allt gott. Fram tills min katalysator blev stulen några dagar senare. När jag sedan fått en ny katalysator (tack gud för försäkringsbolag) och körde några mil började motorlampan lysa igen. När jag åkte in igen till verkstaden antydde felkoderna att det var något med elen i bilen. Och de nämnde också informerade att batteriet varit trött och dött när de haft den inne.
Jag har den senaste veckan läst en del om batteriet på Priusen och fasan är ju så klart att det är det stora hybridbatteriet som måste bytas. Men så blev jag tipsad om att kontrollera 12-volts batteriet, som används för att starta bilen. Det låg på 11.8, dvs. långt under vad som anses vara ett "friskt" batteri.
Min fråga är följande: Lyser i regel motorlampan (gul) när 12-volts-batteriet är dåligt? Är det värt att be verkstaden byta 12 volts-batteriet och hoppas att det löser problemet? Hur ska man resonera? Bilen går annars bra, men jag vill gärna slippa se motorlampan lysa varje gång jag sätter mig i bilen. Och ett nytt 12-volts-batteri kostar ju inte sååå mycket.
Tacksam för alla svar!
//Jesper