Toyota Avensis 2004

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Abbe91
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 22 mar 2021, 17:54:54
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Nykvarn

Toyota Avensis 2004

Inlägg av Abbe91 »

Hej
Jag har fått några felkoder på min bil och de pekade på lambdasonder. Jag har bytt alla fyra och de sitter på grenrören. Andra dagen fick jag samma fel igen så jag trodde att de felen är pga att jag inte köpte orginala. så jag beställde orginala lambdasonder och bytte de igen men de gick inte bort. Jag frågade alla verkstäder och de ville inte felsöka den. Jag bokade tid på toyota bilia de sa till mig att jag måste byta 4 lambdasonder och en MASS men jag har berättat att de är bytta då sa de att jag måste byta katalysator. frågan är hur kan de veta att det kan vara katalysator utan att de vet om den är trasig eller inte? katalysatorn på just den bilen kommer efter grenrören och alla lambdasonder, jag har kollat under bilen och fått papper på hela avgassystemet, alltså en skiss.
Är det någon här som kan hjälpa med det?
Jag kan skicka bilder på alla fel.
tack på förhand.
SpaceCadet
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 27 maj 2019, 13:43:24
Bilmodell: Avensis 2.0 147hk
Årsmodell: 2004
PostOrt: 13550
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Avensis 2004

Inlägg av SpaceCadet »

Intressant. Jag har påbörjat samma resa tror jag.
Bytte bank 2 sensor 1 nyss och efter 10 mil var den helt svart. (Felkod: P0051) Nu vill den ha ny sensor på bank 1 sensor 2, dvs efter kat. (Felkod:P0037)
Misstänker nu att det finns en massa Avensis som har samma problem? Skulle vara bra om vi kunde få statistik på det här tänker jag. Annars byter vi bara sonder i onödan och roligare kan man ha det...

Jag drar en allmän fråga för statistik separat. Det kan vi behöva båda två.
Skriv svar