Svårt att få i backen MR2 -91
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis 04 aug 2009, 13:06:31
- Bilmodell: MR2 2.0 L Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: 43264
- Land (Country): Sverige
Svårt att få i backen MR2 -91
Hejsan!
Som rubriken säger så har jag problem med min back. Någon som har ett tips på vad man kan göra eller om man ska lämna in det någonstans?
Pinsamt när man ska backa ut någonstans och så bara skorrar det i lådan för att växeln hamna i ett mellanläge, säkert fler som råkat ut för
Mvh Johannes
Som rubriken säger så har jag problem med min back. Någon som har ett tips på vad man kan göra eller om man ska lämna in det någonstans?
Pinsamt när man ska backa ut någonstans och så bara skorrar det i lådan för att växeln hamna i ett mellanläge, säkert fler som råkat ut för
Mvh Johannes
MR2 Turbo -91
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Svårt att få i backen MR2 -91
Funkar dom andra växlarna bra? Kan ju vara nått med länkaget/vajrarna?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 878
- Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
- Bilmodell: MR2 TURBO
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Borås/GBG
Re: Svårt att få i backen MR2 -91
Jag har som sagt samma problem med min svårväxlade låda .
Och det är just backen som är absolut värst...
Ett tipps Johannes är att "leva" med det och vid varje tillfälle där du behöver lägga i backen så bör du göra detta innan du startar bilen.
Men det är ju inte alltid i alla lägen som du kan tillämpa detta, så vid de tillfällen när måste ha igång bilen och skall lägga
i backen så lägg då i 1:ans växel först för att sedan omedelbart slå i backen.
Jag är så kass på att förklara men men jag hoppas på att du hängde med på vad jag menade .
Om du nu tillämpar 1:an å sen backen principen så kommer du att bli nöjd nästan varje gång då det nästan alltid funkar
Och det är just backen som är absolut värst...
Ett tipps Johannes är att "leva" med det och vid varje tillfälle där du behöver lägga i backen så bör du göra detta innan du startar bilen.
Men det är ju inte alltid i alla lägen som du kan tillämpa detta, så vid de tillfällen när måste ha igång bilen och skall lägga
i backen så lägg då i 1:ans växel först för att sedan omedelbart slå i backen.
Jag är så kass på att förklara men men jag hoppas på att du hängde med på vad jag menade .
Om du nu tillämpar 1:an å sen backen principen så kommer du att bli nöjd nästan varje gång då det nästan alltid funkar
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis 04 aug 2009, 13:06:31
- Bilmodell: MR2 2.0 L Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: 43264
- Land (Country): Sverige
Re: Svårt att få i backen MR2 -91
Ja alla andra växlar funkar fint, ibland kan 1:an vara lite svår men det är väldigt sällanDale skrev:Funkar dom andra växlarna bra? Kan ju vara nått med länkaget/vajrarna?
Är det något man kan göra själv det där med länkaget?
Mvh Johannes
Hehe ja den har man provat ett par ggr men tänk så går det å åtgärda, så man slipper problemet?KACE80 skrev:Jag har som sagt samma problem med min svårväxlade låda .
Och det är just backen som är absolut värst...
Ett tipps Johannes är att "leva" med det och vid varje tillfälle där du behöver lägga i backen så bör du göra detta innan du startar bilen.
Men det är ju inte alltid i alla lägen som du kan tillämpa detta, så vid de tillfällen när måste ha igång bilen och skall lägga
i backen så lägg då i 1:ans växel först för att sedan omedelbart slå i backen.
Jag är så kass på att förklara men men jag hoppas på att du hängde med på vad jag menade .
Om du nu tillämpar 1:an å sen backen principen så kommer du att bli nöjd nästan varje gång då det nästan alltid funkar
Nej jag ska köra in till stan och prova ut högtalare+stereoenhet till bilen och trösta mig med det så länge
Mvh Johannes
MR2 Turbo -91
Re: Svårt att få i backen MR2 -91
Detta är vanligt volvo fenomen.
Felet som blir på dom är att splinsen på lamellen kärvar mot växellåds axeln, så då får man göra rent å smörja axeln.
Min s60i la jag alltid i backen när jag parkerade, då slapp jag problemet sen när jag skulle iväg.
Felet som blir på dom är att splinsen på lamellen kärvar mot växellåds axeln, så då får man göra rent å smörja axeln.
Min s60i la jag alltid i backen när jag parkerade, då slapp jag problemet sen när jag skulle iväg.
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis 04 aug 2009, 13:06:31
- Bilmodell: MR2 2.0 L Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: 43264
- Land (Country): Sverige
Re: Svårt att få i backen MR2 -91
Lägga i backen när man stannar alltså... ja det låter ju som ett bra tips slipper man kanske skämma ut sig?Gt-4 skrev:Detta är vanligt volvo fenomen.
Felet som blir på dom är att splinsen på lamellen kärvar mot växellåds axeln, så då får man göra rent å smörja axeln.
Min s60i la jag alltid i backen när jag parkerade, då slapp jag problemet sen när jag skulle iväg.
MR2 Turbo -91
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Svårt att få i backen MR2 -91
även jag har svårt att lägga i backen ofta på celican.
ett smidigt tips: ingen växel i, släpp upp kopplingen i 1sec och lägg i backen igen.
fungerar inte detta, gör samma procedur igen.
funkar 4 utav 5 gånger för mig
ett smidigt tips: ingen växel i, släpp upp kopplingen i 1sec och lägg i backen igen.
fungerar inte detta, gör samma procedur igen.
funkar 4 utav 5 gånger för mig
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Helsingborg
Re: Svårt att få i backen MR2 -91
Detta är ett vanligt fenomen öht.
Något jag lärt mig är att lägga i backen innan bilen har stannat helt. Ja, det låter som misshandel, men rullar bilen bara lite-lite-lite framåt så brukar backen hoppa i utan problem. Bra när man fickparkerar.
Ett annat trix är att, när spaken kommer halvvägs i och fastnar, släpp upp lite-lite-lite på kopplingen så att kugghjulen får göra sig lite, samtidigt som du med lagom kraft "drar" i växeln.
Som en parantes tycker jag att MR2-lådorna är ömtåliga som porslin. Min förra pajjade och jag bytade mot en som gått 16000 mil. Nu är syncen kass på tvåan redan. Min Honda CRX som har levt ett MYCKET hårt liv i sina 220000 mil har inga sådana tendenser.
Något jag lärt mig är att lägga i backen innan bilen har stannat helt. Ja, det låter som misshandel, men rullar bilen bara lite-lite-lite framåt så brukar backen hoppa i utan problem. Bra när man fickparkerar.
Ett annat trix är att, när spaken kommer halvvägs i och fastnar, släpp upp lite-lite-lite på kopplingen så att kugghjulen får göra sig lite, samtidigt som du med lagom kraft "drar" i växeln.
Som en parantes tycker jag att MR2-lådorna är ömtåliga som porslin. Min förra pajjade och jag bytade mot en som gått 16000 mil. Nu är syncen kass på tvåan redan. Min Honda CRX som har levt ett MYCKET hårt liv i sina 220000 mil har inga sådana tendenser.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Re: Svårt att få i backen MR2 -91
dubbel tramp på kopplingen brukar annars hjälpa rätt bra.
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1628
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linghem
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Svårt att få i backen MR2 -91
Det kan även jag skriva under på...Bellman skrev:dubbel tramp på kopplingen brukar annars hjälpa rätt bra.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88