Svårt att få i backen MR2 -91

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
tonfisken
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 13:06:31
Bilmodell: MR2 2.0 L Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: 43264
Land (Country): Sverige

Svårt att få i backen MR2 -91

Inlägg av tonfisken »

Hejsan!

Som rubriken säger så har jag problem med min back. Någon som har ett tips på vad man kan göra eller om man ska lämna in det någonstans?

Pinsamt när man ska backa ut någonstans och så bara skorrar det i lådan för att växeln hamna i ett mellanläge, säkert fler som råkat ut för :)

Mvh Johannes
MR2 Turbo -91
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Svårt att få i backen MR2 -91

Inlägg av Dale »

Funkar dom andra växlarna bra? Kan ju vara nått med länkaget/vajrarna?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Svårt att få i backen MR2 -91

Inlägg av KACE80 »

Jag har som sagt samma problem med min svårväxlade låda :( .
Och det är just backen som är absolut värst...
Ett tipps Johannes är att "leva" med det och vid varje tillfälle där du behöver lägga i backen så bör du göra detta innan du startar bilen.
Men det är ju inte alltid i alla lägen som du kan tillämpa detta, så vid de tillfällen när måste ha igång bilen och skall lägga
i backen så lägg då i 1:ans växel först för att sedan omedelbart slå i backen.
Jag är så kass på att förklara men men jag hoppas på att du hängde med på vad jag menade :) .

Om du nu tillämpar 1:an å sen backen principen så kommer du att bli nöjd nästan varje gång då det nästan alltid funkar :D
tonfisken
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 13:06:31
Bilmodell: MR2 2.0 L Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: 43264
Land (Country): Sverige

Re: Svårt att få i backen MR2 -91

Inlägg av tonfisken »

Dale skrev:Funkar dom andra växlarna bra? Kan ju vara nått med länkaget/vajrarna?
Ja alla andra växlar funkar fint, ibland kan 1:an vara lite svår men det är väldigt sällan :)
Är det något man kan göra själv det där med länkaget?

Mvh Johannes
KACE80 skrev:Jag har som sagt samma problem med min svårväxlade låda :( .
Och det är just backen som är absolut värst...
Ett tipps Johannes är att "leva" med det och vid varje tillfälle där du behöver lägga i backen så bör du göra detta innan du startar bilen.
Men det är ju inte alltid i alla lägen som du kan tillämpa detta, så vid de tillfällen när måste ha igång bilen och skall lägga
i backen så lägg då i 1:ans växel först för att sedan omedelbart slå i backen.
Jag är så kass på att förklara men men jag hoppas på att du hängde med på vad jag menade :) .

Om du nu tillämpar 1:an å sen backen principen så kommer du att bli nöjd nästan varje gång då det nästan alltid funkar :D
Hehe ja den har man provat ett par ggr :) men tänk så går det å åtgärda, så man slipper problemet?
Nej jag ska köra in till stan och prova ut högtalare+stereoenhet till bilen och trösta mig med det så länge ;)

Mvh Johannes
MR2 Turbo -91
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Svårt att få i backen MR2 -91

Inlägg av Gt-4 »

Detta är vanligt volvo fenomen.
Felet som blir på dom är att splinsen på lamellen kärvar mot växellåds axeln, så då får man göra rent å smörja axeln.
Min s60i la jag alltid i backen när jag parkerade, då slapp jag problemet sen när jag skulle iväg. :)
tonfisken
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 13:06:31
Bilmodell: MR2 2.0 L Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: 43264
Land (Country): Sverige

Re: Svårt att få i backen MR2 -91

Inlägg av tonfisken »

Gt-4 skrev:Detta är vanligt volvo fenomen.
Felet som blir på dom är att splinsen på lamellen kärvar mot växellåds axeln, så då får man göra rent å smörja axeln.
Min s60i la jag alltid i backen när jag parkerade, då slapp jag problemet sen när jag skulle iväg. :)
Lägga i backen när man stannar alltså... ja det låter ju som ett bra tips :) slipper man kanske skämma ut sig?
MR2 Turbo -91
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svårt att få i backen MR2 -91

Inlägg av Fnys »

även jag har svårt att lägga i backen ofta på celican.

ett smidigt tips: ingen växel i, släpp upp kopplingen i 1sec och lägg i backen igen.
fungerar inte detta, gör samma procedur igen.
funkar 4 utav 5 gånger för mig :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Svårt att få i backen MR2 -91

Inlägg av Tobbera »

Detta är ett vanligt fenomen öht.

Något jag lärt mig är att lägga i backen innan bilen har stannat helt. Ja, det låter som misshandel, men rullar bilen bara lite-lite-lite framåt så brukar backen hoppa i utan problem. Bra när man fickparkerar.

Ett annat trix är att, när spaken kommer halvvägs i och fastnar, släpp upp lite-lite-lite på kopplingen så att kugghjulen får göra sig lite, samtidigt som du med lagom kraft "drar" i växeln.

Som en parantes tycker jag att MR2-lådorna är ömtåliga som porslin. Min förra pajjade och jag bytade mot en som gått 16000 mil. Nu är syncen kass på tvåan redan. Min Honda CRX som har levt ett MYCKET hårt liv i sina 220000 mil har inga sådana tendenser.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Svårt att få i backen MR2 -91

Inlägg av Bellman »

dubbel tramp på kopplingen brukar annars hjälpa rätt bra.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1628
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Svårt att få i backen MR2 -91

Inlägg av Neblade »

Bellman skrev:dubbel tramp på kopplingen brukar annars hjälpa rätt bra.
Det kan även jag skriva under på... :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar