Byta multirem på Avensis T25 2.0 (1AZFSE) - hur göra?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ulflu
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 14 maj 2021, 16:08:03
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007
PostOrt: Göteborg

Byta multirem på Avensis T25 2.0 (1AZFSE) - hur göra?

Inlägg av ulflu »

Hej!

Nyligen införskaffat en Toyota Avensis 2007 (T25) med 2.0 liters motorn (1AZFSE). Idag small det till under huven då jag varvade lite och såg att multiremmen gjort sitt.

Jag tänkte ge mig på att byta multirem själv. På YouTube finns några klipp då de byter på en 1.8 liters men ingen 2.0 liters. Ser relativt enkelt ut men verkar vara en T25 av äldre årsmodell. Ser betydligt trångare ut för min del (även när jag tar bort plasten - vet någon på rak arm ifall jag behöver ta loss hjulet för att komma åt längst ner, eller kan jag byta helt och hållet uppifrån? Behöver jag ta loss någon behållare etc tro?

Tack på förhand!
Bild

Bild
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Byta multirem på Avensis T25 2.0 (1AZFSE) - hur göra?

Inlägg av riclin »

Nu är det väl 15+ år sedan jag gjorde detta. Och det var på en Avensis 1 -01a T22, dock samma motor. Då den motorn kom hösten 2000, på den ansikstlyfta varianten jag pratar om. Plastkåpan till vänster, på fotot (eller på bilens högra sida, om du så vill) lär du behöva ta bort, med det är ju bara en spårmejsel i plastklippsen. Vilket du garanterat redan vet!

Vad jag minns, är det bra att vara två stycken, för det sista momentet. En som bara håller upp/ned spännhjulet, med en nyckel vad jag minns. Och den mest _meck kunnige_ sköter resten. Resten innebar väl i princip, att lägga remmen rätt. Men i det sista momentet, behöver någon annan bända upp/ner spännhjulet, för att få på remmen där! Behövdes lite kraft för att bända upp/ner det fjädrade spännhjulet, om jag inte minns helt fel?! Och denna mindre meckkunnige var jag :) Minns inte om det var upp eller ner, dock! Men det är väl det minsta problemet :)

Inte mycket till hjälp, men det är tyvärr det jag minns. Det här var förvisso samma motor, men i ett annat motorrum! Jag vet att det var ett helvete att byta strålkastarlampor på T25, då jag haft två stycken. Det var det aldrig på T22erna, som jag också haft två av. Så möjligen kan det vara trängre, att komma åt även multiremmen, på T25? Behövde aldrig byta den, på någon av mina. Varav en, var med samma motor som din även där!
MarkWade
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 19 maj 2021, 17:30:18
Årsmodell: 0
PostOrt: 123

Re: Byta multirem på Avensis T25 2.0 (1AZFSE) - hur göra?

Inlägg av MarkWade »

Det finns många alternativ, faktiskt. Du borde nog googla det, så att du säkert kan hitta svaret. Åh, och om det är några problem med att byta batteriet så kan jag rekommendera dig att använda den här webbsidan https://club.autodoc.se/manuals/byta-mu ... uide-10393. Här kan du hitta fantastiska guider för din bil. Eller bara ta den till bilverkstaden.
ulflu
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 14 maj 2021, 16:08:03
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007
PostOrt: Göteborg

Re: Byta multirem på Avensis T25 2.0 (1AZFSE) - hur göra?

Inlägg av ulflu »

Tack för alla svar. Det gick bra till slut att byta multirem, även vattenpump. Det går att göra ovanifrån helt och hållet men är trångt som f*n, så tålamod krävs. Sannolikt underlättar återmontering att gå via samt komma åt från hjulhuset.
Skriv svar